Mijn eerste treinset

Gestart door efl045, 13 juni 2020, 17:44:22 PM

raf

vroeger met het school gaan zwemmen naar het astrid bad en antwerpen
daar was een winkeltje met sport artikelen en hij verkocht daarnaast ook marklin .
daar kwamen mijn eerste treinen vandaan.
waar mijn pa zijn treinen kocht nooit geweten maar we hadden twee kamers vol LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Val-Rikard


efl045

#32
De 2 gesloten goederenwagons heb ik hier ook  ;)
Wel leuk dat ze een bierwagon in een beginset staken, nu is het eerder iets van Haribo.
Vroeger wisten ze de vaders wel te overtuigen  :)

Decapod

#33
Nostalgie! Zo zag mijn eerste setje er ook ongeveer uit. Wat er mee gebeurd is, ik heb geen idee. Spoorloos verdwenen. Ben eens gaan zoeken. Dit was 'm:



Maar alles begon pas echt met deze. Een diesellocje, een kipwagentje, een E-wagen en een ketelwagentje, minirailovaaltje van code 100-sporen en een trafootje. Wat waren wij toch met weinig tevreden in de 80ies. Die ga ik binnenkort eens terug opgraven. Eens zien wat ik er mee aan kan vangen.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

Mijn eerste setje was het gekende Fleischmann stomertje met de 3 blikken personenwagonnetjes. Een ovaaltje in messing sporen en een transformator.
Wagonnetjes hebben alles overleeft, treintje is letterlijk opgeblazen toen mijn broer er een zelfbouw frequentie gestuurde bediening naar eigen ontwerp wou in steken om "digitaal" te gaan rijden. De motor kon daar niet zo goed mee weg.
Enige tijd geleden de loc en een aantal wagonnetjes terug kunnen aankopen en staat nu mooi te wezen in een vitrine op de kast.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

patrick smout

Citaat van: raf op 20 juni 2020, 10:31:13 AM
vroeger met het school gaan zwemmen naar het astrid bad en antwerpen
daar was een winkeltje met sport artikelen en hij verkocht daarnaast ook marklin
Inderdaad, was er links van de ingang ook geen vitrinekast of zo waar een aantal modellen stonden. In het eerste leerjaar elke maandagavond zwemles daar . Treintjes kijken was op zijn minst even belangrijk en na het zwemmen telkens een koffiekoek met pudding en chocolade.
Op zondagmorgen uitstapjes naar Herman Verschooten in de kammenstraat , ook Christiaensens en zeker niet te vergeten de Grand Bazar op de Groenplaats rond Sinterklaas.

Grtz,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

stevend

mijn eerste set ? ongeveer 1982-83 ?
Maar wel deze: https://i.ebayimg.com/images/g/aa0AAOSwiMBeBJzm/s-l640.jpg
Nog in een winkel in Aartrijke ( Coemancenter west vlaanderen ) nu uitgegroeid en gekend als Fun.

Koen

Mijn eerste loc was een Lima CC72000  (SNCF) van Lima gevolgd door een Goldrein set met panoramisch rijtuig. Deze loc en set heb ik nog steeds in mijn bezit  :). De loc werd gekocht bij Christiaansens en de set in een modelbouwwinkel op de Veemarkt in Mechelen, recht tegenover de kerk. De naam van de winkel is mij niet meer bekend.
Dit moet eind jaren '70 geweest zijn. Een tijd waar je in Mechelen nog modelbouwmateriaal kon vinden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Bundesbahnfreak

Hoi Koen, diene winkel  rechtover de kerk was de Hobby-Shop, verder had je inderdaad nog Christiansens in het shoppping center, Tenso in een zijstraat van het station, Rijckmans op de Ijzerleen en een speelgoed winkeltje in de Hoogstraat kant Brusselpoort. Zalige tijden in Mechelen :D.  Toen deze winkels stopten kon je nog naar Vilvoorde = Scaletrain.   Groeten Rudy

Koen

Hey Rudy, dat was inderdaad de Hobby-shop. Man dat waren nog eens tijden hé. Ik heb zelfs ergens nog foto's van de baan die in de Hobby-shop stond. Toen was dat in mijn ogen een supermooie baan. Zo zie je maar hoe de perspectieven veranderen hé.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

"Allez" ik doe ook ns mee :)

Ik heb 2 sets gehad als startset en nu ik de plaatjes terugzie, krijg ik instant een warm gevoel van nostalgie. 

Neue-Märklin-H0-2915-Startpackung-mit-Lok-Delta-Wagen by evan Daes, on Flickr

en

dd544d6c-1b92-11e7-9c30-1f60c074a507 by evan Daes, on Flickr

Bijna alles kwam van Christiaensen op de Meir en erna Eiermarkt en Verschooten (bij Franske) .  Ik woonde toen nog in de Kammenstraat te Antwerpen.

Uitgebreid met een hoop wagons, rails en enkele locs kon ik , rijk aan fantasie , uren alles naspelen wat ik in de haven en het station gezien had.  Dat neemt niemand me nog af  :)

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

Met dit nog eens na te lezen besef ik dat er voor mijn Mârklin Z nog een andere trein was. Een plastic geval dat je moest duwen op de (blauwe) rails. Ik denk dat die nog ergens is, of toch een deel ervan. En ook nog een Lego trein gehad. Met van die middenrails voor stroom! Zelfs geen 3-rail maar 4-rail! Dat waren de blmauwe rails met dan in het midden een dikke rail met 2 metalen geleiders. Nooit veel mee gespeeld. Denk niet dat daar veel van overblijft.

Deze dus: https://brickset.com/sets/724-1/12v-Diesel-Locomotive-with-Crane-Wagon-and-Tipper-Wagon Kan me niet meer herinneren dat er een transfo bij was.

Weet je wat nu het ergste is? Ik ben zeker 10 minuten op Google aan het zoeken geweest naar iets van die Lego set. En de doos staat hier achter mij op het rek.... Wel niet veel meer in de doos.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SirGresley

Lego trein zoals de blauwe maar dan in zwart met een hoop blauwe rails. Op batterijen.
Later 1975 een Lima treinset met groene DB eloc en goederenwagens met later DB Rheingold rijtuigen en natuurlijk de NMBS M2's.
Vanaf 1978, op aanraden van Danny Smets die we kenden van de postzegelclub de Postiljon, overgeschakeld op Märklin met als eerste loco de 204.008.
Ook de S startset 2920 (stomer en 2 blikken rijtuigen) en de uitbreidingsets T1 - T2 - T3.
Geregeld materiaal gaan halen in Aachen:
Winkel 1 op de hoek van Krämerstr en Münsterplatz (nu Nobis printen)
Winkel 2 op de hoek Holzgraben en Büchel. (Randstadt Aachen, Lloyd)
Ook naar Luxemburg.
Hier waren de prijzen lager. Ook kreeg je in Aachen altijd een paar Wiking auto's gratis bij aankoop meerdere stuks.

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Stieven76

Mijn eerste treintje, ik was 6 jaar:
nostalgie (1) by Stieven Hultermans, on Flickr

Het zat in een oranje doos met een uitbreidingsset bij. Was gebouwd op zo'n voorgevormd landschap met enkele huisjes en een stationnetje. Mijn pa heeft toen bijna tot 's morgens huisjes zitten plakken en me dan wijsgemaakt dat Zwarte piet dat gedaan had.

Het treintje op de foto is niet het originele, dat was werkelijk kapot gespeeld. Dit setje heb ik een aantal jaren geleden toevallig op de kop getikt, pure nostalgie.
Ik ben opzoek geweest naar eventueel de originele foto uit de catalogus maar niets gevonden.

efl045

Toch wel straf dat al in onze kindertijd België duurst was met alles, iedereen ging zijn gerief halen in 't buitenland, bij ons was dat steevast Oostburg, net over de grens, maar fors goedkoper dan België. Veel bracht mijn vader ook  mee op zakenreizen naar Duitsland.
Er werd bij ons eigenlijk nooit iets in België gekocht destijds...