Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn eerste treinset

Gestart door efl045, 13 juni 2020, 17:44:22 PM

Gerolf

Citaat van: efl045 op 13 juni 2020, 19:39:28 PMer is daar blijkbaar toch veel belangstelling voor  ;)

Toch wel merkwaardig dat er zoveel vintage-postings zijn. Gevolg van Corona, andere vrije tijd en zolders opruimen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

Nog een feit is dat het wil zeggen dat de "gemiddelde " leeftijd hier ook aan het stijgen is. Mijn overgrootvader zei altijd als ge van "vroeger" begint te vertellen en veel te herhalen ist een teken dat ge oud wordt.
Enne, mijn eerste treinset? Nooit gehad, ben maar 19 jaar geleden begonnen met verbouwen.
Den Eric.

Geert

Mijn eerste trein was een kleine blauwe diesel DB van Marklin. Deze heb ik mogen laten rijden op de bestaande Marklin baan van mijn Vader en oudere broer. Een groot deel van dat modelspoor materiaal heb ik nog steeds als erfstuk in mijn bezit.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Citaat van: bollen neus op 14 juni 2020, 09:27:13 AMMijn overgrootvader zei altijd als ge van "vroeger" begint te vertellen en veel te herhalen ist een teken dat ge oud wordt.

Zwijg er mij van! Ik ben hier wat aan het solderen aan iets voor de treinbaan en ik wordt er keihard met mijn neus op gedrukt dat ik verschrikkelijk oud aan het worden ben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

#19
Mijn eerste set was oude Fleischmann set met het rode O&K dieseltje (lokje nog steeds in mijn bezit) en twee of drie blikken goederenwagens. en dus de befaamde rail met kartonnen biels en blikken rails De transfo was toen (als ik me goed herinner een metalen ?? geval met bovenaan een rode knop om te veranderen van rijrichting en een wijzer achtige draaiknop. Weet zelfs niet meer of het wel een Fleischmann trafo was
Met vriendelijke groeten
Peter

Driesel

Mijn eerste treinset was een Fleischmann startset 9320. Ik heb het treintje nog steeds. Het is pas verleden jaar dat het locje de geest heeft gegeven: de tandwieltjes zijn versleten.



Ook mijn eerste Lego-trein heb ik nog steeds: in de winter-periode hebben de kindjes die terug in elkaar gestopt:


efl045

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2020, 09:13:24 AM
Citaat van: efl045 op 13 juni 2020, 19:39:28 PMer is daar blijkbaar toch veel belangstelling voor  ;)
Toch wel merkwaardig dat er zoveel vintage-postings zijn. Gevolg van Corona, andere vrije tijd en zolders opruimen ?
Er moet er eerst eentje uit de kast komen hé  ;)
Maar de Corona en de er uit voortvloeiende onthaasting en relativering zal er wel iets mee te maken hebben dat de mensen herontdekken hoe snel we vroeger tevreden waren en hoe snel we nu ontevreden zijn met wat de fabrikanten ons aanbieden, vroeger hadden we nog genoeg fantasie om de ontbrekende elementen er zelf bij te verzinnen, nu is dat blijkbaar niet meer het geval, en dan maar klagen dat het allemaal zo duur geworden is  :)

Ludwig

Mijn eerste modeltrein kwam uit de Grand Bazar van Antwerpen.



Nog wat foto's van mijn eerste cadeaus gekregen van de goede Sint.



Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Herwig

#23
"Christiaensen"   in het Westland S. C. ?
De enige  'ware'  "Christiaensen"  was toch de oorspronkelijke winkel in de Antwerpse Huidevettersstraat. 
Dat was onderweg van thuis naar m'n school.    Met m'n bompa.    Heb dus nogal wat rode etiketjes van  "Christiaensen" .....     :)
Op Kibri-tunnelbergen of Faller-huisjes en op Corgy's & Dinky's .

Welk merk van treintjes had Christiaensen eigenlijk toentertijd ?  Märklin én Fleischmann  ?
Heb alleszins in m'n bezit ( een 'erfenis' ) een blikken Märklin-boogbrug met het rode Christiaensen-etiketje.
( persoonlijk had 'k in de jaren zestig een  'ovaal'  met Oostenrijkse Kleinbahn-treintjes )

[  Heb jaren later, als prille twintiger,  (niet toevallig) stage aangevraagd en gedaan bij de commerciële dienst van het ondertussen  'grote'  Christiaensen/Sven.    Dit was A°1977 ongeveer.  Toen was er de ganse groep filialen .... Maar ze hebben het niet kunnen houden.
Overgenomen door Bart Smit. ]                 

Peter

Wij woonden toen in Düren -  Duitsland (vader was beroeps militair) en mijn eerste treinsetje kwam van de passage in de Wirtelstrasse, toen bijna vlak naast het Kaufhof (waar ze Märklin begindozen verkochten) Dat waren toen de enige die modelspoor verkochten, en dit in tegenstelling tot Aachen waar er een stuk of zes waren. (Meesten zijn daar ook zoals in veel steden weg-spijtig want winkelen was toch gezelliger ;D ;D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

In Oudenaarde was "Boone-Beyaert" in de Nederstraat de gekenste winkel voor Märklin. Je had aan het station ook een winkel met de naam "Beyaert" (vermoedelijk familie?) en die werd dan later overgenomen door Christaensen. Treintjes haalden we in de eerste (mijn vader deed trouwens herstellingen van Märklin spullen voor die winkel) en plastic en R/C kwam van de tweede...

efl045

Citaat van: Herwig op 14 juni 2020, 14:18:55 PM
Heb dus nogal wat rode etiketjes van  "Christiaensen" .....     :)
Welk merk van treintjes had Christiaensen eigenlijk toentertijd ?  Märklin én Fleischmann  ?
Märklin zeker , ik heb hier ook nog heel wat met de rode plakkertjes  ;)

En voor de mogelijk geïnteresseerden in metalen bruggen in nieuwstaat: deze is niet te koop  ;)

Herwig

#27
....blikken Märklin-boogbrug nr. 7163, met het rode Christiaensen-etiketje....
Merkwaardig, de onderkant van uw   'blekken'   M-brug lijkt heel erg op mijn exemplaar, inclusief Christiaensen-plakkertje.
(   maar mijn brug verhuist misschien binnenkort naar een ander landsdeel, voor een nieuw, glorierijk leven ....                               [ ::) ]
    we hebben hiervoor al Aertssen-Speciaal Transport gecontacteerd en offerte gevraagd )

oebr

Over Christiaensen gesproken: Willy Michiels is vorige week overleden.

Rien ne va plus...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#29
En in welke zin zou deze meneer W. Michiels iets te maken hebben met de eertijdse (oorspronkelijk Antwerpse) speelgoedwinkel(s)  Christiaensen  ?