Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn eerste treinset

Gestart door efl045, 13 juni 2020, 17:44:22 PM

efl045

Bij het doorbladeren van oude catalogussen kwam ik mijn allereerste treinset weer tegen, een Distler van 1960 op batterijen. Met blikken rails op kartonnen bielsmat, zogezegd Fleischmann compatibel  ;) Maar veel goedkoper.
Ik was toen 4 jaar, een jonge starter destijds  :) En het is nooit meer over gegaan...
Leuk: de loc woog 210g  :)



En ik herinner mij hoe hij aan zijn einde kwam, door hem op een Fleischmann baan te zetten en de trafo helemaal open te draaien, dat was een beetje teveel spanning voor een batterijttreintje  >:(
Maar het was dan dat ik van mijn ouders een Märklin startset in de plaats kreeg, die kon ten minste wat verdragen, die heb ik nog.

Wie herinnert zich ook zijn eerste treinset?























Klaas Zondervan

Mijn eerste trein was een set van Triang. De loc was een Dock shunter zoals op deze website. Er waren 2 groene rijtuigen bij. Gekregen van Sinterklaas toen ik 11 was. Geleidelijk heb ik er zelf het een en ander bijgekocht. Op een bepaald moment heb ik alles geruild met een klasgenoot die veel Lima materieel had.

svvander

#2
Lima... een Fans diesel-locje met een aantal tankwagons. Moet ergens rond de jaren '83 geweest zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

#3
't Zou leuk zijn het jaartal te weten, dan kunnen we misschien een plaatje uit een oude catalogus plaatsen; er is daar blijkbaar toch veel belangstelling voor  ;)

Frank_N

De treinset weet ik niet meer zo, maar de lokomotief was deze:
http://www.joueftrains.com/images/Jouef%20early%20BB9201.jpg
Het geheel zat in een enorme doos 8)
Een ovaal met blikken rails op grijs karton en drie wagons waarvan een "STEF" :)
Groet van Frank

marctje

een baan in schaal N met sporen van lima en joueff, enkele faller huisjes, een voorgevormde tunnel, enkele wagons en locomotieven.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirky

#7
Toen ik een jaar of 7 was (1965), kreeg ik mijn eerste "nieuw" locomotiefje. Vermoedelijk ter gelegenheid van mijn eerste communie.

BR24 by Dirky dyniMo, on Flickr

Toen 32.-DM of zo een 15€.  :)

b.t.w., ik heb het nog steeds en in 't korte rijdt het weer!  :)

PaulC

Onze eerste treintjes kregen we, mijn oudste broer en ik, zowat half de jaren 60 (1964 -1965). Het was een gecombineerd sinterklaas-/kerstcadeau. Mijn vader had op een spaanderplaat van 2,44x1,22 m een dubbele ovaal gebouwd, zelfs met een brug.
Het rollend materieel bestond uit een Britse dieselloc , een Franse CC40100 met bijhorende TEE rijtuigen en een Franse BB13001 Metz Thionville met de "Wagon Grue Cockerill 85T" een spoorwegkraan. Er was ook nog een setje bij met een postrijtuig en een automatische laad- en losinstallatie voor de postzakken.
Alles, sporen en rollend materieel en de brug, was van Jouef. Het station en de perrons waren van Faller ( Station Lindenthal).
De BB13001 en de spoorwegkraan heb ik nog steeds.

Paul

Herwig

#9
1959:       rode begindoos  Kleinbahn  met o.a. een groene 6-assige  e-loc ÖBB 1010  +  rode 110V-transfo met zwarte draaiknop ....
( Kleinbahn verkoopt deze rode transfo nu nog steeds identiek qua uiterlijk )
M'n oudste Kleinbahn-rekening:   Brüder Klein-Rechnung  dd. 13-8-1959.  Kleinbahn bestond toen nog maar 12 jaar.
Kleinbahn kostte toentertijd ongeveer 1/3de van bijvoorbeeld Märklin .
( voor de MSM-verzamelaars:  zie pag. 59, MSM 56    "Uit de oude doos:   Klein begonnen" )

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 13 juni 2020, 19:39:28 PM
't Zou leuk zijn het jaartal te weten, dan kunnen we misschien een plaatje uit een oude catalogus plaatsen
Mijn Triang set was van 1958. Ik heb al op internet gezocht maar een plaatje van deze specifieke set kan ik niet vinden.

59erke

#11
Bij mij begonnen met de rode sneltrein van Lego maar eigenlijk zeer snel overgeschakeld naar Marklin.

Moet ergens half jaren 90 geweest zijn, rode DB216 met ovaaltje van K rails met wat wissels en een goederenloods.
Ik weet nog goed dat de verkoper (was nog bij Bailien in Borgerhout) mij vertelde dat deze diesels ook in Belgié reden want eigenlijk wou ik toen al een Belgische lok.



Ben toen volledig op de Duitse kar gesprongen met de typische Duitse vakwerkhuisjes, auto's, rijtuigen enz. En dit was volledig te wijten aan de Faller en Marklin catalogus die ik erbij had gekregen.

Pas later toen Brima uitkwam met de zwevende cabines (52-53) had ik mijn eerste Belg te pakken, helaas is het boeltje een paar maanden later verkocht want de interesse was weg.

Weer een aantal jaren gestart met modulebouw maar dit was ook weer van korte duur omwille tijdsgebrek en werd de module verkocht. (Wel benieuwd of deze module nu nog bestaat ?)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig


Havoc

Herinner ik me alsof het gisteren was. Die staat hier op nog geen 2 meter van mij op het rek: een Märklin Z 8909 S. Moet 1975 of 1976 geweest zijn.

Ik was toen 7 of 8 jaar als ik, voor mijn verjaardag denk ik, een trein kreeg. Tot dan mocht ik af en toe eens met die van mijn broers spelen een hoop Märklin h0. Ik was 17-20 jaar jonger dan de 2 oudsten dus die treinen stonden ongebruikt op zolder. Een van mijn broers dacht dat het toen recente Z interessanter was omdat je daar meer baan mee kon maken op tafel.

Dus met pa en ma naar Christiaensens in Westland Shopping center. Maar daar wou de verkoper dat niet verkopen want dat was niets voor kleine kinderen zoals ik. EN IK WOU Z! (ja, altijd koppig geweest) Dus met een hoop gesnotter terug naar huis....

Het weekend erop zijn we dan naar "Maison Brand" gegaan, centrum Brussel, ondertussen ook al lang ter ziele gegaan. En daar was het geen probleem. We zijn daar lang binnen geweest, een hoop uitleg gekregen, hoe dat in elkaar zetten, er zorg voor dragen etc. Zo fier als een gieter met die doos naar huis.

En het is nooit over gegaan....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Grappig, ik zie hier winkels voorbijkomen, waar ik als kind (en ook als groter kind) heel regelmatig langsging. De Christiansens in de Westland, daar heb ik voor 'm dichtging nog veel gekocht. Mijn vrouw werkte daar toen nog in den Delhaize.

En maison Brand in de Marche-Aux-Herbes: dat was de referentie. Ik denk dat diene man veel kwijl heeft mogen afkuisen van zijn raam. Wat ne leuke winkel was dat.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be