De creality ender 3 pro als optie voor aankoop 3D printer

Gestart door den T, 09 juni 2020, 13:02:43 PM

den T

Beste

Mijn kleinzoon ( hij volgt STEM) wil een 3D printer aankopen, Hij vraag zich af of de 'creality ender 3 pro' een goede keuze is. Heeft iemand ervaring met dit toestel?
groeten Julien

svvander

Ik volg (hier gaat onze oudste volgend jaar STEM doen, doet nu Commeta... een voorbereidend jaar op STEM in het eerste jaar). De 2de dochter gaat die richting ook uit gaan... De zoon denkt dat 'm Latijn aankan  :D We shall see.

Maar ik wel is weten welke printer de moeite is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

krispy

Ik heb mij gisteren de ender 3D v2   aangeschaft , ga me eens verdiepen in de 3D wereld , waarom de ender 3D v2 ,
Ken verschillende personen  die er zeer tevreden over zijn  en het is niet een te duur instapmodel met veel mogelijkheden om verder te modden
De toekomst zal het uitwijzen 
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PietB

Wat ik kan aanraden is volg de facebookgroep officiele 3d printergroep Nederland/Belgie
Met veel heel veel Ender gebruikers en laat je niet afschrikken door de vele meldingen over 'problemen' met deze printers, ik zeg altijd een VW garage staat ook vol met defect VW's zijn het daarom slechte auto's.....?
Probeer te leren van de ervaringen van anderen.

https://www.facebook.com/groups/564865877038666

Natuurlijk zijn er figuren die denken dat uitpakken van de printer voldoende is.
Het is heel anders dan printen op papier, aanzetten en printen is er echt niet bij.
Je moet enige inzicht hebben in het proces om te begrijpen dat het niet altijd gelijk lukt.

Voor de modelbouwers onder ons is er nog een goede Facebook groep
Modelspoor & 3D printen - Rapid Manufacturing

https://www.facebook.com/groups/258802564543519

En https://www.thingiverse.com/ kan je helpen met het vinden van leuke prints.

grt Piet.


dani

Citaat van: PietB op 08 november 2020, 01:24:21 AM
een VW garage staat ook vol met defect VW's

Er zijn er ook die gewoon op onderhoud gaan, f die staan te wachten op levering  aan de nieuwe eigenaar.
En dat is bij alle merken zo.   Waarom weer VW ?  LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 09 november 2020, 08:02:00 AM
Waarom weer VW ?  LOL
Bingo, omdat ik op jouw reactie uit was, vriend.
En ook omdat het een veel verkocht merk is.
Net als de Creality printers.

Dit is genieten hoor om jou uit de tent te lokken en het lukt.............
grt Piet.

Geert

Waaruit we kunnen concluderen dat Creality printers net als VW rommel is?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Nee hoor Geert, dat is een foute conclusie zeker waar het om VW gaat.
Maar je moet je als bezitter van een 3D printer realiseren dat je zonder enige technische kennis en handigheid er weinig plezier aan zult beleven.
En als je op hele kleine schaal (N en Z) wat wilt maken, dan kun je het vaak niet vergelijken met het werk van een goede modelbouwer.
Tenzij je kiest voor een SLA printer, want veelal is het werk van een FDM printer te grof.

Een site met uitleg over de verschillende soorten printers is deze:
https://www.3dprinterkopengids.nl/welke-soorten-3d-printers-zijn-er/

krispy

Ik heb daarvoor de v2 aangeschaft , hier zijn reeds een heleboel verbeteringen aangebracht tov de gewoone ender 3D en 3D pro
Ik wou geen fortuin kwijt , dit is een leercurve en wat piepklein printen betreft is hier ook niet aan de orde , het gaat hem over HO gaan , en niet over zelf geprinte loks of rollend materiaal
Wat betreft het uit de doos halen en klaar , dat is ook ni mijn ambitie , ik wel leren hoe en waarom
DAN het deftig tekenen nog onder de knie krijgen en als ik dan tegen beperkingen aanloop kan ik nog over schakelen , ben ik op zen minst geen fortuin kwijt , nu is het de prijs van een analoge lok met dcc decodertje in , daar kan ik mee leven , ik wou niet meer dan 250 euro geven om mee te spelen en prutsen
Qua kwaliteit , als ik zie wat men broer ermee doet zonder iets aangepast te hebben ziet het er ok uit
Ik wil op men baan een containeropslagplaats maken , hiervoor heb je vlug een 30 tal nodig , aan 10 a 12 euro in de winkel , dan is het snel terug betaald , natuurlijk hebben we het eerst met de zijne getest wat het resultaat is , en ben daar zeer tevreden mee , want het staat daar ergens op de uithoek van de baan , dat moet niet 150% zijn en al doende leert men bij werd mij ooit aangeleerd , vandaar mijn keuze voor deze printer
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PietB

Groot gelijk Kris, dat was ook mijn beweegreden om met een budget printer te starten.
Bij mij werd het de Anet A8.

En met heel erg veel geduld en een aantal verbeteringen aan de printer is het me gelukt om deze kwaliteit te krijgen.
En N-schaal brug

Of een aantal tunnel portalen:


Maar ik moet zeggen dat het een hele klus is geweest.
Maar ik ken nu wel mijn printer door en door.

Dus ben ik de grenzen gaan verleggen en heb dit geheel metalen monster gebouwd.

Als basis diende de mechanica van een Anet A8 met modernere electronica en een aanraakscherm
Met deze printer wil ik kijken of printen met een nozzle van 0.2 mm ook goede resultaten geeft.

grt Piet.


Thommy

#10
Dat volg ik wel. Mijn velleman is op. Letterlijk teveel uren geprint en er begint op alles wat speling te komen (en jah, die vervangen kost quasi evenveel als...). Nuja, was al paar keer verbouwd naar andere extruder/print/...
En ne resin printer is niets voor mij. Ik print ook geregeld non modelbouw onderdelen
Greetz

Thommy

PietB

Inderdaad Thomas, een resin printer vind ik ook geen optie.
Het werken met chemicaliën weerhoud me daarvan.
Vanwege mijn luchtwegen (Cara patiënt) wil ik daar niet aan, net zo min als het printen van ABS.
Dat is mede ook de reden dat is zoveel tijd heb besteed aan het tunen van mijn Anet A8.

grt Piet.

dani

Citaat van: PietB op 09 november 2020, 10:37:02 AM
Bingo, omdat ik op jouw reactie uit was, vriend.
Dit is genieten hoor om jou uit de tent te lokken en het lukt.............

Ik zit lekker IN mijn tentje, in de prehistorie !!!
Zowel op vlak van auto's als van 3D printer  ben ik een dinosauriër.
-  mijn klassieke VW's van 1971 en 1974 onderhoud ik zelf en zijn beiden nog prima
-  mijn oeroude Velleman K8200 staat hier nog steeds en werkt nog prima voor wat ik 'm nodig heb

Voor mij niet altijd de laatste snufjes en modelletjes, geen overdreven pimping of franjes.....  het moet gewoon doen wat ik er van verlang.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 10 november 2020, 11:50:45 AM
Voor mij niet altijd de laatste snufjes en modelletjes, geen overdreven pimping of franjes
En die staalblauwe SUV dan? Geintje!!!!

Thommy

Citaat van: dani op 10 november 2020, 11:50:45 AM
Citaat van: PietB op 09 november 2020, 10:37:02 AM
Bingo, omdat ik op jouw reactie uit was, vriend.
Dit is genieten hoor om jou uit de tent te lokken en het lukt.............

Ik zit lekker IN mijn tentje, in de prehistorie !!!
Zowel op vlak van auto's als van 3D printer  ben ik een dinosauriër.
-  mijn klassieke VW's van 1971 en 1974 onderhoud ik zelf en zijn beiden nog prima
-  mijn oeroude Velleman K8200 staat hier nog steeds en werkt nog prima voor wat ik 'm nodig heb

Voor mij niet altijd de laatste snufjes en modelletjes, geen overdreven pimping of franjes.....  het moet gewoon doen wat ik er van verlang.

Welja, ik ben gestart met die k8200. Echter is een dual extruder geworden enz enz. En heeft veel uren geprint.
Greetz

Thommy