Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lichtsluis Huib Maaskant

Gestart door Dirk, 09 juni 2020, 12:37:11 PM

Dirk

Allen,
Ik wil enkele lichtsluizen gebruiken voor terugmelding, Ik heb enkele sluisjes gekocht van Huim Maaskant, Die werken op 12V. Mijn Digitale baan heeft 17V, op een aparte voeding werken de sluizen, ik hoor het relais klikken, maar op 17V gaat het mis. Nu is op het aansluit schema op de site http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm te zien dat het is aangesloten op een IB, maar ik heb een Digikeijs DR5000, die geeft dus 17V en heeft geen gemeenschappelijke massa. Iemand een idee hoe ik dat aangeloten krijg voor stroomdetectie. Of een manier om die sluisjes op 17V te doen werken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

modelbaanHO

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen, maar heb je de vraag al gesteld aan Huib Maaskant zelf ?
Als producent van de lichtsluizen zal die je zeker kunnen helpen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

bellejt

QUOTE : Als je geen 12 Volt voeding hebt, kun je met een 78xx voedingsprintje gemakkelijk zelf een gestabiliseerde voeding bouwen.

Mss dus gewoon een DC  DC convertor tussenzetten

nederbelg

Hoi,

De schakeling wordt gevoed met 12 Volt gelijkspanning.
Vervolgens sluit je deze aan op een terugmeldmodule.
Deze terugmeldmodule sluit je aan op de IB. Of in dit geval op je DR 5000.

Dave

Dirk

Dave,

Ja ik heb de zaak werkend, maar ik wilde graag 12V ergens maken van de ringleiding, maar omdat ik geen kaas heb gegeten van elektronica zal ik maar een aparte voeding gebruiken voorlopig.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Waarom wil je de voeding per se uit de 17V ringleiding halen? Dat is waarschijnlijk de digitale voeding en dat is dure stroom.
Blijkbaar heb je al een 12V voeding. En anders koop je een adapter waar 12V gelijkspanning uit komt. Met een beetje geluk vind je die in de kringloop voor weinig.

Dat de DR5000 geen gemeenschappelijke massa heeft doet er niet toe. De uitgang van de lichtsluis is een relaiscontact dat elektrisch vrij is van de rest van de schakeling.

Dirk

Klaas, ik heb een 17V ringleiding die apart aan een trafo hangt, en nog een ringleiding erbij voor 12V is een beetje teveel van het goede. Maar ik heb bij Huib Maaskant enkele pcp's besteld voor de sluisjes te voeden.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Ga ik het over een andere boeg gooien: waarvoor dient die 17V ringleiding, en kun je daar geen 12V ringleiding van maken?
En wat is een pcp? Op de site van Huib Maaskant kan ik dat begrip niet vinden.

bellejt

DC DC convertor brengt je 17 V naar 12 V voor 45 cent.Wat wil je nog meer ? Gebruik die dingen hier op de ganse ringleiding.Spotgoedkoop en geen geleuter.Voor jouw toepassing heb je ze zelfs voor 25 a 35 cent

nederbelg

Dirk,

Ik zou voor je Dr5000 een aparte voeding nemen en daar niks anders aan hangen.
Voor bijkomende zaken gewoon een aparte voeding nemen.
Daar kan je bijna iedere transfo of iets dergelijks voor gebruiken.

Met de 78xx voedingsprintje van Huib kun je gemakkelijk zelf een gestabiliseerde voeding bouwen.
Met de xx kun je met kiezen welke spanning je wenst.

Dave

Dirk

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 juni 2020, 23:44:01 PM
En wat is een pcp? Op de site van Huib Maaskant kan ik dat begrip niet vinden.
Oeps, ik bedoelde pcb, een printplaatje, ik denk niet dat ik voor pcp bij Huib terecht kan.

CiteerMet de 78xx voedingsprintje van Huib kun je gemakkelijk zelf een gestabiliseerde voeding bouwen.
Met de xx kun je met kiezen welke spanning je wenst.

Dat heb ik besteld

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100