Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

"Nagloeiende" leds

Gestart door Alberke, 08 juni 2020, 16:56:16 PM

Alberke

Led spots blijven lichtjes branden als de schakelaar uit staat. Is daar een oplossing voor?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan


Dreha

Eerst eens kijken of de schakelaar wel degelijk de fase onderbreekt en niet de nulleider.
Als dat zo is of de aanpassing niet helpt, overgaan naar een dubbelpolige schakelaar.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

klopt, doen ze. Is dat niet gewoon dat witte leds blauwe leds zijn die een of ander fluorescent goedje aanstralen dat dan t blauwe licht als warmwit doorstuurt, en dat je dat spul ziet nagloeien?

efl045

Citaat van: Dreha op 08 juni 2020, 17:03:13 PM
overgaan naar een dubbelpolige schakelaar.
Dat helpt enkel als het opgloeien een gevolg is van lekstroom.
Maar zelfs met een dubbelpolige schakelaar bijven de leds branden als er sprake is van inductie in de (lange) aansluitdraden en dat is veel waarschijnlijker dan lekstroom die er in een deftige installatie niet mag zijn.

Paulogic

Blijven ze nagloeien of is het voor eventjes.
Bij sommige ledspots van "iknoemgeenmerk", hebben wij dat hier ook.
Maar het duurt slechts hooguit enkele seconden. Ik denk dan restspanning in het trafo-gedeelte (?).
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

In plaats van inductie zou ik het liever capacitieve koppeling noemen.
De schakelaar maakt de draad naar de lamp spanningsloos. Maar als die schakeldraad langs een fasedraad loopt pikt die daar toch wat van op. Bij een gloeilamp merk je daar niks van, het stroompje dat er gaat lopen is veel te klein om de gloeidraad op te warmen. Maar een led heeft aan heel weinig stroom genoeg om licht te geven.
Een oplossing is om de leidingloop aan te passen, maar dat is tamelijk ingrijpend. Een andere mogelijkheid is 1 van de ledspots te vervangen door een halogeenspot. Die verlaagt de opgepikte spanning zo ver dat de leds het niet meer doen.

Alberke

Citaat van: Paulogic op 08 juni 2020, 19:09:37 PM
Blijven ze nagloeien of is het voor eventjes.
Bij sommige ledspots van "iknoemgeenmerk", hebben wij dat hier ook.
Maar het duurt slechts hooguit enkele seconden. Ik denk dan restspanning in het trafo-gedeelte (?).
constant
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D


Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 juni 2020, 19:16:39 PM
Een andere mogelijkheid is 1 van de ledspots te vervangen door een halogeenspot. Die verlaagt de opgepikte spanning zo ver dat de leds het niet meer doen.
dat is het!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Als je dat al een oplossing vindt... een halogeenspot verbruikt zoveel als 10 leds...

Alberke

Citaat van: efl045 op 08 juni 2020, 19:55:08 PM
Als je dat al een oplossing vindt... een halogeenspot verbruikt zoveel als 10 leds...
Dat is inderdaad funest voor de energiebesparing!
Ik las ook iets over een ding dat je parallel over de aansluiting kan zetten...
Nog iets anders dan dat van Franky
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

stoomlokje

Ik heb het probleem ook gehad bij het vervangen van TL buizen door LED -buizen.
Het probleem is opgelost door parallel over de aansluitklemmen van de LED , een Led compensator te plaatsen, kostprijs +/- 20€

efl045

#14
Citaat van: stoomlokje op 09 juni 2020, 00:11:28 AMHet probleem is opgelost door parallel over de aansluitklemmen van de LED , een Led compensator te plaatsen, kostprijs +/- 20€
Dat is wat adviseerde, maar weet je wat er in ze een 'compensator' zit? Niet meer dan een ptc, een zogenaamde polyfuse. Die is koud laagohmig en sluit de led kort en van zodra de spanning ingeschakeld wordt warmt de ptc snel op en wordt zeer hoogohmig. 20 euro is wel veel geld voor zo een polyfuse, ik koop die voor een fractie daar van  :D Bij Farnell heb je er 100 voor 20 euro  ;)