Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

M4ADx van oskar met verbeterde front-/sluitverlichting

Gestart door Dreha, 06 juni 2020, 00:56:41 AM

Dreha

Bij het onderstaande OsKar M4ADx rijtuig heeft de verlichting een facelift gekregen.
De oude verlichting bestond uit 2 gele en 2 rode 3mm leds.
Deze zijn nu vervangen door 3mm plastiek buisjes met daarin een 2mm lichtgeleider en een printje met SMD leds.
Bij de 3de koplamp is het bestaande lensje ook vervangen door een 3mm plastiek buisjes met daarin een 2mm lichtgeleider en een gewone led.
Ook hier wordt het geheel door mijn eigen decoder gestuurd.
DSC_0751 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0754 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0755 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0834 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0837 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0985 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0987 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0991 by Harald Drewello, on Flickr
DSC_0990 by Harald Drewello, on Flickr

doomslu

Harald, geen enkele foto is zichtbaar. De link welke je tussen de IMG-tags hebt staan zijn geen beelden, maar webpagina's. Dat werk niet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Heb de foto's even boven water getoverd.
Is inderdaad veel mooier dan die "bolle" ogen die op de eerste reeks van deze Oskars staan.

@ Harald: je moet de BBC-code kopiƫren in je bericht, die zet zich ook automatisch in het juiste format om je foto hier te laten zien. ;)

Citaat van: Dreha op 06 juni 2020, 00:56:41 AM
Bij het onderstaande OsKar M4ADx rijtuig heeft de verlichting een facelift gekregen.
De oude verlichting bestond uit 2 gele en 2 rode 3mm leds.
Deze zijn nu vervangen door 3mm plastiek buisjes met daarin een 2mm lichtgeleider en een printje met SMD leds.
Bij de 3de koplamp is het bestaande lensje ook vervangen door een 3mm plastiek buisjes met daarin een 2mm lichtgeleider en een gewone led.
Ook hier wordt het geheel door mijn eigen decoder gestuurd.

DSC_0991 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0751 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0754 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0755 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0834 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0837 by Harald Drewello, on Flickr
   
DSC_0985 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0987 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0990 by Harald Drewello, on Flickr

DSC_0991 by Harald Drewello, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Houdini


ronny-vdv

#4
Zou dit draadje beter niet verplaatst worden naar superen van modellen?
Mvg,

ronny-vdv

Thommy

Greetz

Thommy

OlivierV

Citaat van: Thommy op 06 juni 2020, 23:11:36 PM
Had Olivier dit niet al es besproken of in MSM?
Klopt (MSM 165), ik had het met metalen buisjes gedaan, maar deze oplossing is ook wel leuk.
Ik had geloof ik die van jou ook ooit omgebouwd?  ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

mss ook enkele foto's van het printje plaatsen dan kunnen  we dat netjes namaken.Ik dacht het aanvankelijk met buisleds te doen want de lichtgeleiders 2 mm zijn nog onderweg uit china

Dreha

Citaat van: bellejt op 07 juni 2020, 09:35:08 AM
mss ook enkele foto's van het printje plaatsen dan kunnen  we dat netjes namaken.Ik dacht het aanvankelijk met buisleds te doen want de lichtgeleiders 2 mm zijn nog onderweg uit china
Ik zal die er morgen bijbplaatsen. Als je een PM stuurt kan ik je ook de gerber-files bezorgen.
Behalve van de decoder, die kan enkel als afgewerkt product gekocht worden.

bellejt

#9
is enkel om een idee te hebben want maak al jaren geen printplaatjes meer zelf.Toch bedankt.Mss kan iemand anders het doen want ik moet ook nog zien er een sleper onder te krijgen.Heb die wagon 2 x en weet niet of die ooit in ac versie is uitgebracht

Ps: al een tijdje gezocht meer dat rond plastic profiel hol van 3 mm vind ik niet bij evergreen.Niemand zo een stukje van 10 cm die me dit kan bezorgen ?

Thommy

Citaat van: OlivierV op 06 juni 2020, 23:18:19 PM
Citaat van: Thommy op 06 juni 2020, 23:11:36 PM
Had Olivier dit niet al es besproken of in MSM?
Klopt (MSM 165), ik had het met metalen buisjes gedaan, maar deze oplossing is ook wel leuk.
Ik had geloof ik die van jou ook ooit omgebouwd?  ::)

Klopt, maar zonder busjes. Omdat er 2 versies van bestonden
Greetz

Thommy

patrick smout

Geschikt rond profiel voor front/sluitlichten is:

Raboesch RA419-53 Plastic ronde buis 3.0 X 2.0 mm (1 meter lang)

Ik heb dit, voor hetzelfde doel, vorig jaar gekocht bij Modelbouwcenter Baillien in Antwerpen.

mvg, Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Dreha

Citaat van: patrick smout op 08 juni 2020, 20:27:44 PM
Geschikt rond profiel voor front/sluitlichten is:

Raboesch RA419-53 Plastic ronde buis 3.0 X 2.0 mm (1 meter lang)

Ik heb dit, voor hetzelfde doel, vorig jaar gekocht bij Modelbouwcenter Baillien in Antwerpen.

mvg, Patrick Smout
Dat moet lukken, daar heb ik dat ook gekocht  :)

Dreha

Bij deze ook nog 2 foto's van de verlichtingsprint.

Verlichtingsprint_02 by Harald Drewello, on Flickr
Op de bovenzijde is een standaard 3mm led gebruikt, hier een beetje afgevijld maar dat was niet nodig geweest. De led komt immers tot tegen het 3mm plastiekbuisje met daarin de 2mm lichtgeleider. Het stukje krimpkous zorgt ervoor dat de LED er mooi voor blijft zitten en meteen lichtdicht is.

Verlichtingsprint_01 by Harald Drewello, on Flickr
Dit is de onderkant met de interieurverlichting en aparte cabineverlichting, hiervoor worden warm witte SMD leds (0603) gebruikt.
Voor elke tak van 3 LEDs is er een voorschakelweerstand voorzien.
De 4 aansluitingen zijn:

  • gemeenschappelijk +
  • 3 de voorlicht
  • cabineverlichting
  • interieurverlichting