Ombouwen locomotieven met DCM-motor naar digitaal

Gestart door Elgar, 04 juni 2020, 22:35:52 PM

Elgar

Om Märklin-locomotieven met drum collector motor aan te sturen met een ESU-decoder dient deze motor eerst omgebouwd te worden naar een DC-motor.
Hiervoor kan je bij ESU een permanent magneet aanschaffen en het oorspronkelijk 3-polig anker blijft dan behouden. De ombouwsets van Märklin voorzien naast de permanent magneet ook een 5-polig anker.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn de rij-eigenschappen merkbaar veel beter met zo'n 5-polig anker ten opzichte van een 3-polig?

In verband met de decoders biedt ESU verschillende soorten connectors aan (6- of 8-pin, 21MTC, PluX22). In mijn om te bouwen locomotieven zijn er geen stekkers voorzien.
In de 8-pin stekker zit buiten de spoor- en motoraansluitingen nog de 2 uitgangen voor verlichting (geel en wit), uitgang aux1 (groen) en de gemeenschappelijke voeding (blauw). Is het dan de bedoeling dat je voor de andere uitgangen dan rechtstreeks op de decoder moet solderen?
Dan is het misschien interessanter om voor 21MTC of PluX22 te kiezen met adapterbordje, maar wat is buiten de vorm het verschil tussen beide en wat is het meest standaard?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

svvander

Vanuit de weinige ervaring die ik heb: 5-polige hoogvermogen motor... ideaal voor decoders. Maar blijkbaar is de C-sinus ook niet slecht.
Wat de decoders betreft: hier op het forum "hangen" een aantal experten rond.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PietB

De motoren met een Esu magneet en 3 polig anker heb ik nooit lekker lopend gekregen.
Vooral op lage snelheid is het bar en boos.

gebruik liever de wat duurdere marklin 5* hoog vermogen ombouw set.
En in het uiterste geval dat er geen 5* anker is neem dan alleen de marklin magneet.
Of, maar dat is erg duur, bouw een faulhauber motor in.

stoomlokje

#3
de P,lux22 heeft nog meer versterkte uitgangen dan de 21MTC, ideaal is inderdaad werken met een adapterprintje in de oude Märklin's.
Met een 21MTC decoder  kan je echter normaal al alle functie's doen die er mogelijk zijn in de oudere loc's.
De motoren met een 5 polig anker ( hoog vermogen ) zijn degelijk regelbaar met decoders.
Ik heb onlangs een oude Mä- ( +/- 1969) reeks 1219 van de NS gedigitaliseerd , led's ingebouwd, 5 polig anker voorzien , en deze machine heeft nu schakelbare seinen (omgek. L-sein, rode sluitlichten , rangeersein aan beide zijden , en dit alles schakelbaar met een ESU 21 MTC decoder ), en kan over de sporen kruipen, prachtig om te zien.

svvander

Heb je hiervoor een setje gebruik Saskia? Of alles zelf samengesteld?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Ik heb hier heel wat anologe Marklins omgebouwde naar digitaal. Persoonlijk vind ik het verschil tussen een 3 polig of 5 polig anker heel miniem.
De ombouw hoogvermogen motor van Marklin is goed maar niet geweldig (weinig CV om af te stellen met IB). Gewoon de originele  3 polig magneet en vast anker en een decoder die zowel DCC als Motorola verstaat. Ik heb zowat alle merken van decoders al geprobeerd mijn voorkeur gaat uit naar UHL voor een naar digitaal omgebouwde Marklin. Ik heb ook heel wat Marklin omgebouwd met een UHL 76200 (zowat vergruisd door vele en benoemd als ondingen). Bij deze decoder moet je niks aan de motor aanpassen behalve een simpele aanpassing aan de magneet (weet niet of deze nog verkocht worden). Na meer dan 20 jaar werken deze nog perfekt enig nadeel is het gezoem dat ze soms produceren. Ik hen ook loks waar een 76200 decoder in zit maar met een vaste magneet en die lopen het best van alle omgebouwde loks. Heel makkelijk af te regelen en heel stil.

Erik.

stoomlokje

Citaat van: svvander op 05 juni 2020, 10:35:36 AM
Heb je hiervoor een setje gebruik Saskia? Of alles zelf samengesteld?


Voor de motor heb ik de ombouwset van Märklin gebruikt. en mijn loc kan nu echt over de sporen kruipen.
De verlichting is uitgevoerd met zelf ontworpen printjes ( gatenprintjes, smd led's & weerstanden ) (was trouwens mijn eerste ervaring met solderen van SMD )

Elgar

Allemaal bedankt voor het advies.

Voor de decoders ga ik kiezen voor 21MTC. Met de adapterprintjes die worden aangeboden zijn de uitgangen AUX3 t/m 6 ook versterkt en kunnen er eventueel nog led's mee aangestuurd worden.

Elgar

Vorige weekend heb ik mijn eerste ombouw succesvol uitgevoerd op een gele 55 (Märklin 3466). Heb er een 5-polig anker ingebouwd en een LokSound decoder. Daarna via de LokProgrammer het geschikte geluid erop gezet van ESU. De locomotief is ook een pak stiller geworden, als het geluid afstaat tenminste :) Ook zijn de lichten nu apart schakelbaar.

Heb wel gemerkt dat in 1 op de 2 gevallen de loc met een schok tot stilstand komt. Tijdens de afremming wanneer de loc bijna stilstaat, geeft die ineens nog een stootje om dan pas echt te stoppen.
Iemand een idee welke parameters ik zou kunnen afstellen om dit effect te verminderen?

In de andere gevallen komt deze wel met een vlotte beweging tot stilstand.


evan

Citaat van: Elgar op 28 juli 2020, 21:00:11 PM
Vorige weekend heb ik mijn eerste ombouw succesvol uitgevoerd op een gele 55 (Märklin 3466). Heb er een 5-polig anker ingebouwd en een LokSound decoder. Daarna via de LokProgrammer het geschikte geluid erop gezet van ESU. De locomotief is ook een pak stiller geworden, als het geluid afstaat tenminste :) Ook zijn de lichten nu apart schakelbaar.

Heb wel gemerkt dat in 1 op de 2 gevallen de loc met een schok tot stilstand komt. Tijdens de afremming wanneer de loc bijna stilstaat, geeft die ineens nog een stootje om dan pas echt te stoppen.
Iemand een idee welke parameters ik zou kunnen afstellen om dit effect te verminderen?

In de andere gevallen komt deze wel met een vlotte beweging tot stilstand.

Probeer ns even CV 54 op nul te zetten.  Zet dan de lok op het spoor en druk F1.  De loc schiet dan een meter tot anderhalve meter vooruit.  Tijdens deze actie parametreert de decoder zichzelf ifv de motor.

Succes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Elgar

Evan, fantastisch!

De remming gebeurt nu zeer zuiver.
Ook in de laagtse snelheidsstap rijdt de loc nu zonder haperen of schokken. Van zulke lage snelheid kon je met een Delta-decoder alleen maar dromen :D

Dikke merci!

evan

You're welcome ;)

Leuk dat die nu soepel rijdt.  Veel plezier er mee ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.