Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Peco PL 1000, 1001 en 1005 Twistlock

Gestart door svvander, 31 mei 2020, 16:23:51 PM

svvander

In de laatste MSM stond een heel mooi verslag over de nieuwe Peco wisselaandrijving (Twistlock). Vermits ik nu bezig ben met informatie te zoeken voor mijn H0e materiaal en ik van plan ben om misschien Peco rails (SL400) hiervoor te gaan gebruiken, kon dit verslag niet beter vallen.

Wat ik mij nu afvraag: moet deze steeds langs de onderkant gemonteerd worden? Want stel nu dat ik een diorama zou maken op een plank van laat ons zeggen: 420 op 297 (dus niet voor de wedstrijd, want dan mag het niet bewegend zijn!  ;)) dan moet ik al ruimte onder de plank voorzien.
Ik had foto's gezien waar dit dan bovenop geplaatst kon worden... maar dan zit je daar met een knalrood stuk op je diorama. (Of je moet goed verbergen in één of andere huisje of zo).

Alvorens ik er mij dus eentje gaan aanschaffen om dit eens te testen, moet ik dus zeker zijn wat kan en niet kan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Je kan de bewuste 3 gaten (6mm en 2x 0,5mm)  voorzien en later de motor aanbrengen.  Een Pecowissel met veer kan je intussen gerust met de hand verleggen en dat is best ok voor een diorama he ;)

Wel prijzig voor een elektromagneet als je die schakelcontacten ook nog wenst.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Het "Diorama" zou als testbed dienen voor alles en nog wat. Inderdaad, handbediening kan steeds.
We kijken verder rond. Vond het best wel een interessant en handig apparaatje... eigenlijk gemaakt voor leken of amateurs als ikzelf  8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

OlivierV

JE kan van je diorama toch een klein modulebakje maken? met toch iets van ruimte er  onder ipv een platte plank? Dan kan je ineens alle technieken goed aanleren. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

svvander

Dat is ook een mogelijkheid. Al was ik al niet meer van plan om mijn baan in modules op te delen (is iets moelijker met C-rails had ik me late wijsmaken). Alles is nog mogelijk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Citaat van: svvander op 31 mei 2020, 21:00:56 PM
(is iets moelijker met C-rails had ik me late wijsmaken).
Waarom zouden modules met C-rail moeilijker zijn dan met andere railsoorten?

Wat voor meerwaarde zie je in die Twist-locks? Het enige voordeel is dat je ze makkelijk los kan maken, maar bij de montage zal je die 2 schroeven toch tamelijk precies moeten plaatsen.

svvander

Ziet er mij veel eenvoudiger uit dan de andere systemen die ik al gezien heb (maar nog niet gebruikt). Ik heb nu de meest eenvoudige digitale wissels dat je je maar kan inbeelden: C-sporen met ingebouwde motor en decoder  ;D . Of met andere woorden, ik ken niets van andere wisselsystemen en dit zag er mij handig uit. Servo's zie ik zo niet direct zitten om eerlijk te zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Herwig

#7
Die rode Twistlock is speciaal ontwikkeld om onderaan de baan te gebruiken.  Want met het sjabloon en draaisysteem handig(er) te positioneren.

Als je de wisselaandrijving bovenop, naast het spoor,  monteert kan je gewoon gebruiken de goedkopere klassieke
Peco electro-magneet    PL 10 W (Turnout Motor)    +    de P12 Motor Adapter  Base    +   PL13  Switch (puntstukschakeling) 
Deze laatste bij Peco-Electrofrog  of  Unifrog-wissels.  Niet van toepassing bij Insulfrog.

Paulogic

Voor mijn demo-baantje op beurzen en opendeurdagen, heb ik de ingebouwde c-rail motors en decoders gebruikt. Kwestie
van snel en goed bediend te zijn, dacht ik.

Ik wou het baantje deze week eens testen met de Z21 centrale, geen beweging meer te krijgen in de wissels.
Je hoort ze klikken/schakelen, maar zonder manuele hulp halen ze het niet meer. Alles heeft stilgestaan sinds de laatste opendeur
van MTD, waar ze nog prima hun werk deden. Er zijn ondertussen geen werken meer uitgevoerd aan dat baantje dus het
kan niet zijn dat er lijm is tussen gelopen. Ik vrees voor stroef geworden wissels (geroest ?) en motors niet (meer) sterk genoeg.

Op komende opendeur van MTD, zal het manueel werken worden, vrees ik.

Och, misschien is het wel tijd om uit mijn fouten te leren en nieuwe bakken te maken met servo's en sporen zonder bedding. (Tillig ?)
mvg,
Paul(ogic)

OlivierV

Citaat van: svvander op 31 mei 2020, 21:00:56 PM
Dat is ook een mogelijkheid. Al was ik al niet meer van plan om mijn baan in modules op te delen (is iets moelijker met C-rails had ik me late wijsmaken). Alles is nog mogelijk.
C-rails kan je toch ook gewoon doorzagen net zoals andere rails?

Citaat van: Paulogic op 01 juni 2020, 10:20:00 AM


Och, misschien is het wel tijd om uit mijn fouten te leren en nieuwe bakken te maken met servo's en sporen zonder bedding. (Tillig ?)


Mijn gedacht!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 31 mei 2020, 23:23:40 PM
Als je de wisselaandrijving bovenop, naast het spoor,  monteert kan je gewoon gebruiken de goedkopere klassieke
Peco electro-magneet  PL10W (Turnout Motor)    +    de P12 Motor Adapter  Base    +   PL13  Switch (puntstukschakeling) 
De PL-10 en PL-10W zijn notoire stroomvreters. De PL-10W wat minder. Weet iemand wat de Twistlock doet qua stroomverbruik?

Ik ben zelf helemaal geen fan van spoelenaandrijvingen. Ik gebruik zelfgebouwde motoraandrijvingen. En als ik ze niet zelf zou bouwen zou ik de MP1 of MP5 van MTB nemen.

svvander

Citaat van: OlivierV op 01 juni 2020, 10:25:21 AM
C-rails kan je toch ook gewoon doorzagen net zoals andere rails?

Dat is dus ook een stukje waar ik nog vanalles over moet leren. Maar goed, ik ben niet van plan om mijn baan veel te verplaatsen (hopelijk zelf nooit). Dus het voordeel van een module is dan geen voordeel meer.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Een railstuk doorzagen hoef je toch niet te leren?
Het kan ook zonder doorzagen. Een railstuk dat over de modulescheiding ligt laat je los liggen. Bij het samenvoegen van de modules schuif je dat railstuk er tussen. Het wordt dan door de naburige stukken op zijn plek gehouden.

svvander

Het zagen op zich niet, het correct doen wel. Laat ons zeggen dat ik al modules gezien heb, waarvan ik dacht: Ja zo kan het ook...  :o
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Herwig

#14
De rode Peco  Twistlock is de  P L   1000    ( van  "PecoLectrics"   /  S L zijn Peco-sporen & wissels )

Kartonnetje tussen de modules/segmenten, dan pas doorzagen.   Achteraf rustig & netjes met een zoete vijl afwerken .
( railkoppen zitten dan wel bij voorkeur vastgesoldeerd op messing schroefjes of printplaatje -)

Zo'n stukje spoor tussen twee bakken gecombineerd met metalen raillasjes is,  voor een expo-baan alleszins,  niet te doen.
Wegens te onhandig, te stroef .  Zeker als er wat scenery in de weg staat. Ons baantje  "OlieFAnt-De Petrol-Zuid"  had zo'n verbindingen. Inclusief telkens gesakker ende gevloek .   Een los eindje spoor (op een dun plankje) met eigen stroomtoevoer is een andere variant.

De  groene  Peco-wissel-electromagneet PL 10 W zou speciaal bedoeld zijn voor  "low-output transformer" (citaat Peco-catalogus 2019) 
Op de Peco-verpakking (blistertje) van deze  PL-10W staat gedrukt:    "with low current coils"   +   "suitable for limited output transformers" .
Maar géén concreet getal ivm verbruik.  (heb van die groene een dozijn klaarliggen ipv de oudere PL 10,  de praktijk zal leren ...)