Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Roco rijtuig-kortsluiting

Gestart door Rangeerduivel, 29 mei 2020, 11:51:07 AM

Rangeerduivel

Hallo mensen
Ik heb dit Roco rijtuig

tweedehands gekocht in een set van 4stuks.
Ze waren allen uitgerust met AC-assen, die ik nu vervangen heb.
Op de draaistellen zitten metalen stukken die
1) de wielen vast houden
2) stroom doorgeven naar twee kontaktlippen die door de bodem van het rijtuig zitten.
Bij 3 rijtuigen geen probleem, maar 1 geeft kortsluiting....
De assen zitten goed (2 iso's links en 2 rechts) net zoals bij de 3 anderen.
Het zal waarschijnlijk liggen aan de uitrusting voor verlichting binnenin, maar ik zie niet direkt hoe dit opengaat
Naar mijn mening kan de bodem er niet uit...of toch?
Wie kan mij hierbij helpen of raad geven?

;) ;)

Peter

Wat een super mooi rijtuig. Spijtig dat ik het niet heb in mijn verzameling.
Normaal gesproken gaat dat soort rijtuig open door het dak ineen richting te verschuiven nadat je eerst de imitatie rubber overgangsbalken verwijdert hebt.
Maaar wees voorzichtig. Niet wringen want anders kunnen de zijdelingse  bevestigingen onder het dak afbreken
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Probleem opgelost;

De grote witte rechthoek is gewoon een stuk papier dat boven op de ballastplaat ligt.
Dat stuk papier was verschoven en daardoor drukten de 2 koperen lippen op het ballast met als gevolg...9[]`&§~~$ >:( >:(
Alles is nu opgelost, maar ik vind dat men bij Roco nogal lichtjes omspringt met die isolatie.
Ik heb de intentie om die stukjes papier te vervangen door plaatjes dunne plasticard (0,4mm),
Dat frommelt niet op...
Het dak heb ik van de kast niet hoeven scheiden, ik heb het chassis er toch onderuit gekregen..zonder sporen na te laten! 8)

Citaat van: Peter op 29 mei 2020, 12:00:03 PM
Wat een super mooi rijtuig. Spijtig dat ik het niet heb in mijn verzameling.

Vrijwel alles is te koop bij mij Peter, als de prijs maar past... ;D

;)

ronald felix

Goed namiddag.

als het nog niet te laat is : met wat Pattex je papier op de metalen plaat plakken kan al genoeg zijn. Maar heeft dat rijtuig geen half-assen (Roco 40192) bij levering?

Ronald
Ronald

Rangeerduivel

Citaat van: ronald felix op 30 juli 2020, 16:46:15 PM
Goed namiddag.

als het nog niet te laat is : met wat Pattex je papier op de metalen plaat plakken kan al genoeg zijn. Maar heeft dat rijtuig geen half-assen (Roco 40192) bij levering?

Ronald

Ronald,
Bedankt voor jouw tip, maar 'te laat'...wat is te laat,
De set rijtuigen zijn ondertussen reeds 2 maand verkocht, en de nieuwe eigenaar is in de wolken...!
Feit was dat ik ze tweedehands aankocht met AC-assen erin, en het dus héél wat zoekwerk was om alles weer werkende te krijgen met gewone DC-assen, wat mij uiteindelijk wel gelukt is...

;)