Welke trafo voor mijn baan?

Gestart door PietB, 28 mei 2020, 21:19:32 PM

PietB

Ik ga zo langzamerhand bouwen aan mijn N-baan en wil als centrale mijn Intellibox 65050 gaan gebruiken.
In de ze centrale kun je schaal N instellen, maar ik heb wel eens gehoord/gelezen dat de maximale spanning voor N materieel 12 volt DC is.
Nu heb ik een bijbehorende Uhlenbrock trafo die secundair 18 volt AC geeft.

Kan ik er op  vertrouwen dat de centrale keuring een 12 output geeft of moet ik aan een trafo met een lagere secundaire spanning?

grt Piet.

Michiel

Een trafo van 18V wisselspanning is wel erg veel. Gelijkgericht gaat het naar de 25V en dat lusten veel micro-decoder echt niet. En als je die dan door de centrale laat omlaag krikken bij 3A gaat het toch wel wat warmte worden geleverd (ongeveer 30Watt). Best is om een trafo te vinden van 12V - 15V AC. Met mijn Lenz kan ik dan ook nog de baanspanning instellen. 16V baanspanning is voor N vrij normaal.

Wat staat er in de handleiding van de Intellibox?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De genoemde 12V is de nominale spanning bij analoog bedrijf. Is voor N overigens hetzelfde als voor H0. Zie NEM630
Bij digitaal is de spanning op de baan meestal hoger, de decoder geeft die spanning pulsgewijs door zodat de motor niet wordt overbelast.
Een trafo van 18V kan wel, maar N-rijders kiezen vaak een iets lagere trafospanning, 15 of 16V.