Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitaliseren NMBS 96

Gestart door Stieven76, 27 mei 2020, 18:51:22 PM

Stieven76

Ik heb mijn nieuwste aanwinst ondertussen ook voorzien van een LOPI 4. Wat een gekl**t om dat ding daar in te krijgen. Bijna geen plaats voor.
De decoder is er uiteindelijk ingeraakt en het locje rijd. De verlichting moet ik nog doen maar dat zag ik even niet meer zitten.
Er zitten nog gloeilampjes in en ga deze vervangen door ledjes. Hopelijk geraak ik met de draadjes gemakkelijk weg  ???

fotootje van de start   :o

Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 27 mei 2020, 18:51:22 PM
Wat een gekl**t om dat ding daar in te krijgen. Bijna geen plaats voor.

Troost U Stieven, wij zijn allemaal hetzelfde lot beschoren! ::)
Ook ik heb zo een 96.025 gedigitaliseerd en daarna een 96.030, dat is dezelfde maar vernieuwde versie van Roco.
Die heeft wel een 8-polige interface, maar even weinig plaats binnenin.
Je bent verplicht om de decoder (zichtbaar) in de cabine te duwen....
Een nano decoder zou wel een beter alternatief zijn, en voor zo'n klein lokje levert die genoeg stroom hoor 8)

;)

Stieven76

Ik heb hem idd nu zichtbaar in de cabine gepropt. Die draadjes voor de lampjes zal nog wat sukkelen worden.

dani

misschien inderdaad een kleiner model decoder overwegen ?
De DCC decoder van LAIS is klein en handig en werkt "redelijk".   Ik denk zelfs dat ik er nog eentje ongebruikt heb liggen .
OF een LD-G-32.2 van TAMS ?

***  duikt even in de onderdelen kast *** 
***  komt terug met een glimlach ***

YEP ik heb er van elks nog eentje liggen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 28 mei 2020, 07:51:12 AM
misschien inderdaad een kleiner model decoder overwegen ?
De DCC decoder van LAIS is klein en handig en werkt "redelijk".   Ik denk zelfs dat ik er nog eentje ongebruikt heb liggen .
OF een LD-G-32.2 van TAMS ?

***  duikt even in de onderdelen kast *** 
***  komt terug met een glimlach ***

YEP ik heb er van elks nog eentje liggen !

Ik heb ook een Lais in gebruik Dani, ze zijn idd klein (en goedkoop)  en je kan ze zelfs combineren met een powerpack.
Een minder goede eigenschap is echter dat de max. snelheid van je loc niet regelbaar is via de CV's, en het powerpack...dat werkt bij mij niet!
Ik zie meer heil in de "kleintjes" van ESU oid...

;)

Waterman

Hm, ik heb er ook net zo eentje gekocht, leuk om nu al te weten dat het digitaliseren een hele uitdaging wordt  ;D

Helaas zaten er bij de loc die ik gekocht heb geen papieren meer. Het onderdelenblad heb ik al gevonden op de site van Roco, maar dat tweede blaadje waarop staat hoe je de details moet monteren, de loc moet smeren etc. ontbreek ik nog. Is er iemand die dit even voor mij kan scannen en doorsturen?

Stieven76

Citaat van: Waterman op 28 mei 2020, 09:30:15 AM
Hm, ik heb er ook net zo eentje gekocht, leuk om nu al te weten dat het digitaliseren een hele uitdaging wordt  ;D

Helaas zaten er bij de loc die ik gekocht heb geen papieren meer. Het onderdelenblad heb ik al gevonden op de site van Roco, maar dat tweede blaadje waarop staat hoe je de details moet monteren, de loc moet smeren etc. ontbreek ik nog. Is er iemand die dit even voor mij kan scannen en doorsturen?

Bij mij zat er alles bij, ik zal (proberen) om het deze avond in te scannen en je te bezorgen.

Stieven76

@Dani. Ik had zo ooit ook eens 2 LaisDCC decoders gekocht maar nog nooit gebruikt. Zal eens eens moeten zoeken waar ze liggen en eventueel deze eens proberen.
Een beetje kleiner zou idd wel gemakkelijker zijn.

guy holbrecht

Bij mij zit die decoder ook zichtbaar in de cabine. Een slordig zicht, maar toen ik hem heb gedigitaliseerd, was dat de enige optie.

gr.
Guy

Stieven76

Citaat van: guy holbrecht op 28 mei 2020, 09:52:35 AM
Bij mij zit die decoder ook zichtbaar in de cabine. Een slordig zicht, maar toen ik hem heb gedigitaliseerd, was dat de enige optie.

gr.
Guy

Dat is nu nog altijd zo, maar er is idd gewoon geen andere plaats. Een optie is zoals Dani en Rudi voorstellen om een kleinere versie van decoder te gebruiken. Dan zou het toch al minder moeten opvallen.

Waterman

Citaat van: Stieven76 op 28 mei 2020, 09:44:50 AM
Bij mij zat er alles bij, ik zal (proberen) om het deze avond in te scannen en je te bezorgen.

Super! Alvast bedankt!

darick69

Dag allemaal,

Ikzelf heb de "oude" Niet digitaal omgebouwde en de "Nieuwe" versie.
In de nieuwe 96030 heb ik een decoder ESU V3.0 ingepropt zoals beschreven. Reeds een jaar of 10 in bezit.
problemen met nieuwe variant:   schroef aan wiel tov drijfstangen losgekomen, daarna  slecht contact aan motor en nu recent voorste Loopwiel (roco nr 126.075) plastieken buske door warmte? vervormt. Deze as neemt stroom van baan op beide wielen af.... misschien heetgelopen.  Foto's op verzoek..   Loc rijdt eigenlijk goed maar met voor een ROCO veel problemen...

 

nmbssncb

Je kan altijd de ESU LokPilot 5 Micro gebruiken.
Levert 750 mA en dat is vaak ook voldoende voor H0 locomotieven.
Zelf heb ik een Roco Krokodil uitgerust met een LokPilot 4 Micro, vanwege ruimtegebrek.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Stieven76

@Waterman Patrick, je hebt pù ivm de scan.  ;D