Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

arduino spoorweg

Gestart door sven2020, 26 mei 2020, 11:43:38 AM

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 mei 2020, 12:22:50 PM
Het kan wel met een LDR of een ander soort puntsensor, maar dan moet je er twee hebben.
De eerste activeert de overweg als hij donker wordt, de tweede, vlak na de overweg, geeft hem weer vrij als die licht wordt.
Daarom vroeg ik aan Sven hoe hij dat wil doen met 1 sensor, maar daar komt geen antwoord op.
Inderdaad met 2 sensoren en een intelligent stukje code heb je genoeg...
Op dat principe heb ik mijn "train speedo" gebouwd, de trein rijdt door 2  "lichtbrugjes" op een gekende afstand van elkaar en op basis van de metingen aan de 2 LDR sensoren meet ik de lengte van de trein, de snelhied van de trein en zelfs het aantal wagonnen :) 

https://www.youtube.com/watch?v=Zo3zrFpR0Gs
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 27 mei 2020, 15:32:54 PM
Inderdaad met 2 sensoren en een intelligent stukje code heb je genoeg...
Dat intelligente stukje code bestaat bij mij uit een hardwareschakeling. ;) En ik geef de voorkeur aan aansturing op basis van stroomdetectie. Zolang de overwegsectie bezet is blijft de overweg dicht.

dani

ja, ik kan daar in komen als je het hardwarematig doet Klaas..   ieder zijn manier en zijn meug, toch ?   even veel respect voor het ene als voor het andere uiteraard !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.