Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

extra trafo

Gestart door Arnenys, 14 oktober 2006, 08:25:14 AM

Arnenys

hoe groter de baan wordt, heb je dan meer trafo's nodig om genoeg stroom te geven?

Koen

Arnenys,

Alles hangt er vanaf welke verbruikers er op deze baan komen. Hoe meer verlichting e.d er op komt, hoe meer verbruik, hoe zwaarder de transfo's of hoe meer transfo's met een beperkt vermogen.
Wat de rijbaan betreft, geldt hetzelfde. Als je met twee locs rond rijdt op een klein baantje of je rijdt met deze zelfde locs (lees ook transfo) op een grote baan rond, ga je geen verschil moeten maken tussen beide. Natuurlijk moet je wel zorgen dat de verliezen beperkt worden door bijvoorbeeld het aanleggen van een ringleiding.
Maar meestal leidt een grotere baan tot het rijden met meerdere locs tegelijk. In dat geval dien je een zwaardere transfo aan te schaffen of de baan op te splitsen in secties die dan elk bestuurd worden door hun eigen transfo. Hoe zwaar deze transfo's moeten zijn wordt bepaald door het opgenomen vermogen. Deze stijgt in functie van het aantal locs.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Greg

Transfo's is niet genoeg, als je digitaal rijd heb je ook nood aan boosters e.d.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Met hoeveel loks rijden jullie eigenlijk te gelijk.
OP een normale booster van 3 AMp kun je makkelijk 5 loks tegelijk laten rijden.
Je moet dan natuurlijk alle andere zaken b.v wissels niet meer met kostbare digitaal spanning voeden.

wim ysbeer

tonycabus

Ik kom nog eens terug op het feit dat elke snelheidsregelaar ook een eigen trafo moet hebben[:p]
Op straffe van voor 'zagevent' versleten te worden.
Zoals Rob Paisley het uitlegt moet het duidelijk zijn, ik zou het niet beter kunnen vertellen.
Dit is de link:

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/x1Tran2Throt.html

Duidelijk?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

citaat:
Geplaatst door Arnenys

hoe groter de baan wordt, heb je dan meer trafo's nodig om genoeg stroom te geven?



Als het alleen gaat om de lengte van de baan, nee, dan zijn er niet meer trafo's nodig. Wat wel nodig is zijn meerdere aansluitpunten al dan niet uit een ringleiding van een dikkere draad die onder de baan door loopt en waarvan je dus vanaf kunt tappen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Arnenys

ok?, ik snap het ongeveer, want ik had nog eens een baan opgesteld (ik heb geen vaste baan), en die was vrij groot, maar mijn loc reed maar zeer flauw. blijkt nu het probleem bij mijn transfo te liggen.

55erke


Hoy
Bij mij zijn alle andere verbruikers zoals lichtjes , wissels enz op een andere trafo aangesloten zodat deze al niet meer meespelen.
Bij digitaal heb je ook veel andere verbruikers die kunnen meespelen zoals rijtuigverlichting , hoeveelheid locs die meeluisteren enz...
Groeten
Johan

Frank_N

Je kan ook 1 zware trafo (als je uitgaat van 1 voedingspanning dan) opsplitsen in meerdere separaat gezekerde groepen.
Neem 1 (bijvoorbeeld een halogeen model) trafo, en maak 8 gegroepeerde zekeringen/uitgangen die bij elkaar het VA vertegenwoordigen van de trafo en je speelt op safe!
Frank
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Natuurlijk moet je wel zorgen dat de verliezen beperkt worden door bijvoorbeeld het aanleggen van een ringleiding.


Dat is ook hel belangrijk. Over het nut van ringleidingen is hier al genoeg letters verspild, maar je mag er niet van uitgaan dat de overgangen tussen rails perfect electrisch geleiden.

Enerzijds heb je het totaal verbruik van je baan (locs, licht, wissels etc) en het vermogen van je transfo. Reken dat je je transfo tot ongeveer 80% van zijn maximum belast. Als je bvb een loc extra erbijzet, of enkele lanmpen meer aandoet, en alles gaan minder vlot rijden, of het licht brand minder fel, dan heb je hiermee een probleem.

Maar dan moet je spanning nog zonder problemen overal geraken. Als dus je loc enkel slechter rijdt als hij verder van de aansluiting van je transfo is, dan is het tijd om je stroomverdeling eens te bekijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.