Wisselbediening op voorzijde modelbaan of paneeltje?

Gestart door Johan Poelmans, 25 mei 2020, 09:57:52 AM

Johan Poelmans

Hey jongens,

Ben weer eens aan het bouwen gegaan, heb mijn computerbaan gesloopt en ben voor een compactere rangeerbaan aan het gaan. De bedoeling is om zoals veel amerikanen doen met car cards en waybills te rangeren. Met rangeren beleef ik uiteindelijk meer plezier dan koploper zijn ding te zien doen...

Nu, voor de plaatsing van de knoppen voor de wissels ben ik een beetje aan het twijfelen tussen een synoptisch bordje met het sporenplan op (allee 2, 1 noord, 1 zuid) of gewoon knoppen in de zijkant van de baan verwerkt ter hoogte van de respectievelijke wissels (zoals bijvoorbeeld Peter Van Gestel met Hamsart doet, maar ook hele volksstammen Amerikanen). Met die computerbaan had ik geen van beide en dat was 1 van de redenen dat handmatig rijden daarop helemaal niet meer plezant is (steeds naar de computer grijpen om een wissel te zetten...). Met een synoptisch bord heb je dat nog steeds, behalve dat je de computer al niet meer op moet zetten, stroom aan en gaan... Bovendien gaat dat bord een klein beetje in het gangpad (van 80cm breed) hangen. Langs de andere kant, als de bediening voor de wissels gewoon aan de voorzijde van de modelbaan hangt, is het op de wisselstraten nog wel overzichtelijk? Vergis je je dan niet te vlug van wissel?

Het is ongeveer deze baan, mits wat aanpassingen... (ontwerp van www.jomrd.com:


Groetjes,
Johan
 

Rangeerduivel

Citaat van: Johan Poelmans op 25 mei 2020, 09:57:52 AM
Met rangeren beleef ik uiteindelijk meer plezier dan koploper zijn ding te zien doen...

Daarmee beaam je mijn standpunt dat hier al in tig aantal draadjes te pas is gekomen... 8)
Citaat van: Johan Poelmans op 25 mei 2020, 09:57:52 AM
Vergis je je dan niet te vlug van wissel?

Misschien in het begin ja, maar je leert jouw baan wel kennen met de tijd, en een goede gewoonte is je eerst vergewissen of de wissel juist staat vooraleer je de loc/trein laat vertrekken,
In 't echt gaat het ook niet altijd zo vlug hoor... ::)

;)

Michiel

Hoewel met cargokaarten rijden mij niet aantrekt, snap ik je verhaal mbt de wissels omleggen helemaal. Het meest intuïtieve en leukste is om wissels gewoon met de hand om te zetten. Maar dat is niet steeds mogelijk  (staat een trein voor, wissel ligt achter een gebouw of constructie,...). Die knoppen vooraan tegen het paneel lijken me een heel goed compromis. Met een synoptisch paneel heb je weer  hetzelfde probleem als met de computer: je moet er steeds naartoe lopen om een wissel te verzetten. Dat is onpraktisch, en zelfs pret-drukkend en inbeelding bedervend wanneer je met de regelaaar in de hand met de trein meeloopt.

Maar dat is louter mijn inbeelding. Heb er geen practische ervaring mee, behalve de last met het omzetten van de wissels per computer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Je kan er iets tussenin of beter "alles-omvattend" gebruiken. ;D ;D maar in ieder geval iets zonder die computer-inmenging.

Als je Cobalt IP Digital wisselmotoren gebruikt, kan je de systemen gewoon combineren.
- aansturen met een digitaal adres van op je regelaar.
- aansturen met een lokale schakelaar op de plek van de wissel (simpele drukknop)
- aansturen vanop een strategisch geplaatst synoptisch bord, ook met 1 of 2 drukknoppen, al dan niet met terugmelding dat de motor is omgegaan of terugmelding vanuit je puntstukpolarisatie.

Je zou een klein bordje kunnen plaatsen op de kop van het korte been en een ander op het einde van het lange been. Zit je niet te knoeien in die smalle 80cm doorgang.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

#4
Kun je niet rond de wisselstellers die in de zijkant van de baan zitten telkens een klein beetje synoptiek tekenen om vergissingen uit te sluiten?

modelbaanHO

Bij mijn minibaantje "Das Depot" zitten de schakelaars in de voorzijde van de baan gemonteerd, ter hoogte van de wissel.
Wanneer dat baantje thuis staat opgesteld is deze manier om de wissels te bedienen prima.

Wanneer ik met het baantje op een tentoonstelling sta is dat niet zo handig omdat ik dan voor het publiek moet staan om de wissels te verzetten.
Maar aangezien jouw baan thuis zal staan opgesteld heb je daar geen last van.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Op een tentoonstelling heb ik eens een baantje gezien waar de knoppen voor de wisselbediening op de voorkant van het landschap zaten. Maar die waren gecamoufleerd doordat er iets overheen stond, een autootje of een laadkist bijvoorbeeld. Auto een stukje verschuiven zette het wissel om.

Ronald

80 cm breed? Daar kun je rustig schakelaars gebruiken. Om te voorkomen dat je ze kapot drukt bij het erlangs lopen kun je de schakelaars en/of bedieningspanelen verzonken inbouwen.

Ben wel benieuwd naar wat het gaat worden als je idd aan de slag gaat! :)

Johan Poelmans

Bedankt alvast voor de reacties...

Citaat van: SuSke op 25 mei 2020, 10:53:00 AM
Je kan er iets tussenin of beter "alles-omvattend" gebruiken. ;D ;D maar in ieder geval iets zonder die computer-inmenging.

Als je Cobalt IP Digital wisselmotoren gebruikt, kan je de systemen gewoon combineren.
- aansturen met een digitaal adres van op je regelaar.
- aansturen met een lokale schakelaar op de plek van de wissel (simpele drukknop)
- aansturen vanop een strategisch geplaatst synoptisch bord, ook met 1 of 2 drukknoppen, al dan niet met terugmelding dat de motor is omgegaan of terugmelding vanuit je puntstukpolarisatie.
Heb ik ook al aan gedacht, ik heb zelfs een synoptisch bord voor het lange been gemaakt met drukknoppen, aangesloten op een LocoIO en 2 wissels liggen al, met servo (ben op een bestelling aan het wachten van de andere wissels, maar Tillig zit blijkbaar hopeloos in de backorder...). Alleen, eer je de wissel hoort schakelen ben je een fractie van een seconde verder, dus drukknoppen zijn niet echt "tactiel"... Ofwel ligt het aan type drukknop (goedkoopste drukknopje van Tru Components)... Nu snap ik waarom al die amerikanen wipschakelaars gebruiken... Maar een wipschakelaar bemoeilijkt de situatie uiteraard als je vanop 2 plaatsen bedient (al kan het, als je beide schakelaars achter mekaar op een tortoise als kruisschakeling aansluit...).
Bijkomend voordeel van de wisselsturing analoog houden is dat wanneer je per ongeluk over een verkeerd gepolariseerd puntstuk rijdt je de wissel kan omzetten en je de DCC kan herstarten. Is me op de vorige baan dikwijls gebeurd, en de pretbederver met een DCC bediende wissel is dat je niet anders kan dan je lok even terugduwen zodat de kortsluiting weg is en dan herstarten.... (En dat geef ik toe als elektronica liefhebber, serieus tegen menne winkel...)

Citaat van: efl045 op 25 mei 2020, 11:01:07 AM
Kun je niet rond de wisselstellers die in de zijkant van de baan zitten telkens een klein beetje synoptiek tekenen om vergissingen uit te sluiten?
Ook aan gedacht. Maar de baan staat op ongeveer 1100 mm. Das bewust vrij laag zodat ook de dochter van 7 kan meebouwen (efkens tanden bijten als perfectionistische papa, maar toegegeven, het is het waard, die heeft alle kurk geplakt, kan ballasten, boompjes van zeeschuim, .... ). Maar dat betekent dat ik als volwassene quasi boven de fascia hang. Ik zal met mijn hand wel een verzonken gemonteerde schakelaar voelen, maar om een verticaal in de fascia gemonteerd bordje te zien moet ik me bukken, zeker als dat verzonken is. Of op een stoel gaan zitten... Maar als ik er iets mee wil als ik recht sta moeten het allemaal horizontale plaatjes zijn, die uitsteken.... Anders was het simpel, synoptisch bord verzonken plaatsen en klaar. Desnoods 1 aan iedere kant van de runaround loop voor elke wisselstraat... overigens denk ik dat je op een fremo hoogte van 1300mm nog steeds dat probleem hebt...

Citaat van: Michiel op 25 mei 2020, 10:13:33 AMMaar dat is louter mijn inbeelding. Heb er geen practische ervaring mee, behalve de last met het omzetten van de wissels per computer.
Dat vat mijn twijfel samen ;) ik heb overigens wel ervaring met een timesavertje met 6 wissels, waarbij ik schakelde vanop een multimaus, maar hier zijn het er 15, dat gaat ook onoverzichtelijk worden... En ik wil het hier nu toch wel goed hebben ;) dus vandaar de vraag naar mensen met wat ervaring met dit soort operations-banen...
 

raf

zelf doe ik het met micro processoren die de zaak sturen
ik kies van welk spoor naar welk spoor wil en dan zetten de wissels zich in de gekozen stand als ook de seinen worden vrij gegeven


het voordeel is dat ik heb bordje met een stekker kan aansluiten aan de baan
er worden maar 5 draden gebruikt om alles te sturen
er zitten hier meer knoppen om omdat ik analoog rij en dus de opstel sporen verdeeld heb in meerdere blokken
de gekozen rijweg word op het bordje aan gegeven door rode/groene leds
rijwegen die niet kunnen dan schakelt het bordje geen rij weg in en knippert er een ledje op het schakel bordje
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Wissels gegroepeerd via rijwegen schakelen is inderdaad het overzichtelijkste en kan ook zonder computer of microprocessorsturing, wat schakelaars, diodes en relais klaren de klus ook.
Dit staat hier ten slotte onder KISS  ;)

raf

yep Franky kan ook maar dan is het een heel gedoe om ook nog eens de grond seinen en dergelijke mee te sturen
heb het trouwens vroeger ook zo gedaan hoor maar toch over gestapt op die processoren
je kiest je vertrek en eind punt en alle wissels gaan om en daarna gaan de seinen op groen en kan je vertrekken ;
de blokken bij mij worden trouwens ook nog eens stroomloos tot 3 volt ;
een loco rijd dan niet meer maar de sluit lichten aan wagons blijven nog wel branden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Je kunt een paneeltje ook hoog aanbrengen, b.v. tegen de fascia of zelfs erboven. Je kunt het dan verticaal opstellen. Voordeel is dat het je loopruimte niet belemmert.