Nieuwe voeding voor Z21 centrale

Gestart door Belgaboy, 24 mei 2020, 12:55:02 PM

Belgaboy

Hallo,

Ik zoek de standaardvoeding die bij de Z21 centrale zat te vervangen door een geschakelde voeding van Mean Well alleen weet ik niet welke ik best aankoop...
Er is de 24V versie of de 15V. De voeding moet enkel de rijstroom verzorgen voor de centrale, alle wissels en verlichting hebben reeds hun eigen voeding. Misschien nog meegeven dat ik uitsluitend schaal N rijd.

Als ik de centrale aanstuur met 15V heb ik dan ook 15V op de rails? Via de instellingen van de centrale kan ik de uitgangsspanning bijregelen indien nodig maar is 24V niet een beetje overkill?

Wat raden jullie mij aan?

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

voske

beste
voor N is 15v meer dan genoeg daarbij ik denk niet dat de centrale 24v aankan en je kunt alleen maar de zwarte Z21 regelen.
Bij mij staat er ook 15 volt op de ingang omdat met de originele voeding met de witte z21 19volt uitkwam,en de decoders van onze N machines houden daar niet van
met vriendelijke groeten
Voske

Belgaboy

Dag Pascal,

Het is de zwarte centrale, de Z21. De originele voeding gaf 20V en die kon je dan bijregelen via een programma.
20V is goed voor de H0 rijders maar voor mij is 15V dan voldoende.

Ik weet voldoende, bedankt.

Mvg
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Getest met een Mean Well 15V voeding maar toch terug de originele voeding aangesloten!

Op 15V gaf de Z21 centrale een zoemend geluid en ik had de indruk dat de locs slecht reageerden op commando's, er zat precies een soort vertraging op.
Op de achterzijde van de centrale staat bij de ingang trouwens vermeld 18-24V.

Na aansluiting van de originele voeding (20V) waren de problemen van de baan. (letterlijk en figuurlijk ;))
Via de Z21 maintenance tool is de spanning naar de rails teruggeschroefd naar 15V en dat werkt goed.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Citaat van: Belgaboy op 24 mei 2020, 12:55:02 PM
Als ik de centrale aanstuur met 15V heb ik dan ook 15V op de rails?
Nee, je verliest altijd wat spanning in de centrale dus op het spoor houd je nog maar 13 of 14 volt over.
Maar als de originele voeding nog werkte, waarom wilde je die dan vervangen?

Belgaboy

Klaas, ik dacht waarom voeden met 20V om daarna te reduceren naar 15V? Als je enkel schaal N gebruikt is 15V ruim voldoende. Vandaar het idee van de 15 V voeding...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Aangezien je wat spanning verliest zou je beter een 18V voeding kunnen nemen. Maar die vind ik niet bij Meanwell.
Volgens mij is er niks mis met de originele voeding.