Gezocht: voeding voor controlepaneel

Gestart door trainspottingjr, 21 mei 2020, 14:27:06 PM

beertje

Ik heb hier nog een titan liggen met verschillende uitgangen,alleen is er geen 12v uitgang.
ik gebruik deze ook voor mijn wisselmotoren van conrad op 9v maken dan minder lawaai.
mijn intellibox is er ook op aangesloten 14v.
als je intresse moest hebben voor deze voeding.

trainspottingjr

Collega van de treinclub heeft eens een schema gemaakt ter verduidelijking van hoe ik het hier zou willen uitvoeren

received_1136630960025321 by Jelle Raets, on

Andere mogelijkheid is om eventueel deze voeding te gebruiken en ze in serie te schakelen indien dat mogelijk is

https://www.ledprofiel.nl/12v-dc-150w-125a-voeding.html?source=googlebase&gclid=EAIaIQobChMIs-2k8oTZ6QIVzeF3Ch0OUwZdEAQYDCABEgKIDPD_BwE

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Dreha

En oude PC-voeding kan soelaas bieden alleen hebben die op -12V een veel kleiner stroom dan bij +12V.
Een ATX voeding bv levert tot 15A bij 12V en slechts 0,8A bij -12V.
Bijkomende voordeel je hebt ook nog +5V voor LED verlichting of zo.
Een ATX koop je nieuw voor minder dan €30€.
Je moet wel een minimale belasting hebben anders werken ze niet. 

bellejt

voor 55 euro heb je er eentje die 5 amp aankan.Beste is simpel zelf maken.Kost je nagenoeg niks.Ringkerntje van 15 volt en 2 x 7812 gekoeld + enkele grote caps.Schema's genoeg te vinden en zelfs eenvoudig te maken op printboard.

bv  : https://www.circuitsonline.net/forum/view/118928

Klaas Zondervan

Citaat van: trainspottingjr op 29 mei 2020, 14:15:39 PM
Collega van de treinclub heeft eens een schema gemaakt ter verduidelijking van hoe ik het hier zou willen uitvoeren

Andere mogelijkheid is om eventueel deze voeding te gebruiken en ze in serie te schakelen indien dat mogelijk is

https://www.ledprofiel.nl/12v-dc-150w-125a-voeding.html?source=googlebase&gclid=EAIaIQobChMIs-2k8oTZ6QIVzeF3Ch0OUwZdEAQYDCABEgKIDPD_BwE
Dat schema is goed, maar het kan nog mooier. De leds laten nu zien wat de stand van je schakelaar is, maar door het anders aan te sluiten kunnen de leds de werkelijke stand van de aandrijving tonen.

De voeding die je laat zien is wel erg fors. Je hebt lang geen 12A nodig.

trainspottingjr

Dank voor het compliment, al weet ik dat we nog vele andere mogelijkheden hebben.

Voor de leds de stand van de wissel te laten aantonen ga ik waarschijnlijk meer moeten bekabelen van de module naar het paneel en daar heb ik nu wel echt men buik van vol. We hebben al zo reeds twee banen uitgerust met dit systeem en voldoet aan de eisen die ik vooropstelde.

De voeding is inderdaad misschien wat zwaar voorzien maar deze kan later nog gebruikt worden voor straatverlichting en dergelijke meer
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

patrick smout

Je kan natuurlijk ook een symmetrische voeding vermijden als je zoals in het laatste schema staat de spanning kan ompolen adhv een dubbelpolige wisselschakelaar.
Hoef je je niet te buigen over het probleem  of je nu wel of niet de uitgangen van afzonderlijke smps aan elkaar mag knopen indien ze SELV, PELV of FELV zijn.

Mvg,  Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Citaat van: trainspottingjr op 29 mei 2020, 17:30:22 PM
Voor de leds de stand van de wissel te laten aantonen ga ik waarschijnlijk meer moeten bekabelen van de module naar het paneel en daar heb ik nu wel echt men buik van vol.
Dat hoeft niet. Ik heb zelf een systeem waarbij er ook maar 1 draad naar de wisselmotor gaat (afgezien van de gemeenschappelijke GND). Die draad verzorgt zowel de sturing als de terugmelding.
De aanpassing van het schema voltrekt zich dan ook alleen in het bedieningspaneel. Maar ik voed de wissels op een andere manier, dus ik moet even uitpuzzelen hoe dat bij jou zou moeten.

Havoc

Citaat van: patrick smout op 29 mei 2020, 21:00:09 PM
Je kan natuurlijk ook een symmetrische voeding vermijden als je zoals in het laatste schema staat de spanning kan ompolen adhv een dubbelpolige wisselschakelaar.
Ja, maar dan moet elke wissel met 2 draden aangesloten worden. Nu kan je een gemeenschappelijke 0 gebruiken. Hangt er van af hoeveel draden je hebt in je flatcable en hoeveel wissels je aan te sturen hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

patrick smout

En hoeveel meter flatcable je ter beschikking hebt en hoeveel kennis je hebt van elektronica en welke oplossing binnen je comfortzone valt en ... 😉
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout