Gezocht: voeding voor controlepaneel

Gestart door trainspottingjr, 21 mei 2020, 14:27:06 PM

trainspottingjr

ben op zoek naar een voeding voor het voeden van mijn controlepaneel. De voeding moet beschikken over een -12V , + 12V en een 0 uitgang.

Had zelf al eens een kijkje genomen bij Meanwell via Conrad maar hier staat niet echt specifiek vermeld of ze over deze uitgangen beschikken.

Moet dienen om schakelaars en leds te voeden zodanig ik mijn wissels en spoorsectie's kan schakelen.

Is er iemand die hier al reeds ervaring mee heeft of mij een alternatief kan bieden binnen een betaalbaar budget ?

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Klaas Zondervan

#1
Neem 2 Meanwell voedingen. De min van de ene aan de plus van de andere.

PS: ik zie dat ze ook voedingen hebben met meerdere spanningen, b.v. deze

bellejt

moet het meanwell zijn ? Google eens onder "meanwell" symmetrische voeding en je vind er van alle makelij.Zelfs de chinese zijn goed .Meanwell original wordt zelfs door alibaba geleverd :)

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 21 mei 2020, 14:53:13 PM
Zelfs de chinese zijn goed
Logisch, de originele Meanwell worden in China gemaakt.

trainspottingjr

ga alvast eens even opzoekwerk verrichten  bij dokter google.

Het hoeft geen Meanwell te zijn maar alle andere voorstellen zijn ook welkom hoe ik mijn controlepaneel van spanning kan voorzien.

Eventueel zou dit ook haalbaar zijn met oude transfo's maar wil eigenlijk liefst iets compact



Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Klaas Zondervan

Weet je al hoe veel stroom je nodig hebt?

Geert

Het is zinvol om eens op te lijsten wat je allemaal wil schakelen om zo de benodigde stroom te bepalen. Ik vraag me zelfs af waarvoor je -12V wil gebruiken?

Als je wisselspoelen wil schakelen, dan denk ik niet dat je deze allemaal tegelijkertijd gaat schakelen.
LED lampjes gebruiken Tegenwoordig ook niet veel stroom, en branden ook niet altijd tegelijkertijd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

trainspottingjr

Wel ik zal even oplijsten:

er zijn in totaal 39 wisselmotoren te schakelen , nu deze worden niet allen te samen aangestuurd

per wisselmotor worden er in het paneel 2 leds voorzien die door de stand van de schakelaar oplichten.

De gebruikte wisselmotor is de conrad aandrijving met eindafschakeling.

Verder word er via een schakelaar de rijspanning doorgegeven , weliswaar steeds Digitale spanning geleverd door een ROCO Multimaus

Led heeft de volgende specificatie's : Led 3 mm geel voedingsspanning 2.3V , doorlaatstroom 20mA

Wisselmotor Conrad : 16V DC stroomverbruik 50mA

Dus er branden in normaal bedrijf 39 leds en laat ons zeggen 3 motoren tegelijk schakelen dat da haalbaar moet zijn.

Dus we rekenen op ongeveer 0.6 A . Nu met den tijd zou eveneens via deze voeding de perronverlichting / straatverlichting worden mee aangesloten.

Hopelijk voldoende info
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

dani

Waarom dan + en - 12 v ? 
Is me nog niet duidelijk,.  Voor de wisselmotoren ? Overweeg daarvoor simpele halve H brug schakelingetjes,.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: dani op 21 mei 2020, 22:18:25 PM
Waarom dan + en - 12 v ? 
Is me nog niet duidelijk,.  Voor de wisselmotoren ? Overweeg daarvoor simpele halve H brug schakelingetjes,.   

Langs de andere kant, 39 H bruggen of 1 extra voeding van enkele ampères? Gaat niets uitmaken denk ik. Als de TS zich beter voelt met een extra voeding dan H-bruggen, waarom niet?

Die 50mA van die wisselmotor, dat zal in continu regime zijn, reken wat meer voor aanlopen. Als je 2 voedingen in serie wil schakelen, voor + en - te hebben ga je wel moeten opletten dat ze galvanisch gescheiden zijn van de ingang. Anders gaat het niet lukken.

Zo'n led geeft op 5mA ook al genoeg licht trouwens. Zelf neem ik meestal 2 mA voor een led. En na mijn laatste testen voor witte leds voor in een railcar ga ik naar 0.5mA.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 21 mei 2020, 23:15:44 PM
Als je 2 voedingen in serie wil schakelen, voor + en - te hebben ga je wel moeten opletten dat ze galvanisch gescheiden zijn van de ingang. Anders gaat het niet lukken.
Als die voedingen aan het net hangen zijn ze vanzelf galvanisch gescheiden. Ik heb zelf twee spoorbanen die gevoed worden met elk 2 Meanwell voedingen en die staan in serie om een positieve en een negatieve spanning te krijgen. Geen enkel probleem.

Havoc

Hoeft niet, er zijn er die 1 pool aan de aarde hebben hangen. Daar kom je in de problemen mee.

Nu ja, als je deze vraag stelt op een forum, dan veronderstel ik dat diegene die de vraag stelt niet de nodige kennis heeft. Dan is het beter om direct een voeding te kopen die afgewerkt de nodige spanningen geeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Voedingen met 1 pool aan aarde ben ik nog niet tegengekomen. Voedingen van Meanwell hebben wel vaak de min met een condensator aan aarde, maar daar heb ik geen last van ondervonden.
Meanwell geeft ook bij elke voeding een datasheet met een blokschema, b.v. deze: klik

Havoc

Met zo eentje lukt het zeker. Maar ja, jij weet waar je moet op letten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Inderdaad, het heeft voordelen als je je hele leven in de elektrotechniek hebt doorgebracht. :)
Ik heb bij Meanwell een aantal types bekeken en nog geen gevonden met een uitgang aan aarde. Ik ga ze ook niet allemaal opzoeken want ze hebben meer dan 100 verschillende types.

Jelle, heb je al iets besloten? Als je nog een gewone ouderwetse treintransfo hebt kun je ook de simpele methode volgen: twee stevige diodes en twee elco's. Dat is b.v. bij de Intellibox en de 6021 van Märklin de manier waarop ze een positieve en negatieve voeding maken.