Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Info over faller 1915 dubbele watermolen

Gestart door Kusttrein28, 19 mei 2020, 14:58:39 PM

Kusttrein28

Om even te schetsen:
Een vriend van mij zijn vader was modelspoorliefhebber maar is nu helaas overleden.  Hij had mooi rollend materiaal. Omdat de vriend er niets van kent heeft hij gevraagd of ik zijn modelspoorinboedel wil verkopen (omdat ik er een beetje van ken).  Een deel is trouwens nog altijd te koop. (zie koophoekje op dit forum)

Concreet:
In de inboedel stoot ik op een modelbouwdoos van faller 1915.  Het model is nog niet geplakt, de doos ziet er nog zeer goed uit.  Aan de verpakking kon ik al zien dat het geen recente bouwkit is, of op zijn minst een heruitgave van een oud model. 
Maar groot was mijn verbazing dat de muren en structuur van deze kit in karton is.  :o De daken en details zijn in plastic zoals we dat gewoon zijn van faller.
Nu heb ik al veel kits van faller gebouwd maar ben dit nog nooit tegengekomen.  Ook mijn vader, die nog langer met onze hobby bezig is dan ik, had geen weet van dergelijke kits.

Vraag:
Is er iemand op dit forum die mij meer info kan verschaffen over deze kit? Uitgavejaar? Speciale editie? Zijn er nog kits van faller op die manier gemaakt?
Niet zozeer om het onderste uit de kan te halen qua verkoopprijs maar puur uit interesse.  Op het net is niet zoveel terug te vinden. (Of ik zoek niet hard genoeg)

Gezien dit niet echt in mijn thema past ben ik niet geneigd deze te houden om te bouwen, maar als dit iets speciaals is zou ik hem wel willen houden als collector's item.  Uiteraard na het betalen van de juiste prijs aan mijn vriend.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Peter

Inderdaad. Voor vele jaren waren veel Faller bouwdozen voorzien van kartonnen muren. Meestal zat er in de doos ook een kleine tube met witte pasta om op dat karton te smeren waarna je me een (oude) tandenborstel of zoiets afdrukken maakte in die pasta.
Ik heb zelf een paar van die huisjes en een stationsgebouw ooit gemaakt (begin jaren 60)
Over de hedendaagse waarde weet ik eigenlijk niets. Wel dat de gebouwtjes op schaal 1/100 waren.
Momenteel is die watermolen (de Hexenlochmühle) nog steeds te vinden, wel helemaal in plastiek maar helaas....ook schaal 1/100
Met vriendelijke groeten
Peter

Kusttrein28

Bedankt voor de info Peter.  Had geen flauw benul van het bestaan van zo'n kits.  De tandpasta heb ik niet meer gevonden.  :D
Dus volgens jou komt dit ongeveer uit de jaren 60?
Los van de eventuele waarde lijkt me dit dan toch een zeldzaam exemplaar dan?
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Dirky

https://www.ebay.com/itm/Faller-Combi-Kit-1915-HO-Scale-Hexenloch-Muhle-New-In-Box-Unopened-Unassembled-/283682828048

voorbeeld van wat je kan vragen voor een ongeopende kit. Als er ook maar 1 ding ontbreekt valt die prijs meteen in de diepte... tja, en vragen is niet altijd hetzelfde van krijgen.

efl045

#4
Faller combi-kit 1915 stond in het gewone Faller programma van 1977 tot 1984, is geen speciale uitgave of zeldzaam model.
Kostte bij zijn lancering in 1977 DM 16,50 en in 1983 al DM 25,90  (prijslijst 1984 heb ik niet).

Peter

Ondertussen is er wel een verbeterde versie ( Faller 130388 ) met veel meer onderdelen (255), met motor, landschapsdeel enz voor de prijs van tussen de 60 en 70,00 euro.
Je zal er bij je prijs idee mee moeten rekening houden dat enkel een liefhebber enz interesse in die bouwdoos zal hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

efl045

Citaat van: Kusttrein28 op 19 mei 2020, 14:58:39 PM
Gezien dit niet echt in mijn thema past ben ik niet geneigd deze te houden om te bouwen, maar als dit iets speciaals is zou ik hem wel willen houden als collector's item.  Uiteraard na het betalen van de juiste prijs aan mijn vriend.
Zoals al gezegd is het niet echt iets speciaal, tenzij je dat zelf vindt natuurlijk, en als je er een eerlijke prijs wil voor geven die toch niet totaal uit de lucht is gegrepen kun je daar eens kijken: https://picclick.de/Faller-HO-1915-combi-kit-292383930532.html


Kusttrein28

Bedankt allemaal voor de info.
Ik overleg met mijn vriend wat we er mee gaan doen.
Moest er iemand interesse hebben mag je mij pm'en.
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!