to baan or not to baan

Gestart door oebr, 17 mei 2020, 20:20:35 PM

svvander

Misschien is het draadje misbegrepen? In die zin, dat we niet de "beoefenaars" van onze hobby onder de kritische loep leggen, dan wel de inhoud van onze hobby.

Mijn vraag: bestaat de juiste manier van een hobby uitoefenen? Ik denk het niet: je moet er zelf plezier aan hebben... niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Begrijp het niet helemaal.
Dus Roland, een modelspoorder die zoals Floris en nog anderen, zelf hun gebouwen enz bouwt voor op zijn baan is geen modelspoorder. Raar
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Hangt er van af hé. Als ze gebouwen of boompjes maken zijn het modelbouwers. Ook als ze rollend materieel bouwen. Maar als ze treinen laten rijden zijn het modelspoorders. Als ze enkel treinen gebruiken die niet rijden, dan zijn het dioramabouwers. Toch simpel ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

t is te hopen dat we weer snel op café mogen gaan. Past perfect als onderwerp aan den toog :-)

PS: ik laat me soms ook vangen door te reageren op rare reacties maar feitelijk ware "niet antwoorden" hier wel de beste oplossing.

svvander

Citaat van: Dirky op 18 mei 2020, 13:11:25 PM
t is te hopen dat we weer snel op café mogen gaan. Past perfect als onderwerp aan den toog :-)

PS: ik laat me soms ook vangen door te reageren op rare reacties maar feitelijk ware "niet antwoorden" hier wel de beste oplossing.
Done!  ??? ::)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Citaat van: Havoc op 18 mei 2020, 12:53:23 PM
...
Dit onderwerp komt regelmatig terug. Ik kan me dezelfde discussie ten tijde van Tony Cabus nog herinneren. (weet er iemand hoe het met Tony gaat?)
Het is vandaag Tony's verjaardag en het gaat redelijk goed met hem liet hij me deze morgen nog weten.
Hij blijft wel zo goed als mogelijk binnen want hij en zijn vriendin behoren natuurlijk tot de risicogroep wegens de leeftijd en wat gezondheidsperikelen.
Tony werkt nog altijd achter de schermen mee aan zowel Modelspoormagazine als Train Miniature magazine.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Den Tony... ik denk dat Tony één van de eerste was die ik ooit in het echt ben tegengekomen. (Bij een opendeurdag van De Pijl, toen nog in Muizen).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Het is ook de man aan wie we het forum te danken hebben.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Citaat van: Peter op 18 mei 2020, 12:56:14 PM
Begrijp het niet helemaal.
Dus Roland, een modelspoorder die zoals Floris en nog anderen, zelf hun gebouwen enz bouwt voor op zijn baan is geen modelspoorder. Raar
Nou, das grappig dat je mij noemt, want ik zit naar mijn idee nogal aan de rand van de modelspoorderij.
Maar goed, das zoiets waar je al gauw achter komt en wat meteen de wrijving in dit draadje geeft, modelspoor is een paar verschillende hobby's op een hoop geveegd die niet noodzakelijkerwijs veel met elkaar te maken hebben, behalve dan dat er iets is met kleine treintjes... verzamelaars naar merk of naar thema of gewoon wat ze leuk vinden, rijders, naar realistisch voorbeeld of gewoon op de vloer, of juist met allerlei automatisering, mensen die een aangeklede baan bouwen, maar dat loopt natuurlijk ook weer compleet uiteen in gewoon lekker zonder gedoe bouwen met wat er te koop is tot zoals ik doe een thema uitzoeken en dan alles zelf uit zitten nerden... En hoe belangrijk is de trein in t geheel? Modelbanen waren voor mij een losloopgebied voor de locomotieven die ik bouwde, maar eigenlijk zijn ze nu aardig naar de achtergrond verdwenen. Nog even en tis inderdaad dioramabouw. (al zou ik dat weer niet zomaar doen, beetje met een rangeerlocje heen en weer keutelen in een gezellige omgeving is gewoon leuk en geeft meteen een goede aanleiding om een hele tijd "in" die omgeving te zitten.)

Wat t originele onderwerp betreft, die baan van Roger, ja, kan me daar zeker de lol wel van voorstellen. Een trein die gewoon de ruimte krijgt op een lang stuk recht spoor, hoofd op tafel en onderste oog open, het tikken van de wielen, dat heeft best wat, en als je naar de trein kijkt zie je de rest toch niet. Denk trouwens dat ie prima een gedetailleerde baan zou kunnen bouwen, want als je zo kunt tekenen is het alleen wat techniekjes aanleren en dan bouw je zo vanalles, want het belangrijkste, kijken, dat kan ie al. Denk dat ie gewoon een keuze gemaakt heeft waar ie zn tijd aan wil besteden en of ie zin heeft in de rotzooi, en dat hij bepaald heeft dat zijn medium tekenen is en daar blijft het bij. Ik geef m geen ongelijk.

svvander

Citaat van: doomslu op 18 mei 2020, 13:47:05 PM
Het is ook de man aan wie we het forum te danken hebben.  ;)

Was ook superactief op het forum he. Was hij trouwens ook niet de man achter KISS (maar dan onder een pseudoniem)?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Citaat van: svvander op 18 mei 2020, 14:33:12 PM
Citaat van: doomslu op 18 mei 2020, 13:47:05 PM
Het is ook de man aan wie we het forum te danken hebben.  ;)

Was ook superactief op het forum he. Was hij trouwens ook niet de man achter KISS (maar dan onder een pseudoniem)?
Inderdaad.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: doomslu op 18 mei 2020, 13:24:23 PM
Citaat van: Havoc op 18 mei 2020, 12:53:23 PM
...
Dit onderwerp komt regelmatig terug. Ik kan me dezelfde discussie ten tijde van Tony Cabus nog herinneren. (weet er iemand hoe het met Tony gaat?)
Het is vandaag Tony's verjaardag en het gaat redelijk goed met hem liet hij me deze morgen nog weten.
Hij blijft wel zo goed als mogelijk binnen want hij en zijn vriendin behoren natuurlijk tot de risicogroep wegens de leeftijd en wat gezondheidsperikelen.
Tony werkt nog altijd achter de schermen mee aan zowel Modelspoormagazine als Train Miniature magazine.

Dat is ook toeval dat het zijn verjaardag is vandaag! Doe hem de groeten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Waterman

Citaat van: Michiel op 18 mei 2020, 12:30:17 PM
Heel vreemd draadje... modelspoorbouwers worden verweten dat ze hier niet thuis horen?  ::)

Als je wat tussen de regels leest merk je dat dit hier wel vaker voorkomt  ;D

Rochevalien

#28
Citaat van: Martin Welberg op 17 mei 2020, 23:00:51 PM
#weeseenslief

dat is hier nog niet veel veranderd ,lange tenen van hier tot in Wuhan en terug .man,man,man,

Gerolf

Citaat van: Rochevalien op 18 mei 2020, 18:51:49 PM
Citaat van: Martin Welberg op 17 mei 2020, 23:00:51 PM
#weeseenslief

dat is hier nog niet veel veranderd ,lange tenen van hier tot in Wuhan en terug .man,man,man,

Dat is het nadeel van een late-clubavond-toog-onderwerp zonder dat je elkaar in de ogen kan kijken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw