to baan or not to baan

Gestart door oebr, 17 mei 2020, 20:20:35 PM

oebr

https://www.youtube.com/watch?v=OWX-uWY3t68

de striptekenaar Roger Leloup ( Yoko Tsuno en lang geleden ook Kuifje) staat bekend
om de hoge kwaliteit van de technische tekeningen in z'n strips.
Hij houdt dan ook veel van techniek, van vliegtuigen, van auto's, van treinen.
En hij verzamelt de modellen, of bouwt ze (vooral RC).

Een echte baan heeft hij niet, maar in z'n werkkamer kunnen de treinen wel rijden.

Vandaar de titel van deze topic: je hoeft geen goeie modelbouwer te zijn om een modelspoorder
te kunnen zijn. Een blanke, propere layout zonder scenery kan ook veel voldoening schenken...

Aan wie zich geroepen voelt om z'n 'ik vind toch dat' te posten, hold your horses.
Het gaat niet om een discussie over wat het beste is, het voorbeeld toont alleen
dat het ook anders kan.  Dat het alleen om de voertuigen an sich kan gaan.
En dat dat ook mooi kan zijn, ook al zie je er hier maar een glimpje van.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Rochevalien

een plank met sporen erop is GEEN baan. Ik zie op fb regelmatig berichten verschijnen van een persoon die ELKE nr moet hebben van elke lok die ooit gemaakt is. Dat is natuurlijk leuk voor hem als hij weer eens een lok heeft gescoord maar dit heeft niets met modelbouw te maken.

svvander

Ik zie er ook regelmatig zo eentje verschijnen (misschien is het wel dezelfde) en hij heeft echt wel heel veel loc's. Maar ik vraag mij dan altijd af: moet je dit nu echt op FB plaatsen? Maak een blog of zo... niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

wel met modelspoor he Gerrit.  Just een andere manier om de zaken te benaderen.

Pas op - ik ben ook een scenarist, zelfs een nagelteller - maar vind die sporen bij Roger Leloup wel een tof idee voor wie alleen treinen wil laten rijden.
Nu eerlijk gezegd zou ik het zo niet doen, want er kan vanalles op de wagens vallen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

55erke

#4
Ieder heeft zo zijn eigen manier om zijn hobby te beleven.
De een verzameld treinen de andere is een bouwer. Ieder zijn ding.
Ik ken bijvoorbeeld mensen die geniaal modelbouwer zijn maar eigenlijk niet zo veel van treinen kennen.
En omgekeerd dus ook. Ieder moet vooral voor zichzelf uitmaken wat hij leuk vind of het meeste aan heeft.
Je mag je vooral niet door andere laten opleggen wat je wel of niet moet doen.
Bij mezelf draait het allemaal om de treinen , al probeer ik wel een mooi decor in mekaar te flatsen  ;D  ;D
Groetjes
Johan


efl045

Citaat van: Rochevalien op 17 mei 2020, 21:47:19 PM
dit heeft niets met modelbouw te maken.
Is dat dan hier het modelbouwforum misschien? Ik dacht eerder het modelspoorforum.
Misschien zit jij wel op het verkeerde forum  :)
Modelbouw interesseert mij geen fluit, toch niet om zelf te doen, modeltreinen des te meer.
Als je dat niet begrijpt ligt dat aan jou vrees ik...
Ik ben zeer geïnteresseert in de modellen en de techniek en elektronica die er achter steekt en mee te maken heeft, verder gaat dat niet.
Ik heb een tuin van 4000 m2 waar ik 800 echte bomen in heb geplant en plastieken of kartonnen boompjes interesseren mij in de verste verte niet, wat je in het echt in je tuin hebt breng je niet in speelgoedversie in huis vind ik. 't Zelfde voor die kartonnen en plastieken huisjes, wat is daar nu aan om dat te maken als je zoals ik eigenhandig een echt huis hebt gebouwd waar je al 40 jaar in woont?
Maar treinen, die heb ik niet in 't groot, dus die breng ik met plezier in 't klein in huis en al de rest fantaseer ik er bij, of ik kijk eens uit het raam  ;)
Mag elk zijn hobby aub op zijn manier beleven?
En als je vind dat ik hier niet op mijn plaats zit wil ik wel verdwijnen als ik je daar een plezier kan mee doen...


Ronald

Precies. Als iedereen doet wat hij of zij mooi vindt is het toch goed?

Over alleen een plank; de Amerikaanse modelbouwer David Barrow (welbekend daar) bouwde in 2004 een tussenvariant van zijn Cat Mountain and Santa Fe RR. Hij deed dat door alleen de sporen te leggen en de gebouwen alleen als mockups weer te geven. Een modelspoorbaan, niet aangekleed en toch op een "plank". En dat maakt hem geen modelbouwer? Toch wel, hij is daarin altijd vooruitstrevend geweest nieuwe dingen te proberen en dit noemde hij "minimalist approach" ofwel minimale benadering.

Dus Gerrit, lees dit maar eens ;) : http://themodelrailwayshow.com/LayoutDesign/?p=3841  Misschien leer je daar iets van.

Waterman

Wel ik heb uit dit topic geleerd dat ik GEEN BAAN heb en GEEN MODELBOUWBOUWER ben!

En ik ben daar best tevreden om  ;D

Rangeerduivel

Bij mij bestaat de hobby er uit in het (ver)bouwen van treinen alle slag...
Hoofdzakelijk Duitse stomers ombouwen/schilderen naar de Belgische versie.
Is na WOI/II ook gebeurd, alleen kwam er toen meestal méér verf aan te pas.
Van electro heb ik geen kaas gegeten....is dat een vereiste?
Een decoder kan ik ondertussen wel aansluiten/insolderen maar daar houdt het op.
Van boompjes en huisjes bouwen ook niet...of is dàt de vereiste?
Ik heb een baan, ik kan mijn treinen laten rijden, wissels bedien ik met de hand en er is niets geautomatiseerd, behalve de Ecos waar ik mee aanstuur.
Het is niet zo, omdat ik het gewoon niet kan., en toch zit ik elke dag 5 à 6 uur op de treinkamer.
maar ik ben het volledig ééns met wat Franky schrijft,
Dit is een modelspoorforum,  maar de nadruk wordt gelegd op landschapsbouw, bijna als een verplichting...
Het lijkt bijna of je, als je geen boompjes plant, geen huisjes of rotsen maakt, en geen gesofistikeerde electro-toestanden in elkaar fikst, je er amper bij hoort!

;)

Klaas Zondervan

#10
Citaat van: Rangeerduivel op 18 mei 2020, 11:08:50 AM
Van electro heb ik geen kaas gegeten....is dat een vereiste?
Geen vereiste, maar het is wel ontzettend handig.
Verder moet iedereen doen wat hij zelf leuk vindt. Treinen laten rijden op een kale plank? Mag van mij. Torenhoge rotspartijen maken met sporen op 4 niveaus? Mag ook.
Toch zijn er wel zaken waar ik me over verbaas. Mensen die van plan zijn om een volledig landschap in te richten maar beginnen op een vlakke tafel die ze eerst strak in de lak zetten en vervolgens de sporen er plat op leggen zonder enige vorm van spoorbedding. Dan vraag ik me af: waarom doe je dat zo? Of constructies bedenken die in het echt niet zouden kunnen of op zijn minst niet gedaan worden. Maar voor de rest: doe gewoon wat je aankunt en wat je leuk vindt.

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 mei 2020, 11:43:55 AM
Dan vraag ik me af: waarom doe je dat zo?

Ik denk zelf omdat ze feitelijk zo geprogrammeerd zijn in hun jeugdjaren door de folders en catalogi van de verschillende fabrikanten ;)

Michiel

Heel vreemd draadje... modelspoorbouwers worden verweten dat ze hier niet thuis horen?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Rudy (rangeerduivel),

Ik geef je volledig gelijk. Ik heb de indruk dat hier meer over niet treinen gesproken wordt, dan over iets anders.
We hebben maanden de vorderingen mogen aanschouwen van de bouw van duikboten als praktisch invulsel van 3 tekenen. Iets bouwen met lineaal en breekmes behoort in een nieuw draadje "museumtechnieken'

Roland

Havoc

De werkelijkheid is soms vreemder dan fictie... Ik denk dat veel van die "bestaat niet in het echt" of "wordt niet gedaan in het echt" situaties wel degelijk bestaan. Alleen heeft iedereen zijn waarheid over wat echt is. Het omgekeerde, "modelbouw" situaties die in het echt niet bestaan, daar zijn er in overvloed van.

Even lollig is dat men niet snapt dat iemand zijn nieuwste loc of FB zet. Maar langs de andere kant zijn de draadjes "mijn nieuwste aanwinst" wel de meest populaire op het forum...

Dit onderwerp komt regelmatig terug. Ik kan me dezelfde discussie ten tijde van Tony Cabus nog herinneren. (weet er iemand hoe het met Tony gaat?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.