Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Eén print in 3 verschillende houders (WIP).

Gestart door eve, 16 mei 2020, 16:39:07 PM

eve

Overgezet van "Supering...". Ik denk dat dit hier meer op zijn plaats is.

De drie getoonde tekeningen geven een idee van wat de bedoeling is : in plaats van per locmodel steeds een nieuwe decoderprint te maken denk ik dat het efficiënter is om 1 universele PCB te maken die per locmodel in een aangepaste houder kan geplaatst worden.
De houder kan in 3D geprint worden, zelfs aangepast naar eigen wensen door de gebruiker...die een 3D printer heeft, of iemand kent die er één heeft.

Voorbeeld :


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr


Mvg, Erik.


Flip

#1
Dag     Erik  ;

Mooi ontwerp. Maar de bedenking die ik maak is, dat de adapter niet te dik mag worden.
Anders krijg je de lok niet meer dicht. Bij hetinbouwen vooral vroeger zonder schnitstelle was hier gewoonlijk te weinig plaats.

   Gr   Julien
Lenz digital PC sturing

eve

De PCB zelf is 1 mm dik omdat er decoders zijn met korte pootjes.
Onder de PCB zit meestal een "rondelletje" uit kunststof van 1 mm dik.
Als de houder nu 2 mm dik is, is er geen verschil.

Mvg, Erik.

eve

Prototype in de maak :


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

svvander

Ziet er "gelikt" uit. Een domme vraag: veranderen jullie zo vaak van print? (Of decoder?)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Geert

Interessant om te volgen deze combinatie PCB met 3D print.

Eric klemt de PCB print goed in de houder, ook bij schokken? Of is er een extra bevestiging?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

SuSke

Ik denk dat een paar druppeltjes secondelijm al die problemen oplossen Geert.

Het is zeker wel een elegante oplossing om de oudere dames in de collectie ook van een decoder en led-lampen te voorzien ;)
Ik ben dus zeker al geïnteresseerd in die adapters :) :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Citaat van: svvander op 20 mei 2020, 12:15:54 PM
Ziet er "gelikt" uit. Een domme vraag: veranderen jullie zo vaak van print? (Of decoder?)

Het is de bedoeling om deze combinatie in te bouwen in analoge locs, locs die geen voorbereidende voorzieningen hebben voor digitalisatie en/of locs voorzien van een oudere decoder-interface die weinig mogelijkheden toelaat.
Eénmalige inbouw dus.

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: Geert op 20 mei 2020, 12:17:11 PM
Interessant om te volgen deze combinatie PCB met 3D print.

Eric klemt de PCB print goed in de houder, ook bij schokken? Of is er een extra bevestiging?

Geert

Door fabricatie-toleranties bij 3D-printen is de idee van een klemmende print snel verlaten.
Een stukje dubbelzijdig klevende tape, een drupje secondenlijm oid. zal volstaan om de PCB onzelfstandig te maken.

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: SuSke op 20 mei 2020, 13:25:27 PM
Ik denk dat een paar druppeltjes secondelijm al die problemen oplossen Geert.

Het is zeker wel een elegante oplossing om de oudere dames in de collectie ook van een decoder en led-lampen te voorzien ;)
Ik ben dus zeker al geïnteresseerd in die adapters :) :)

We werken verder aan het prototype. Nog even wachten op wat "chinezerijen".
Kwestie van "over het hoofd geziene" valkuilen en -kuiltjes te vermijden.

Mvg, Erik.

eve

Chassis van een Roco HLD62.

Voor :

by Erik Verleysen on Flickr

Na :

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

Steeven

Het ziet er eenvoudig simpel maar tegelijkertijd vernuft uit, een prima idee Erik  ;)

ronny-vdv

Maar bij het eerste chassis van de reeks 62 zal het niet lukken, vrees ik.
Tenzij je een adapter produceert waarbij de pcb in klikt in plaats van in schuift. Ik denk gewoon mee.
Mvg,

ronny-vdv

eve

Citaat van: ronny-vdv op 20 mei 2020, 19:00:47 PM
Maar bij het eerste chassis van de reeks 62 zal het niet lukken, vrees ik.
Tenzij je een adapter produceert waarbij de pcb in klikt in plaats van in schuift. Ik denk gewoon mee.

Wij hebben al VOORgedacht. Aan de onderzijde van de houder zitten noppen die in de voorste chassisgaten passen, onder de PCB, maar niet in de weg.
De achterste gaten kunnen de schroeven "ontvangen".
De PCB wordt in de aangepast uitsparing van de houder gelegd, niets schuiven, niets klikken. Eventueel wat Tec7 of Soudal FixAll Hi-tack  ;D ;D ;D.

Mvg, Erik.

eve

Totaal nutteloos.


by Erik Verleysen on Flickr.

Een "folieke"...

Mvg, Erik.