Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fabrieksmuur

Gestart door Val-Rikard, 14 mei 2020, 20:54:08 PM

Pierre

Groet Pierre.


Val-Rikard

#31
Volop bezig met de dak partijen, deels platte, deels zaagtand daken.



Omdat de steile kant van het zaagtand dak met glas voorzien is heb ik de draagstructuur eveneens uitgewerkt hoewel deze nauwelijks zichtbaar zal zijn.
De vensterpartijen zullen namelijk niet echt glashelder te noemen zijn. De schuifpoort laat eveneens een inkijk toe, nog een reden tot het bouwen van de draagstructuur.


SuSke

Knap werk Rik, en die draagstructuur, die maak je toch omdat je het graag doet en weet dat die er zit. Of je die nu kan zien of niet, wie maalt daar nu om?  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Citaat van: SuSke op 06 juni 2020, 10:26:30 AM
Knap werk Rik, en die draagstructuur, die maak je toch omdat je het graag doet en weet dat die er zit. Of je die nu kan zien of niet, wie maalt daar nu om?  ;D ;D

Ik vrees dat je gelijk hebt, anderzijds was de draagstructuur redelijk snel af omdat alle onderdelen uit gelazerd werden en als een kit in elkaar gezet werd.  :)

Decapod

Echt verbazingwekkend hoe fijn die structuur van dat gelaserde plaatmateriaal is. Heel overtuigend om misschien ook zo eens iets aan te schaffen. Het weegt wel op tegen dat uren zitten tekenen achter een computerscherm.

Wat gebruik je eigenlijk om de tekeningen te maken, Rik? En wat voor type karton is dit eigenlijk? Houtkarton? (sorry, misschien is het al ergens gezegd, ik vind het niet meteen)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

steamdriven

't Is modelbouw van een andere orde...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Val-Rikard

#36
Citaat van: Decapod op 06 juni 2020, 14:26:33 PM
Echt verbazingwekkend hoe fijn die structuur van dat gelaserde plaatmateriaal is. Heel overtuigend om misschien ook zo eens iets aan te schaffen. Het weegt wel op tegen dat uren zitten tekenen achter een computerscherm.

Wat gebruik je eigenlijk om de tekeningen te maken, Rik? En wat voor type karton is dit eigenlijk? Houtkarton? (sorry, misschien is het al ergens gezegd, ik vind het niet meteen)

Dag Thomas,

Ik gebruik Draftsght 2017, gratis en te vinden op het internet, dit is de tegenhanger van AutoCad en werkt zo goed als het zelfde. Het karton is inderdaad houtkarton, de structuur is heel geschikt voor het nabootsen van bakstenen en andere materialen.




Decapod

Dank je voor de info Rik! Ik ga het misschien toch eens uitproberen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Mike van Raaij

Rik, je levert weer prachtig werk op.
Heel inspirerend allemaal.
Voor mijn project ben ik ook begonnen om metselwerk te maken met een lasersnijder.
Ik ben nog aan het testen voor het formaat van de stenen. Zuiver op schaal wordt het wel heel erg fijntjes.
Gebruik jij een afwijkende maat om het in model wat zichtbaarder te krijgen?
En de voegdikte, is dat een enkele lijn? Ik heb het eerste artikel in MSM bekeken maar daar haal ik het zo niet uit.
Ik merk ook dat de software geen polylijnen aan kan klopt dat?
Ervaring genoeg maar nog lang niet uitgeleerd.

Val-Rikard

Citaat van: Mike van Raaij op 08 juni 2020, 16:48:45 PM
Rik, je levert weer prachtig werk op.
Heel inspirerend allemaal.
Voor mijn project ben ik ook begonnen om metselwerk te maken met een lasersnijder.
Ik ben nog aan het testen voor het formaat van de stenen. Zuiver op schaal wordt het wel heel erg fijntjes.
Gebruik jij een afwijkende maat om het in model wat zichtbaarder te krijgen?
En de voegdikte, is dat een enkele lijn? Ik heb het eerste artikel in MSM bekeken maar daar haal ik het zo niet uit.
Ik merk ook dat de software geen polylijnen aan kan klopt dat?

Ik teken zonder polylijnen maar wel zo veel mogelijk in volle lijnen. Als je bijvoorbeeld meerdere horizontale of verticale lijnen aansluitend achter elkaar zou tekenen kan je dit dikwijls zien in je laserwerk. Zo heb ooit ik een baksteen muur getekend met meerdere kleine horizontale lijnen aaneensluitend, wat geen mooi resultaat gaf. In HO is één laserlijn voor de voegen meer dan voldoende. De laser die ik gebruik bezit een diameter van 0.25mm. Ik laser die met een snelheid van 1500.

SuSke

@ Mike
Je kan de stenen vlotjes op maat maken voor H0. Voor de Centers op Vaerwegh Dok is een steen formaat exact op schaal gebruikt.
De snijlijnen werden op een offset van 0.7 of 2.2 mm gezet om een steen formaat van 50x180mm met een 10mm voeg te krijgen.
Als je inderdaad met continue lijnen werkt is het best doenbaar.

voorbeeldjes van Vaerwegh Dok







@Rik, excuses om jou draadje te gebruiken voor wat eigen clubwerk  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Geen probleepm Suske, hoe meer inzichten hoe beter.  :)

Mike van Raaij

#42
Hoi Rik en Suske,
bedankt voor de informatie.
Ik ben even aan het testen geweest en heb een klein muurtje gelaserd.
Het ziet er goed uit voor een eerste test.
Mijn voegen zijn erg smal. Als ik het opmeet kom ik op ongeveer 0,1mm uit.
Verdunde verf wil niet in de voegen dus blijven ze zwart.
Is mijn laser te nauwkeurig of moet ik hem iets onscherper instellen?
Of kan ik dat ergens instellen?
https://www.flickr.com/photos/fotomike/49987606761/in/album-72157714637035692/
Ervaring genoeg maar nog lang niet uitgeleerd.

Rangeerduivel

Citaat van: Mike van Raaij op 09 juni 2020, 08:53:40 AM
Verdunde verf wil niet in de voegen

Oppervlaktespanning van de verf wegwerken met een product dat de kwaliteit van de verf niet beinvloedt zoals Agepon bvb zou misschien kunnen helpen. (of iets in die aard want Agepon is een merknaam)

;)

SuSke

#44
Ik weet niet hoe Rik zijn muren geschilderd heeft, maar voor Vaerwegh Dok heb ik eerst de voegkleur geschilderd en daarna de stenen gedrybrushed.

Latere verdonkering krijg je door inderdaad ontspannen water (water met een paar drupjes Agepon, afwasmiddel, ...) te gebruiken. Dan vloeit het veel beter.
Je kan ook de muur terug nat maken met ontspannen water voor je de wash toepast, dan loopt het helemaal goed.

Tussen haakjes: je foto is niet zichtbaar. Een gekend probleem met Google foto's  :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.