Fabrieksmuur

Gestart door Val-Rikard, 14 mei 2020, 20:54:08 PM

Val-Rikard

#15
Citaat van: Mike van Raaij op 16 mei 2020, 11:33:48 AM
Rik, ik heb nog een vraag over her verven.
Hoe bouw je de lagen op? En welk soort verf gebruik je?
Kwast en/of airbrush?
Groeten, Mike

Over het uitgebreid en diepgaander toepassen van verftechnieken en het schilderen van muren start van af volgende maand een reeks over de bouw van een stalen brug met de daarbij horende brughoofden, deze brug is volledig opgebouwd uit gelaserde elementen. In het oktober nummer worden de brughoofden beschreven met bijhorende technieken.

Alvast een voorproefje.


Cord

Mooi project.
Citaat van: Val-Rikard op 16 mei 2020, 07:37:23 AM
Op onderstaande afbeelding zie je de aanwezige baksteen structuur waarover ik spreek, naar mijn mening kan je dit niet bekomen met een kunststofplaat.
( De variërende diktes van de baksteenlagen was te wijten aan een foute manier van tekenen.)

Ik vin dat deze muur heel natuurlijk uit de verf is gekomen. Persoonlijk vind ik dit mooier dan die strakke baksteenplaten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Dirky

Jammer dat je de uitleg voorbehoud aan de lezers van MSM, Rik. Wat met de mensen die het blaadje niet kopen? Ikke bijvoorbeeld?

Val-Rikard

#18
Citaat van: Dirky op 16 mei 2020, 17:41:23 PM
Jammer dat je de uitleg voorbehoud aan de lezers van MSM, Rik. Wat met de mensen die het blaadje niet kopen? Ikke bijvoorbeeld?

Het is toch ergens logisch dat op het ogenblik er een reeks loopt in MSM we op het MSM forum daarover niet uitvoerig gaan uitweiden. Maak je de keuze om geen artikels te schrijven dan kan je naar mijn aanvoelen zoveel uitweiden op het forum als je wenst. Er zijn een pak getalenteerde modelbouwers op dit forum die bewust de keuze maken geen artikels te schrijven maar hun kennis te delen op dit forum. Ik ben opgegroeid met "de boekskes" en zie nog altijd graag een mooi uitgewerkt en informatief artikel. Tegenwoordig is nieuws al lang geen nieuws meer op het ogenblik dat ze het publiceren. De speelgoed beurs in Duitsland waar de fabrikanten hun nieuwigheden voorstellen is daar een mooi voorbeeld van. Langs de andere kant is het ook niet zo dat ik mijn kennis niet deel aan mensen die het boekje niet kopen, daar heb je al genoeg voorbeelden van gezien.   ;)

Dirky

No Problem Rik,

De weinige artikels die ik ooit schreef voor MSM waren steeds "verslagen" van wat hier op 't forum reeds besproken werd. Ik zie dan ook heel veel nut in een artikel omdat het onderwerp "gebonden" blijft. Hier op 't forum worden fantastisch veel tips en hints gegeven maar eerder gefragmenteerd.

Maar zoals ik zei, geen probleem, ik ga wel de experimenteer-toer op of wacht op het artikel...

Rangeerduivel

Citaat van: Val-Rikard op 17 mei 2020, 08:28:27 AM
Het is toch ergens logisch dat op het ogenblik er een reeks loopt in MSM we op het MSM forum daarover niet uitvoerig gaan uitweiden.

Bij de politie en gerecht hebben ze daar een eigen term voor;
"Er worden voorlopig geen gegevens bekend gemaakt in het belang van het onderzoek:D

;)

mahtoska1

Prachtige gevel die je laat zien.

Wat Synaps betreft. Dit is zeer sterk materiaal dat te snijden is met een snijplotter. Ik gebruik Synaps om ramen te maken voor mijn Z huizen. Ik haal een minimale snij dikte van 0.4mm (getekend). Eens uitgesneden, is dit waarschijnlijk dunner. Wat ik zeer goed vind, is dat de zaak niet scheurt al je het van de snijmat haalt. Een nadeel is wel dat de messen snel bot zijn.

vyncky

Citaat van: Val-Rikard op 16 mei 2020, 07:37:23 AM

Op onderstaande afbeelding zie je de aanwezige baksteen structuur waarover ik spreek, naar mijn mening kan je dit niet bekomen met een kunststofplaat.
( De variërende diktes van de baksteenlagen was te wijten aan een foute manier van tekenen.
Het houten raam op de afbeelding is opgebouwd uit meerdere lagen wit karton van 0.45mm dik, de ramen werden niet geschilderd maar hebben de oorspronkelijke karton kleur nog. Voor de muur werd hier de gladde kant van het karton gebruikt, ( baksteen: 2.25mmx 1mm )


Dag Rik, bedankt voor de interessante info! je hebt inderdaad een punt met een gladde kunststofplaat krijg je inderdaad die  mooie steenstructuur niet.

We leren weer wat bij  ;)

Ik ben benieuwd naar de volgende artikels in de reeks!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Floris

dat zijn verdomd knappe steentjes Rik!

Mike van Raaij

Citaat van: Val-Rikard op 16 mei 2020, 12:26:18 PM


Over het uitgebreid en diepgaander toepassen van verftechnieken en het schilderen van muren start van af volgende maand een reeks over de bouw van een stalen brug met de daarbij horende brughoofden, deze brug is volledig opgebouwd uit gelaserde elementen. In het oktober nummer worden de brughoofden beschreven met bijhorende technieken.


Dus even wachten op de volgende MSM. Het is fijn dat je die kennis met ons deelt. Het is heel leerzaam.
Ervaring genoeg maar nog lang niet uitgeleerd.

Val-Rikard

#25
Intussen heb ik wat verder gewerkt aan de fabriek, nu kan ik starten met het dak.  :)


Decauville_nl


doomslu

Een meesterwerk weer!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Knap maar we verwachten niks anders. De latten worden altijd hoger en hoger gelegd. ;D

Erik.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.