Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Fabrieksmuur

Gestart door Val-Rikard, 14 mei 2020, 20:54:08 PM

Val-Rikard

Ik ben gestart met het afwerken van de uit gelaserde muren voor de toekomstige fabriek.
Daarna kan gestart worden met de montage van de muren.





Dit is één van de leukere werkjes, wanneer alle muren klaar zijn zal het een feest zijn om alles samen te zetten.  :)

Fretbol


vyncky

Prachtig geveltje! Die ramen zijn tof gedaan!

Ik vermoed gelaserd uit karton (na je interessante artikel gelezen de hebben in MSM)

Is het mogelijk ook om styreenplaat te laseren? Heb je daar al enige ervaring mee?

Bedankt!

Yannick



Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

Citaat van: vyncky op 14 mei 2020, 21:39:44 PM



Is het mogelijk ook om styreenplaat te laseren? Heb je daar al enige ervaring mee?

Bedankt!

Yannick

Mogelijk, maar niet ideaal en best met een degelijke installatie en zeker afzuiging. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

hier staat een mooi overzichtje van wat je niet MAG laseren. Wil dus niet zeggen dat al het andere wel gewoon KAN.

https://www.troteclaser.com/en-us/knowledge/faqs/unsuitable-materials-laser-processing/

Materialen die, als je er een vlam aan houd, eerst smelten, druipen en dan branden, zijn moeilijke kandidaten... Ik denk dat styreen ook die eigenschappen heeft.

Paulogic

#5
Styreen kan, maar heeft, wegens de smelt-eigenschappen/weekmakers, na het snijden een minder mooie rand.
Tevens zijn hogere vermogens (CO2 lasers) nodig met een deftige afzuiging naar buiten toe of
een filter.

Indien dun en sterk gewenst is, raad ik aan om te opteren voor Laserboard 0,3 mm tot 0,6 mm.
Dit is heel sterk maar vraagt wat laserpower en is, wegens zo goed als hier niet te verkrijgen in kleinere
vellen/oplagen, behoorlijk prijzig. Import per klein pakje A4-tjes, uit de States, is mogelijk maar door
Nonkel D. Ouane, is de importtaks soms hoger dan de aankoopprijs. En er zit zelfs geen logica in hun taks
berekening. (Vogeltje Pik systeem).

Indien heel dun en makkelijk laserbaar met lage vermogens gewenst is, dan is Synaps van Afga Gevaert een
goede optie. Wel verkrijgbaar hier in La Belgica en op het forum al gedemonstreerd door diverse bouwers,
al dan niet gesneden met een betaalbare compacte snij-plotter.
mvg,
Paul(ogic)

Floris

styreen laseren kan, maar t wil nogal krom trekken en afhankelijk van de combinatie snelheid/vermogen krijg je heel lelijke smeltlijnen. Dat is eigenlijk het belangrijkste punt: snelheid. Een dun lijntje krijg je alleen door snel over de plaat te gaan zodat het styreen naast de snijlijn geen tijd krijgt om op te warmen en te smelten, dat een beetje proberen met steeds meer vermogen tot je merkt dat ie alsnog smelt. Evengoed zul je dr niet ineens doorheen komen, dus meerdere keren dezelfde contouren laseren.
Beetje een gevalletje ja het gaat, maar moet je t ook willen?

SuSke

Volgens informatie verkregen van de verkoper (zaakvoerder ??) van La boutique du Maquettiste (https://www.la-boutique-du-maquettiste.fr/) zouden zijn platen wel te lasersnijden zijn.
Het gaat dan ook om platen in ABS (Acrylonitril-butadieen-styreen) wat toch een andere samenstelling heeft dan het normale Styreen dat we kennen van Evergreen.
Profielen en platen van Maquett zijn vervaardigd uit ASA (Acrylonitrile – Styrene – Acrylester). Hoe dat zich gedraagt onder een laserstraal weet ik niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Toch maar best wat voorzichtig zijn met deze materialen als je ze opwarmt ,vooral dan met Acrylonitril , is een uiterst giftig product  ,denk maar aan de treinramp in Wetteren , die had toen zo'n lading vloeibare Acrylonitril bij.


SuSke

Helemaal gelijk Erwin. Van zodra je begint te spelen met die "speciale" chemische verbindingen moet je altijd voorzichtig zijn en zorgen voor een degelijke afzuiging / filtering van de dampen. Die fabrieken zijnniet voor niets meestal ook Ex-zones met redelijk strenge ATex-regels
Het gaat voor het laseren over het vlot of minder vlot smelten van het "plastiek" waardoor je het met minder passages kan snijden.
Als ik zie wat die kerel daar had staan, moet het wel gelaserd zijn, want er was nergens ook maar iets van overcutting te vinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

#10
Hoi,

Dank voor interessante info, zo leren we weer wat bij  ;)

Het laseren lijkt me een interessante techniek. Ik vroeg me af wat de mogelijkheden waren, om misschien ooit zelf een aan te schaffen.

Polystyreen laseren is mogelijk, sommige laser service bedrijven hebben het in de aanbieding. (bvb snijlab.nl). Een vriend van me heeft iets laten laseren in polystyreen, maar door de corona heb ik dit nog niet kunnen bekijken.
Ook heb ik hier een bouwpakketje staan van wijlen Goovermodels en dat was ook in styreen gelaserd, en zelfs redelijk goed.

Uiteraard zal dit wel gedaan zijn met profesionele printers.

Van de gevaren ben ik me bewust, ik kom dagelijks voor mijn werk op de polystyreen en ABS fabrieken op het BASF terrein. Een afzuiging is inderdaad nodig bij die dingen. Ik denk zelfs dat dit nodig is bij het laseren van karton/hout. (stofvorming).

terug naar de mogelijkheden.

Citaat van: Floris op 15 mei 2020, 10:36:56 AM
styreen laseren kan, maar t wil nogal krom trekken en afhankelijk van de combinatie snelheid/vermogen krijg je heel lelijke smeltlijnen. Dat is eigenlijk het belangrijkste punt: snelheid. Een dun lijntje krijg je alleen door snel over de plaat te gaan zodat het styreen naast de snijlijn geen tijd krijgt om op te warmen en te smelten, dat een beetje proberen met steeds meer vermogen tot je merkt dat ie alsnog smelt. Evengoed zul je dr niet ineens doorheen komen, dus meerdere keren dezelfde contouren laseren.
Beetje een gevalletje ja het gaat, maar moet je t ook willen?

Enorm veel proberen dus, en de kans dat het mislukt is groot... Maar in MSM schreef Rik dat hij ook in verschillende lagen laserde.  Dus op zich niet veel verschil of toch?

Citaat van: Paulogic op 15 mei 2020, 09:53:39 AM
Styreen kan, maar heeft, wegens de smelt-eigenschappen/weekmakers, na het snijden een minder mooie rand.
Tevens zijn hogere vermogens (CO2 lasers) nodig met een deftige afzuiging naar buiten toe of
een filter.

Indien dun en sterk gewenst is, raad ik aan om te opteren voor Laserboard 0,3 mm tot 0,6 mm.
Dit is heel sterk maar vraagt wat laserpower en is, wegens zo goed als hier niet te verkrijgen in kleinere
vellen/oplagen, behoorlijk prijzig. Import per klein pakje A4-tjes, uit de States, is mogelijk maar door
Nonkel D. Ouane, is de importtaks soms hoger dan de aankoopprijs. En er zit zelfs geen logica in hun taks
berekening. (Vogeltje Pik systeem).

Indien heel dun en makkelijk laserbaar met lage vermogens gewenst is, dan is Synaps van Afga Gevaert een
goede optie. Wel verkrijgbaar hier in La Belgica en op het forum al gedemonstreerd door diverse bouwers,
al dan niet gesneden met een betaalbare compacte snij-plotter.


Het laserboard, ik vindt het nog niet direct terug op google. Is dit vergelijkbaar met fineer?

Van het synaps heb ik iets terug gevonden; https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24042.15.html

ik vermoed dat dit geschikt is voor ramen en dergelijke te maken? Of zijn gevels ook geen probleem?

@Rik, welk materiaal heb jij gebruikt voor je prachtige gevels en het bovenstaande raam?


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Val-Rikard

#11
Dag Yannick,

Zodra ik reliëf wil voorzien, die  dikker of dieper is dan graveerwerk, werk ik in lagen. Tot nu toe werk ik in hoofdzaak met karton, later eventueel met kunststof maar ik weet intussen dat ik daar heel voorzichtig moet mee zijn. Wat het stof aangaat bij het laseren van karton valt dit heel goed mee, een afzuiging is wel aan te raden.  Een open raam kan eventueel volstaan. Voor het nabootsen van de stalen fabrieksramen heb ik in één laag gewerkt gebruik makend van zwart papier van 0.2mm dik. Voor het nabootsen van houten ramen werk ik in meerdere lagen. Voor het maken van muren gebruik ik houtkarton. Dat is verkrijgbaar in verschillende diktes, is gemakkelijk te bewerken en laat zich vlot laseren. Een ander voordeel ten opzichte van kunststof is de aanwezige structuur van het houtkarton. Voor het maken van baksteen of beton heb je nu eenmaal structuur nodig. Wil je een gladde baksteen uitbeelden gebruik je gewoon de andere zijde van de houtkartonplaat.

Op onderstaande afbeelding zie je de aanwezige baksteen structuur waarover ik spreek, naar mijn mening kan je dit niet bekomen met een kunststofplaat.
( De variërende diktes van de baksteenlagen was te wijten aan een foute manier van tekenen.)



Het houten raam op de afbeelding is opgebouwd uit meerdere lagen wit karton van 0.45mm dik, de ramen werden niet geschilderd maar hebben de oorspronkelijke karton kleur nog. Voor de muur werd hier de gladde kant van het karton gebruikt, ( baksteen: 2.25mmx 1mm )


Peter

Hallo Rik,
De MDF muurplaten die Paul (Ctraccs) voor mij heeft gemaakt in MDF bieden wel die mogelijkheid om zeer gedetaileerd baksteen motief (zelf oude baksteen motief) te maken.

DSCN0567-4 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Hoe die baksteen er nu exact uit ziet, en hoe precies hij wel is, is niet zo belangrijk als de kunst van het schilderen. En die kunst heb je 100%. De muren zien er geweldig uit. Maar neem vb de muurplaten van Floris. Op het eerste zich lijken ze nergens op, maar met de schilderkust van Floris wordt het iets waanzinnig indrukwekkend. Voor mij blijft het leukste om vooral ambachtelijk zoveel mogelijk te doen, en de bijdrage van machines (laser, cutters en printers) zoveel mogelijk te reduceren tot wat noodzakelijk is. (is persoonlijke voorkeur, geen oordeel! )    ;)

Om te zeggen dat de gevels die je hier toont werkelijk superbe zijn, vooral door je kunst en kunde van het schilderen. Indrukwekkende resultaten bekom je hier.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mike van Raaij

Rik, ik heb nog een vraag over her verven.
Hoe bouw je de lagen op? En welk soort verf gebruik je?
Kwast en/of airbrush?
Groeten, Mike
Ervaring genoeg maar nog lang niet uitgeleerd.