Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

gevels

Gestart door Dirky, 14 mei 2020, 14:23:45 PM

Dirky

Nu en dan wordt er wel eens gezegd dat gebouwen niet echt "op schaal" lijken te zijn. En veelal is dat zo. Maar in 't echt:...

Toevallig kwam ik deze oude foto tegen waarop je duidelijk het verschil ziet tussen de grootte van de huisjes van de gewone werkmens en die van de iets rijkere klasse. Komt dicht bij een verhouding 1 op 2 als je de grootte bekijkt.


walburga%20(44) by Dirky dyniMo, on Flickr

PS: de twee rechtse kleine huisjes bestaan nog steeds en dat was tot voor een 10-tal jaren mijne stamcafé!

Michiel

#1
Inderdaad een zeer merkwaardige foto! Als men het zo zou bouwen, kreeg men de wind van voren. Interssante foto (van Oudenaarde?).   8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 14 mei 2020, 14:23:45 PM

PS: de twee rechtse kleine huisjes bestaan nog steeds en dat was tot voor een 10-tal jaren mijne stamcafé!

Dirk,
Ik weet niet of enkel de twee rechtse huisjes nog bestaan maar dacht dat er nog meer waren,
Ik meen mij te herrinneren dat wij een paar jaar geleden in het uiterst linkse café ook nog een terrasje gedaan hebben.
Kan zijn dat het een ander gebouw is maar dan op dezelfde plaats... :-\
Ik heb ook de indruk dat het trottoir voor de huizen nu iets breder is...

Help mij...

;)

Herwig

Is ( mooie ) Markt van Oudenaarde.
Kleine pandjes eigendom van de  'kerkfabriek'  ?

Dirky

de twee rechtse huisjes zijn "café Carillon". Rechts kroeg, links restaurantje... De rest heb ik zelfs nooit geweten. Oudenaarde heeft steeds de mentaliteit gehad van 't is oud dus 't moet weg. Zo is de stad die ooit eens "petit Bruges" heette vanwege de vele waterwegen, omgetoverd in een lelijk gedrocht... Ben er wel geboren maar als ik de keuze heb zal ik er niet sterven :-)

Michiel

En nu blijken die grote herenhuizen in namaak middeleeuws te zijn omgetoverd. Staat wel charmant en gezellig zo.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

 Fraai die verhoudingen, let eens op de kerk, wat een ding he ;)

evan

Opmerkelijke contrasten!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Chrisrail

#8
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Chrisrail op 14 mei 2020, 17:27:23 PM
Je moet niet afgaan op de grootte van het huis,
maar op de grootte van de deur om te zien
of een huis op schaal is gemaakt. Kunnen je
Preizerkes staande door de deur of moeten ze
;)
ik ben ooit eens ergens geweest in Eke waar een heel klein huisje stond en waar ik met toen 1.76m niet rechtstaand binnenstappen kon ?

Dirky

Citaat van: Chrisrail op 14 mei 2020, 17:27:23 PM
Je moet niet afgaan op de grootte van het huis,
maar op de grootte van de deur om te zien
of een huis op schaal is gemaakt. Kunnen je
Preizerkes staande door de deur of moeten ze
op hun knieën naar binnen.
;)

Ook niet steeds de juiste referentie Chris. De deur van de Carillon is zowat 2,1m hoog en enkele maanden geleden heb ik een gevel opgemeten in Zottegem waarvan de voordeur zo maar efkens 3,8m hoog was. + dan nog een vensterke erboven...

Chrisrail

#11
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Floris

De verdiepinghoogte heeft ook een heel praktische kant, die huisjes vlak tegen de kerk zijn allemaal klein en ondiep, dus daar kunnen de verdiepingen laag zijn, die herenhuizen zijn veel dieper en dan heb je hoge ramen en dus verdiepingen nodig om ook middenin het huis nog wat licht te hebben.
En ja, die kerken zijn echt bizar grote bouwwerken! Erg leuke foto!


doomslu

Eigenaardig.
Het lijkt alsof er tussen de foto en vandaag middeleeuwse huizen bijgebouwd zijn. Fake?

Het kan ook zijn dat ik nog niet goed wakker ben...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *