Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Van Nem652 8-polig naar Nem658 Plux12.

Gestart door eve, 13 mei 2020, 17:24:53 PM

eve

De NEM652-stekker, gewoonlijk 8-polige-stekker genoemd, heeft volgens mij zijn beste tijd gehad. Hij is "groot" en met 3 functies erg beperkt. Aan die stekker hangt dan nog een best goed bruikbare decoder, liefst nog met de losse purper draad.
Een nieuw aangekochte loc is meestal uitgerust met een Plux22 interface. Het goede hieraan is dat die ook Plux12 en Plux16 decoders kan "ontvangen".
Het is vrij simpel om de NEM652 te vervangen door een NEM658.

Zorg er eerst voor dat je een stekkertje hebt. Er zijn meerdere bronnen, maar ik heb ze hier gevonden :


by Erik Verleysen on Flickr

Het is best om niet aan de decoder zelf te gaan solderen als de soldeerkunsten beperkt zijn. Daarom werken we aan de stekker-kant.

Knip de draden van de 8-polige stekker af. Strip en vertin de draden die aan de NEM658 moeten komen.


by Erik Verleysen on Flickr

Oriƫntatie : boven aanzicht (de pinnetjes van u weg). Links en rechts, voor en achter hebben betrekking tot de "normale" rijrichting. De gekleurde vakjes verwijzen naar de kleuren van de draden uiteraard.


by Erik Verleysen on Flickr

En de draden moeten zo aan de nieuwe stekker komen :


by Erik Verleysen on Flickr

Pin 11 is de INDEX, zeg maar referentie-pin, meestal blind gemaakt en ontbrekend.

Zorg er voor dat het stekkertje ergens vast in zit (een loc of locprint bvb) om goed te kunnen werken.
Begin van het midden en werk naar de zijkanten.


by Erik Verleysen on Flickr

Het zijn maar 9 draadjes...


by Erik Verleysen on Flickr

Van het bescherm-hoedje voor de pinnetjes bij transport heb ik dan nog een "handvatje" gemaakt, gekleefd met Stabilit-Express (andere lijmen zijn best mogelijk).


by Erik Verleysen on Flickr


by Erik Verleysen on Flickr

Zo heeft uw decoder nog een tweede leven voor de boeg.
Mvg, Erik.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Flip

Lenz digital PC sturing