Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vraag: Hoe maak je een dak?

Gestart door wouterdt, 03 mei 2020, 10:57:46 AM

wouterdt

Hello

De wakkere geesten zullen merken dat onderstaand model vanalles mankeert.
Het gaat me hier eigenlijk enkel over het dak, hoe maakt je zo een dak?
Ik weet dat je dat met papieren vormen wel in elkaar geprutst krijgt.
Maar hoe doen de echte modelbouwers dat  ;D
Kzoek wat uitleg, een cool boek, whatever
kvond dit https://www.amazon.com/Miniature-building-construction-architectural-modellers/dp/0852426860
veel te duur lol, google wist het ook niet direct maar ben wel een beetje lui dus heb niet veel gezocht

Dirky

Een mooi dak maak je met dakplaten, die zijn in elke modelspoorzaak te koop.

WAJ Janse

Wouter, ik denk dat je een dak, zoals jij dat laat zien op de foto, inderdaad het beste maakt door
van papier/karton eerst passende delen te knippen.
Als alles past, kun je dit als basis nemen voor je definitieve materialen: fijn schuurpapier (dakvilt of rubberroid), dakpan platen,
leien enz.
Zo zou ik het doen, al wil ik mezelf niet tot de "echte modelbouwers"  rekenen hoor.
Succes.
M vr gr,

Wim Janse
 

Peter

Zoals Dirk al vermeld: met dakplaten.
Er zijn verschillende merken verkrijgbaar.
Begin in elk geval met goede ondersteuning zodat ze later als het gebouw klaar is niet gaan doorhangen

PC270001-2 by Peter Verlooy, on Flickr

Knip daarna uit karton of zelfs stevig papier de benodigde vormen. Zo kan je zien of alles past. je kan gemakkelijker dat papier enz. snijden en als het niet juist is weggooien, dat dat je de plastic dakplaten moet weggooien.
Als alles dan past ziet het er, op mijn stationsgebouw, zo uit

PC300002-3 by Peter Verlooy, on Flickr

Op de naden komen nadien de strips met dakpannen (bij mij van Auhagen)

P1030002-2 by Peter Verlooy, on Flickr

Als je alles juist hebt gedaan kan je dak er, bijvoorbeeld na schildering, zo uitzien

DSCN0055-2 by Peter Verlooy, on Flickr

Veel knutselplezier gewenst
Met vriendelijke groeten
Peter

wouterdt

Ik bedoelde eigenlijk hoe weet je hoe groot je die dingen moet snijden, niet het materiaal.
Met papier vormen that I got
maar kan iemand zo een coole tekening maken met uitgerekende hoeken en al dat soort dingen

Thanks!

SuSke

tja, dat is ruimtelijke driehoeksmeetkunde. Een beetje spelen met Pythagoras, cosinussen, sinussen en tangensen dus niet zo 1-2-3 in een rekenmodelletje te steken als het wat ingewikkeldere vormen betreft.

Hangt er ook vanaf welke dakvorm je wil hebben. Gelijke dakhelling met hellende nok of net andersom, je nok horizontaal en je dakvlakken scheluw. Dingen die in 1/1 perfect gaan, maar je in model toch een beetje kopzorgen kunnen geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

wouterdt

olala  ;D ik vreesde al daarvoor, kzalt maar bij mijn papier houden.
Ik weet mijn TI 84 niet meer liggen

SuSke

Lijkt me een wijze keuze.

Bijkomend voordeel is dat je gelijk ziet hoe het er uit komt te zien en als je het niet goed vindt kan je het gewoon aanpassen.
Anders zit je je suf te rekenen, en moet je toch weer eerst een mal  maken vooraleer je dakplaten gaat snijden. kwestie van zeker te zijn dan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Als je een 3D programma hebt, gebruik ik dat om te rekenen. Gaat veel sneller als je een plan hebt om juist te zijn. Vroeger in karton maken en kijken of het klopt (en soms es met een sjabloon erop gekleefd om te zien of het wel logisch lijkt)
Greetz

Thommy

755philippe

Je kunt ook eerst in karton maken en als alles klopt dit als mal gebruiken en dan overzetten in plasticard.
Mvg


755philippe

wouterdt

Citaat van: SuSke op 04 mei 2020, 22:43:08 PM
Lijkt me een wijze keuze.

Bijkomend voordeel is dat je gelijk ziet hoe het er uit komt te zien en als je het niet goed vindt kan je het gewoon aanpassen.
Anders zit je je suf te rekenen, en moet je toch weer eerst een mal  maken vooraleer je dakplaten gaat snijden. kwestie van zeker te zijn dan.
kwou het uittekenen en snijden met  cameo, maar zal het wel met de hand doen  ;D