Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Frietkot lichten

Gestart door bekie, 02 mei 2020, 06:51:15 AM

bekie

Hallo, weet iemand of de lichen van een zogenaamd 'frietkot' (PB messingbouwkit) aan beide zijde rood waren?
 

modelbaanHO

Ik vermoed dat de benaming "Frietkot" naar een model/type loc verwijst.
Welk ?

Volgens mij is een frietkot met alleen rode lichten iets anders ;D ;D ;D
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter


loco

Deze laspostwagen of frietkot had inderdaad rode lichten aan beide zijden, maar ook witte lichten. Die witte lichten werden gebruikt om de mobiele werkplaats en het spoor te voorzien van licht. Deze lampen (of zeg maar spots) stonden niet onderaan maar tegen de dakrand en waren niet ingewerkt (dus losstaand). Waarschijnlijk omdat ze dan ook gemakkelijker op het werkplaats konden gericht worden. Volgens mij zijn de plaatsen waar je deze lampen moet plaatsen, aangeduid op het model van BP. jammer genoeg kan ik mijn foto's momenteel niet plaatsen, anders graag gedaan.


loco

Op deze foto zie je maar één lamp bovenaan, maar je hebt zeker varianten met aan de ene kant één lamp en aan de andere kant twee lampen. Maar ze stonden zoals je op deze foto goed kunt zien niet onderaan maar boven.

bekie

Hartelijk dank voor de antwoorden. Het gaat inderdaad over de rijlichten, die dus aan beide zijden rood zijn.
 

Klaas Zondervan

Hoe werd deze wagen verplaatst? Kon hij zelf rijden of moest hij gesleept worden?

loco

Hij werd steeds gesleept.

Rangeerduivel

Citaat van: loco op 02 mei 2020, 13:03:32 PM
Hij werd steeds gesleept.
Met een railauto dan? 
Want ik zie een trekstang maar geen treinkoppeling of haak... :-\

;)


loco

Met een Draisine. De laspostwagen in Brussel werd gekoppeld met een lange koppelstang van zo'n 2 meter. Daarvan bestaat een foto die ik vermoedelijk van een website van P Tassignon heb gehaald. Hoe het op andere plaatsen was, weet ik niet, maar vermoedelijk op dezelfde wijze.

modelbaanHO

Ah, dat is dus een frietkot.
Heeft zelfs een 1e klasse afdeling (gele streep boven de deur)  ;D
Ze hebben toch wel speciaal materiaal gehad bij de NMBS.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter

Rudy, ik zag bv ook al werkbakken op wieltjes achter een werktrein hangen die ook met een stang aan de laatste wagon hingen

Gerolf

Ik had zoiets nog nooit gezien ... inventieve NMBS  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw