Onze Noorderburen schakelen over op waterstof

Gestart door svvander, 01 mei 2020, 19:39:08 PM

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

celtjan

Bij onze oosterburen zijn ze al commercieel. En over Het Kanaal zijn ze er ook al mee bezig...
Hopelijks worden de verwachtingen waargemaakt.

svvander

In het artikel staat inderdaad dat ze er in Duitsland al een tijdje mee bezig waren. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het (algemeen) resultaat. Dit zou voor een doorbraak kunnen zorgen naar de automobielsector, waar het dan vooral in België helemaal stagneert.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Goh, zou het ook niet een beetje het verhaal van de kip en het ei zijn? Als er meer vraag zou zijn, zal er ook meer voorziening komen, zijn de kosten voor productie lager en bijgevolg kan de staat meer taxen heffen en wordt het duurder. Ah ja, in België toch.  8)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Dat vraag ik me ook af. Die waterstoftreinen moeten gaan rijden op lijnen waar nu nog diesels rijden.
Maar tegelijk is Prorail (de Nederlandse variant van Infrabel) aan het kijken of het toch niet voordeliger is om die lijnen van bovenleiding te voorzien.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 mei 2020, 13:04:48 PM
Dat vraag ik me ook af. Die waterstoftreinen moeten gaan rijden op lijnen waar nu nog diesels rijden.
Maar tegelijk is Prorail (de Nederlandse variant van Infrabel) aan het kijken of het toch niet voordeliger is om die lijnen van bovenleiding te voorzien.
Ja en dan moeten al die vervoerders die er nu met diesel rijden hun materieel omruilen voor Elektrisch.
Gaat niet gebeuren denk ik.
Zolang met redelijk beperkte kosten de diesel vervangen kan worden voor een waterstof krachtbron.
Altijd goedkoper dan recent diesel materieel vervangen door nieuw waterstof materieel.

grt Piet.

Kautenbach

Waterstof kan goed alternatief zijn idd voor diesel, wordt in noord Nederland goed op ingezet, ook steeds meer bussen komen op waterstof, en er komen tankstations,  Hw is nu nog relatief duur, maar erg nuttig medium, soms teveel vroene stroom en daar maak je dan groen waterstof/H2 van,  zal hard gaan

Kris

Beste ,

Momenteel wordt 95% van de waterstof  gemaakt uit aardgas-olie , het winnen van waterstof door elektrolyse , is ( momenteel ) niet rendabel in kost te veel energie. Er zijn wel enkele proefprojecten om dit te verbeteren. Het verhaal van waterstof voor treinen is voorlopig niet meer dan de zoveelste "groene" reclame

Kris


Kautenbach

Met de nadruk op nog, er wordt in Delfzijl, helemaal in t noorden van Nederland, een grote waterstof fabriek gebouwd,  mede gelet op de grote hoeveelheid windmolens op de Noordzee. T zal in tijd jaren zijn en geen maanden, maar t gaat er (m.i.) zeer zeker komen ;)

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

svvander

"... Zowat 80 procent van ons energiegebruik is gebaseerd op olie en gas" BWAAAAH => fout. In België, voor alles (dus niet enkel voor personenvervoer en wagens, inclusief aanmaak elektriciteit), zit dit rond de 92%... het is maar een dikke 2% (!) gezakt op een jaar tijd.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be