Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

GEWONE verlichting op een modelloc.

Gestart door eve, 01 mei 2020, 16:37:07 PM

C.B.

Ik ben blij met de huidioge stand van zaken.
Ik rij vooral met rollend materieel dat in Zwitserland rijdt.
Ik ben ontzettend blij dat ik nu alle CH lichtwissels kan doen dankzij de pluxx22 interface.
(de vroegere normale 8 polige interface kon dat nog niet) en met wat aanpassingen bij deze interface , ben ik al blij dat je de lichten hierbij schakelbaar kunt maken dankzij 2 extra uitgangen.

Over de sounddekoders , ik moest er eerst niks van weten , tegenwoordig heeft dit toch een meerwaarde , het geluid is beter en natuurlijker , en wat ook belangrijker is , je kan het volume regelen zodat het niet meer als een hels lawaai overkomt.

Laat maar komen zeg ik maar de nieuwe technologie , al snap ik best goed dat voor sommige het budget dan weer te hoog wordt voor al die toeters en bellen.

Groetjes.
Claudio.

eve

Kijk ook eens bij "Te koop" : "Printjes voorjaarsopruiming."

Waterman

Van mijn digitale locs verlang ik dat ze minstens apart schakelbare (en rijrichtingsonafhankelijke!) front- en eindseinen hebben.

Bij oudere locs betekent dit ledjes inbouwen die per twee of drie gegroepeerd op een decoderuitgang aangesloten worden.

Bij recentere locs die al voorzien zijn van ledverlichting en een stekker voor een decoder betekent dat een aantal draadjes lossolderen/losknippen en opnieuw verbinden.

Met wat eenvoudige function mapping is dan ook de optie wit-wit voor rangeringen binnen een installatie te voorzien.

Sinds ik de mogelijkheid ontdekt heb om versterkertjes aan te sluiten op de onversterkte uitgangen van de LoPi 4 en zeker nu met al de functieuitgangen van de LoPi 5 ben ik een aantal locomotieven gaan voorzien van knipperlichten en stuurcabineverlichting.

Leuke uitdaging, maar eigenlijk al wat overkill.

Flip

#18
Hallo ,

Wat ik normaal vind is:
Wisselende witte lichten met de rij richting met F0 .
De rode lichten schakelen voor met F2 en achter met F1.
Een "gewone decoder " (noem ik nog altijd een 8 polige) heeft gewoonlijk twee functie uitgangen.
Hier mee kom je al een eind weg, dan kan je tenminste de rode achter lichten uit doen als de lok wagens trekt.

Julien
Lenz digital PC sturing

eve

Citaat van: Flip op 07 mei 2020, 17:03:18 PM
Hallo ,

Wat ik normaal vind is:
Wisselende witte lichten met de rij richting met F0 .
De rode lichten schakelen voor met F2 en achter met F1.
Een "gewone decoder " (noem ik nog altijd een 8 polige) heeft gewoonlijk twee functie uitgangen.
Hier mee kom je al een eind weg, dan kan je tenminste de rode achter lichten uit doen als de lok wagens trekt.

Julien

Dag Julien,

Het kan ook met 2 functie-toetsen :


by Lenz Digital on Flickr

Maar dat wist je zeker wel.

Mvg, Erik

Flip

@Erik,

Om eerlijk te zijn nooit geprobeerd.
Weer wat bijgeleerd.

Bedankt

Julien
Lenz digital PC sturing