Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Klimspiraal-dilemma

Gestart door BartMan_, 01 mei 2020, 14:34:41 PM

Ronald

Citaat van: doomslu op 01 mei 2020, 17:23:55 PM
Het gaat 'm dus over het stijgingspercentage. Dat hou je liefst onder 2,5 % (sommigen zeggen 3 %). In elk geval, hoe lager het percentage hoe makkelijker dat alles er boven geraakt met wat gewicht aan de haak.
Op één omwenteling moet je minstens 7 à 8 cm stijgen (reken liefst wat marge).
In het lager onderwijs leerden we de omtrek van een cirkel berekenen. Dan kan je dus berekenen wat de minimale boogstraal moet zijn. Met R3 van Piko (48,4 cm straal) ga je er eigenlijk net komen...
Maar probeer toch wat ruimer te gaan...

Yep, dat is het: 2 x pi x R. Waarbij pi staat voor 3,14 en R voor de boogstraal. Bij bv een boogstraal van 55 is dat 2 x 3,14 x 55 = 345,4 cm Dat is dan de lengte bij een 55cm radius die 345,4 cm is. Bij een stijging van 2% stijg je 2 cm per meter dus op die 345,4 cm stijg je 2 x 3,454 = 6,9 cm.

Dus bij een R van 55 stijg je per omwenteling 6,9 centimeter bij een stijgingspercentage van 2%. Het schijnt aangeraden te worden niet boven de 3% te gaan, ook niet met antislipbandjes onder je locs.

Vind de nmaterie wel heel erg interessant en ben momenteel ook aan het kijken of ik op de beperkte ruimte die ik thuis heb toch een Multideck-layout ofwel dubbeldekker zou kunnen gaan bouwen :)

Koen

Ik had in mijn vroegere baan een klimspiraal met een straal van 1m50. Dit vraagt enorm veel materiaal en enorm veel plaats waar je, buiten het overbruggen van de hoogte, niets aan hebt. De tijd dat de trein in deze spiraal aan het rijden is, wordt deze onttrokken aan het oog. Het is dus puur een technische kwestie om hoogte te overbruggen maar veel plezier heb je er niet aan.
Ik zou het eerder afraden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

efl045

#17
Ik ben al zeker 55 jaar begeesterd door baanontwerpen en heb eigenlijk nog nooit een echt interessant ontwerp gezien met een klimspiraal, het klimspiraal is voor mij zo wat het symbool geworden van gebrek aan inspiratie...
Grote zichtbare hoogteverschillen zijn perfect mogelijk zonder veel te stijgen en te dalen door gesplitste banen en waarom geen schaduwstation op de hoogte van de zichtbare baan? Een goede raad, deel de plaats die je hebt om een baan te bouwen in 2, maak van de helft een verborgen schaduwstation op hetzelfde niveau in plaats van er onder en dan is de kans groot dat de zichtbare helft ooit afgewerkt geraakt en dan moeten wij hier niet ten eeuwigen dagen naar blote rails op blote planken zitten kijken  ;)

SuSke

Je kan de spiraal gewoon in het zicht laten zoals we doen op Vaerwegh Dok  ;) ;)

Elke keer als we de baan opstellen op een tentoonstelling is dat gegarandeerd een publiekstrekker. Dus het heeft wel een particuliere aantrekkingskracht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Dat is dan toch jammer van al het werk dat je in de rest hebt gestoken en duidelijk het bewijs dat je het verkeerde publiek aantrekt  ;)

SuSke

Maar zo heeft de achterkant van de baan, het schaduwstation ook een bepaalde aantrekkingskracht op veel bezoekers...

Daar is dan ook te veel tijd in gestoken dus. In niet afgewerkte dingen.  8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Driesel

Misschien eens denken aan een kleinere schaal? ;)

oebr

neemt inderdaad veel plek, net als schaduwstations.

Ik ben daarom aan het sparen voor zoiets:

http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle

Zeker niet goedkoop, zelfs duur, maar wel een fijn ding an sich, en als je de prijs van klimspiraal (inclusief benodigde ruimte, toch rap enkele m²) wissels en wisselsturingen mee in rekening neemt ziet het prijskaartje er al niet meer zo verschrikkelijk uit... Moeder de vrouw overtuigen om een iets goedkopere auto te kopen en het wordt zelfs doenbaar ;-)
En zoals gezegd, er voor sparen is misschien ouderwets maar...



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

svvander

Knap, maar neemt volgens mij al evenveel plaats in... om nog maar te zwijgen van de prijs  :o
Maar je hebt dan tevens wel een mooie vitrine annex bewaarplaats. (Maar wat als de trein in deze "bak" ontspoord???)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

B_Modelbouw

Ikzelf heb drie dubbelsporige klimspiralen in mijn baan zitten, die telkens naar een van de vier grote schaduwstations gaan (opstellengte van meer dan 100m).

Dit heeft niets te maken met geen inspiratie te hebben, maar alles met een zo natuurlijk mogelijke treinverloop te bekomen. Zo hou ik van treinen met een lange lengte, een realistisch seinstelsel dat niet bijna constant op rood staat en niet van banen waar om de minuut dezelfde trein voorbij komt.

Een paternosterlift behoorde niet tot de mogelijkheden daar de baan op zolder staat onder een puntdak.

Wat zijn de aandachtspunten voor een klimspiraal.
- bereikbaarheid ... al is er nog nooit een trein ontspoort in de lus, voorzie ze dat ze eenvoudig bereikbaar is.
- respecteer de hellingshoek... tracht niet om op twee meter 10cm hoogte te overwinnen. Zorg er ook voor dat je helling van hoek verschilt in het verloop van de spiraal. Waar het aansluit met je baan is die bijna vlak... in de spiraal kun je naar een grotere hoek gaan en op het einde maak je die weer vlakker.
Wissels in een klimspiraal kunnen, maar ook hier zie je dat deze vlak liggen.
- respecteer de straal... ook hier hoe groter hoe beter, ev. door ipv een cirkel meer ovaal te gaan ... reeds eerder aangehaald
- heb aandacht bij het leggen van de rails... geldt eigenlijk voor heel je baan, maar zie dat mooi gelijk ligt en doe geregeld roltesten ... gewoon je treinstam laten rollen door de lus. Dit moet soepel verlopen. Hoe stroever hoe meer weerstand, en dat gaat ten koste van alles dat rolt en bolt, je Loks zien zwaarder af en slijten sneller, ...
- voorzie voldoende voedingspunten ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Stef71

Citaat van: Koen op 02 mei 2020, 19:06:43 PM
Ik had in mijn vroegere baan een klimspiraal met een straal van 1m50. Dit vraagt enorm veel materiaal en enorm veel plaats waar je, buiten het overbruggen van de hoogte, niets aan hebt. De tijd dat de trein in deze spiraal aan het rijden is, wordt deze onttrokken aan het oog. Het is dus puur een technische kwestie om hoogte te overbruggen maar veel plezier heb je er niet aan.
Ik zou het eerder afraden.

Groetjes,
Koen
Volgens mij neemt een deftige keerlus met een afstelspoor evenveel opp in als een klimspiraal,  in volume is dat natuurlijk anders. Ook ik zit nog in de planfase en gezien de beperkte ruimte ook aan een dubbeldeks baan gedacht met bijhorende klimspiraal.... Bij een hondebot ontwerp zit je aan beide zijden met de opp om terug te keren naar het zichtbare gedeelte waar je in principe niks aan hebt.. Maar in combinatie met een klimspiraal/ ovaal wel hertvoordeel  van 2 lagen met zichtbaar  gedeelte. Wat voor mij dan ook zeer interessant lijkt is om met langere treinen op een beperktere ruimte te kunnen rijden.


Ronald

Ja, dat is idd een groot voordeel. Kijk, een helix is best gecompliceerd en laat je treinen even uit het zicht gaan. Precies eender wat een normaal schduwstation ook doet. Amerikaanse modelbouwers doen het ook wel eens zo dat ze de helix als staging (opstel) gebruiken. Het enige nadeel daaraan is dat ze achter elkaar in de helix/spiraal staan.

Blijf het een mooie constructie vinden.


raf

ik had ook 2 ovalen klimspiralen voorzien in mijn ontwerp
om ook als schaduw station te gaan gebruiken
ik kon er per spiraal (dacht ik 25 stellen op kwijt)
nu met een vriend samen wat veranderd om de bakken die gemaakt zijn te kunnen gebruiken in de andere ruimte zijn deze dus komen te vervallen .
maar nooit op de ovalen problemen gehad om door slippen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

https://proses.com/prestashop/helix-systems/290-30-singledouble-helix-r28-to-r32.html

Proses maakt een grote klimspiraal voor 28"(71,12cm) binnenste rail en 30"(76,20cm) voor de buitenste rail, heeft een stevige prijs maar alles wordt er bij geleverd, iemand die handig is kan het misschien goedkoper maken
 

Ronald

Och, stevig? Alles zit er bij en ik denk dat de prijs best gerechtvaardigd is. Interessant..... ;)