Modelspoor, praktijk > Sporenplannen

Klimspiraal-dilemma

(1/9) > >>

BartMan_:
Als je door de bomen het bos niet meer ziet...

Ik heb al veel gezocht en gelezen, maar toch blijft het een beetje onduidelijk...
De bedoeling is om dus ook te werken met een klimspiraal dar dit toch de gemakkelijkste manier is om hoogtes te overwinnen.
Maar het blijft desondanks toch een grote ruimte innemen op je baan. Tenzij je met tussenverdiepingen zou werken en dan zou ik heel mijn concept moeten herzien...

Maar goed. Het feit dat ik hier deze topic heb gestart, is om wat meer inzicht en raad te krijgen hoe ik het nu best kan oplossen.
Om te beginnen heb ik in AnyRail een tekening gemaakt met PIKO 'A'. Die had ik nog liggen en kon ik daar een beetje mee testen.
Op de tekening heb ik 2 cirkels gemaakt (R3 + R4). Zelf heb ik een R2 toegevoegd met rails. Het plan is dus in totaal 1m20 op 1m20.


Mijn baan is ongeveer 4m50 dus verlies je al gauw een stuk voor de klimspiraal, maar ik heb nog wel een beetje speling en kan nog 50 cm buiten de baan bouwen.
Ik lees heel veel om minstens R3 en R4 te gebruiken, of zelfs meer, maar daar heb ik de plaats niet voor.
Nu wou ik toch eens weten wart het verschil is tussen R2 en R3 en heb ik er twee rijtuigen (NMBS I10) op geplaatst.
De foto's hieronder zijn dus telkens genomen op R2 en R3. (R4 heb ik momenteel niet).
Deze twee zijn van de buitenkant getrokken (R2 links - R3 rechts):


Binnenkant:


Bovenzicht:


Om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil.
Dus weet ik niet wat ik moet doen... R2-R3 of R3-R4?

Alle hulp is dus welkom  :)

bellejt:
hoe groter de straal hoe beter.Dit omdat je omtrek groter is en het stijgingspercentage dus minder.

Klaas Zondervan:
Precies, het gaat niet om de vraag of de rijtuigen wel door de boog komen, maar om het stijgingspercentage.
Zelf zie ik helemaal niks in klimspiralen, dus als je er eigenlijk geen ruimte voor hebt is mijn advies: verzin een ander plan waarin je geen spiralen nodig hebt.

59erke:
Inderdaad klimspiralen best in een zo groot mogelijke straal. Op mijn vorige baan had ik ook een klimspiraal met de kleinste boogstraal omwille van plaatsgebrek. Resultaat was dat het stijgingspercentage redelijk groot was en de loks meer aan het doorslippen waren dan aan het rijden, zeker met een sleep wagens.

Dus klimspiraal enkel aangeraden bij voldoende ruimte.

evan:
Beste,

Zoals op de foto te zien zal kruisend verkeer niet mogelijk zijn zonder een aanrijding. 
Door de kleinere straal is de helling ook feller.  Reeds eerder aangegeven...
Je test het nu op vlak spoor met deze rijtuigen.  Maar op de helling geeft dit heel veel weerstand en het risico bestaat zelfs dat je rijtuigen naar binnen kantelen en ontsporen.



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie