Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco 6218 verlichting aanpassen??

Gestart door Peter, 30 april 2020, 14:43:33 PM

Peter

Een tijdje geleden heb ik van Sicco het Roco model van de 6218 gekocht?.
Prachtig nieuw model voor een zachte prijs.
Rijdt na een uitgebreide smering perfekt, alleen de front en sluit verlichting zijn, zoals gekend , ondermaats.

DSCN4628[1] by Peter Verlooy, on Flickr

Het model heeft wel een printplaatje met een 8 polige stekker, doch ik ben niet zeker
of dit model een kleine motor heeft (zie helaas de wazige bijgevoegde foto's)

Mijn vraagje: kan ik deze print gebruiken om de verlichting te veranderen naar led's (met weerstandjes natuurlijk) of moet ik
de vervang print kopen bij ons gekende forumlid (wel reeds kompleet voorzien van stekker enz).

DSCN4693[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN4694[1] by Peter Verlooy, auf Flickr

Bedankt alvast voor jullie hulp
Met vriendelijke groeten
Peter

krispy

Hoi Peter,  dit is inderdaad de kleine motor
Uw tweede vraag Eve zen print , daar staat alles op de print gemonteerd van weerstanden , maar moet volgens mij een plux  22 op ipv een 8 pins , dan heb je wel alle mogelijke denkbeelden die je kan uitbeelden , anders gewoon front of/en achterlicht  en gedaan , wel zal je dan voor alle seinen elke led afzonderlijk moeten voeden en sturen via de auxen  die beschikbaar zijn
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bellejt

achtpolige esu en rood licht schakelen op aux1/2. Of als je goed kan solderen de esu uitbreiden met 2 aux uitgangen aux3/4 en je kan noch cabine verlichting inbouwen ook.Dan is het gewoon mappen.
Zo doe ik het hier steeds en print hoeft niet vervangen. Leds kan je kiezen uit modellen zoals bv smd leds in warm wit en rood.Schakel ze in serie als je geen noodsignaal nodig hebt.

Olivier77

Beste Peter,
2 mm tower leds gebruiken voor de verlichting.
Passen mooi in de openingen.
Aansluiten met de nodige weerstanden.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Koen

Indien je niet zelf met leds aan het werk wil gaan, er bestaan sets die speciaal gemaakt zijn om deze locs om te bouwen.
De set bestaat uit twee printjes met SMD-leds op. Ik zou moeten opzoeken van welk merk dit is want mijn geheugen laat mij in de steek  ::).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Die leds, met de weerstanden, mogen die aangesloten worden op de punten waar nu die microlampjes aan gesoldeerd zijn?
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

ik heb het ook gedaan met buisleds.wist niet zeker of ik een roco had maar heb de 6218;

foto algemeen



foto leds rechterzijde



foto weerstanden



Met een lopi v4 en mapping en enkel de achterlichten cab 2 schakelbaar en cab 1 heeft verlichting.Zo moest ik geen aux3/4 hebben want hier rijd de loc toch steeds in dezelfde richting.

D_Loc

Citaat van: Koen op 01 mei 2020, 07:43:20 AM
Indien je niet zelf met leds aan het werk wil gaan, er bestaan sets die speciaal gemaakt zijn om deze locs om te bouwen.
De set bestaat uit twee printjes met SMD-leds op. Ik zou moeten opzoeken van welk merk dit is want mijn geheugen laat mij in de steek  ::).


Groetjes,
Koen
Digikeijs (Digirails) had deze in het programma, catnr DRC6200 maar op hun site zie ik ze niet meer.
Ze waren ook geschikt voor de ACTS 6700 met derde koplamp.
Mogelijk waren er ook nog andere fabrikanten die dergelijke setjes leverden (bijv. Brelec?).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

OlivierV

Dit is toch een gekende ombouw.

Reeds voldoende gedocumenteerd geweest door EVE, alsook een artikel in MSM nummer 179.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ronny-vdv

Ik heb er nog van Digikeijs liggen.
Als er iemand interesse heeft, laat maar weten.
Mvg,

ronny-vdv

stoomlokje

Ronny ,
je hebt een PM, van mij,

Saskia