I6 en I10

Gestart door Dirky, 29 april 2020, 11:42:22 AM

Dirky

Vraagje aan de kenners (want ik ken er niets van);

Wat zijn de belangrijkste uiterlijke verschillen tussen een I6 en een I10?

De vraag stelt zich i.v.m. met de eventuele ombouw van een I6 naar een I10 (spoor 1).

alvast bedankt!


Metpetergaathetbeter

I10'en zijn  zonder schorten(onderdelen onderaan zijn zichtbaar) een I6 is helemaal onderaan dicht met schorten (alles zit netjes verpakt in de schorten)

Metpetergaathetbeter

#2
https://www.flickr.com/photos/marknl/28404814425 laatste wagon I6 met daarvoor 2 I10, daarna I6 en 2 I10 en daarna opnieuw I6

Dirky

ramen zijn toch ook anders, niet?

Metpetergaathetbeter

je vroeg de belangrijkste naast die ramen zullen er nog verschillen te vinden zijn, ook bij I10 ook een soort veerdemper 

Metpetergaathetbeter

de I10 was een vervolg op de Europees model Eurofima en is van Belgische makelij (wagenszijn binnenin open met centrale gang;één ruimte daar waar de I6 gang opzij heeft met verschillende couchettes )

rgp

 Hallo,

De I6 t/m I10 behoren tot een groot europees project gefinancieerd door oa EUROFIMA.
Initieel omvatten ze:
I6: rijtuig met compartimenten zowel 1 als 2 klasse
I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd
I10: rijtuig met middengang, zowel 1 als 2 klasse
DMS pakwagen is GEEN EUROFIMA rijtuig

Roland

Jurgen

Citaat van: rgp op 29 april 2020, 12:41:00 PM

I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd



Alles wat er geschreven werd wist ik al, maar dit is nieuw voor mij (of het is nooit blijven hangen). Bij deze weer wat bijgeleerd (of opgefrist).
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Citaat van: Dirky op 29 april 2020, 12:18:20 PM
ramen zijn toch ook anders, niet?

Je hebt idd I10  met airco (ruiten kunnen niet opengeschoven worden ...) :






En zonder airco (verschuifbare ruiten) :




Beide versie waren oorspronkelijk C1 oranje livrei

Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

modelbaanHO

Citaat van: Jurgen op 29 april 2020, 13:02:09 PM
Citaat van: rgp op 29 april 2020, 12:41:00 PM

I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd



Alles wat er geschreven werd wist ik al, maar dit is nieuw voor mij (of het is nooit blijven hangen). Bij deze weer wat bijgeleerd (of opgefrist).

Ik heb mij ook altijd al afgevraagd waarom er een sprong zat in de nummering van de I-rijtuigen.
Nu is dat eindelijk verklaard.
Bedankt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

rgp

Hallo,

Dat van die I7, I8 en I9 is idd weinig bekend, omdat ze ook niet verder gegaan zijn dan een nummer toe te kennen aan een te bouwen rijtuig.  Ik heb er nooit een plan of zelfs schets van gezien.

Roland

Houdini

In het verlengde daarvan (misschien een st/domme vraag, maar ik weet het antwoord dus niet :) ):
waarom zijn de I6bc dan "I6bc" genoemd, en niet I9 (aangezien dat ligrijtuigen zijn)?
Zijn dit dan gewoon 'omgebouwde' I6en? Of is daar nog een andere reden voor?

Dirky

Als ik het goed begrijp - en het gaat hier enkel om het uiterlijke - kan ik de "schorten" weghalen, een geloofwaardige mix van bakken en leidingen zichtbaar maken, opschriften wijzigen, en beweren dat ik een I10 heb? Waar gaat de echte kenner mij dan nog op afschieten?

thx

chef garde

Op de kleinere raampjes van de toiletten misschien afschieten??

I6:  4 stuks smaller formaat, 2 per kopse kant en aan beide zijden waarvan 1 mat (toilet zelf, kant gang is doorzichtig)

I10: 2 stuks smaller formaat, slechts langs 1 zijde, allebei mat

Driesel

Beste Dirk, hierbij wat concrete info hoe je een I6 omvormt in een I10 (als N-spoorder stond ik immers voor dezelfde uitdaging ;))

Die schorten zijn inderdaad één van de opvallendste verschillen. Een ander opvallend uiterlijk verschil is het rooster op de zijkant: dit rooster is bij een I10 veel hoger en iets korter dan dat van een I6. Het rooster heeft hetzelfde formaat als dat van de M4-rijtuigen. Aan deze zijde waar het rooster zich bevindt heb je ook geen kleine ramen naast de deuren (dus die moet je dichtmaken). Aan de andere zijwand heb je wel twee kleine ramen, maar die zijn iets korter dan de kleine ramen van een I6 (in N heb ik die nieuwe kleinere raampjes in 3D geprint).
Citeereen geloofwaardige mix van bakken en leidingen zichtbaar maken
Er zit een kenmerkende bak onder een I10 met afgeschuinde kanten, met aan één zijde (de zijde zonder rooster) een opvallende ronde opening. Een beetje info kan je hier vinden https://www.lsmodels.com/images/news2014/jaune%20I10.jpg
Nog een detail die makkelijker in spoor 1 dan in N na te bootsen is, zijn de bevestigingen voor de slingerdempers naast de draaistellen. In model is een correcte plaatsing hiervan moeilijk omdat het de beweging van de draaistellen beperkt; het is mij nog niet gelukt om dit op te lossen op een manier waar ik tevreden van ben.
Een minder zichtbaar detail is dat de deuren toch iets anders zijn: zo zitten de handvaten op een andere plaats (is me wel gelukt).

Wat de grote ramen zelf betreft: de I10-rijtuigen 2e klasse met airco hebben dezelfde ramen als de I6-rijtuigen. De I10-rijtuigen 2e klasse zonder airco en de 1e klasse (die zijn allen zonder airco!) hebben dezelfde ramen als een M4.
Op het dak van een I10 staan ter hoogte van de deuren ook kenmerkende "ventilatie"-dingen (mijn model is hier nog niet van voorzien)

Hieronder twee foto's van mijn N-modellen: boven een omgebouwde I10 (met behoud van de ramen, dus met airco), onderaan een Fleischmann-model van een I6: