Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dcc booster aansluiten aan arduino

Gestart door BertBo, 28 april 2020, 21:17:21 PM

BertBo

Hallo iedereen,

Ik wil eens proberen om een simpele dcc commander te maken.
Daarvoor vind ik heel veel, misschien wel teveel informatie op het internet.

Nou heb ik een R3 arduino uno en L298N H-bridge. Ik vond op dit forum deze post:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28701.msg418535.html#msg418535

Deze beschrijft hoe ik een booster kan maken die je aansluit aan een Intellibox.
Volgens mij zijn die optikopplers alleen voor de reductie van de spanning, dus die zouden weg kunnen, maar als ik op het internet zoek, vind ik meestal meestal maar één pin die het DCC signaal uitgeeft, niet twee. Hoe moet ik die nu aan deze booster aansluiten

Het liefst zou ik nrmadcc.h gebruiken of DCCPacketScheduler.h.

Kan iemand mij helpen?

Geert

Een arduino uitgang kan als de uitgang logisch hoog is= 5V stroom leveren naar de massa. Dezelfde uitgang kan ook stroom ontvangen als deze logisch laag is vanaf +5V.

Gewoon de opto's laten zitten. De onderste opto pin 2 via R1 verbinden met massa. De bovenste opto pin 1 via R2 verbinden met +5V, Voor R neem je best 220 Ohm.

De overige 2 pinnen van de opto's verbind je nu samen naar de uitgang arduino waar DCC signaal uitkomt.

Test eerst even uit door dit de simuleren alsof de arduino 0V of 5V uitstuurt.



Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

BertBo

Bedankt.

Ik heb nog Otto's 6N137 liggen, zou dat ook kunnen?

BertBo

#3
Ik bedoelde natuurlijk opto's

Even voor de zekerheid:

https://www.flickr.com/photos/188206552@N04/49833389561/in/shares-5UXT5B/

Geert

Met die 6N137 en wat expereimenteerwerk (extra aansluiten aan +5V enz.) kan het mogelijk lukken?

Het origineel heb ik wel getest op een uitgang van een Intellibox II met 4N27 opto's. R van 1k kan mogelijk ook te hoog zijn, 250 Ohm is mogelijk beter, voor de rest is aangepast schema door jou goed geïnterpreteerd volgens mijn uitleg hiervoor.  ;)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Michiel

Zit er op die L298N een kortsluitbeveiliging?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Nee Michiel,

dat was al duidelijk gemaakt in de link waar naar verwezen is.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

efl045

#7
Je kunt de stroom toch limiteren door de sense lijnen 1 en 15 te gebruiken?