Hoe krijg ik dit uit elkaar?

Gestart door Belgaboy, 27 april 2020, 22:15:28 PM

Belgaboy

In de twee vliegwielen van deze motor zit een plastieken centerstukje waar een cardanas in past.
De motor is reeds vervangen maar ik moet die centerstukjes kunnen overbouwen.

Iemand een suggestie hoe ik dit best doe zonder ze te breken?

Even verduidelijken met een foto:





Bedankt voor de tips!

Mvg
Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

Zo;
Als je het gepaste gerief hebt is dat poepsimpel, en dat gerief heb ik  :)
nl een poelietrekker met een zeer fijne centerstift...Je kan ze opsturen naar mij, dan haal ik ze er af, of je koopt je zo'n poelietrekker bij Fohrmann
https://www.fohrmann.com/de/abzieher-fuer-raeder-spur-h0-bis-35-mm-oe.html
Of je vindt iemand in jouw buurt die dat gerief heeft (en je gaat hem gauw besmetten... ;D)
Hoe gaat men daarvoor te werk;
Je eerst vergewissen dat het centerpinnetje door het kuntstof stukje kan(men heeft pennetjes in verschillende diktes/duntes)
Dan trek je het vliegwiel van de as
Leg het vliegwiel op een moer waarvan de binnendiameter groter is dan het kunststofstuk
Tik het kunststof stuk er uit met de dikst mogelijke doorslag of as die in het vliegwielgat kan...
en klaar is Kees!

;)

Klaas Zondervan

Rudy, ik ben bang dat jouw idee niet gaat werken. Het gat is dat plastic deel is groter dan het asgat. Dus de doorslag zal het niet raken.

Ik zou proberen een soort haakje te maken waarmee je dat plastic deel naar buiten trekt.

dani

dat is ook niet de bedoeling Klaas...

De poulietrekker gaat het vliegwiel er in zijn geheel af trekken (van de as) inclusief het plastic deeltje.
Daarna is het gat helemaal vrij en kan je het plastic stuk er door "drijven" met een doorslag of een boutje of zo.
die de buitendieameter van het plastiekje heeft en dus net door het gat in het vliegwiel past en het stukje mee naar buiten duwt)

Gebeurt in de industir en garage ook vaak.

Even niet helemaal doorgelezen vermoed ik.   :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

traxx2837

Hallo Dany,

Niet helemaal doorgeslapen vermoed ik.

Op de foto is toch duidelijk te zien dat de asdiameter veel kleiner is dan de opening in het kunststofdeel !!!!!!!!!!!!!
Uitdrijven kan hier niet niet, de drevel gaat door de opening !!!!!!

Klaas heeft dus gelijk, enkel een haakje dan dit probleem oplossen.

Hopelijk is dat kunststofdeel niet in het vliegwiel gelijmd, dan zal het beschadigd worden bij het verwijderen en zal een 3D-print hopelijk de oplossing moeten brengen.

Belgaboy

De vliegwielen van de assen uitdrijven met een poelietrekker gaat het niet oplossen, daarmee krijg je het vliegwiel wel van de as maar dan zit het plastieken busje nog steeds in het vliegwiel.
Ik had al gedacht om dat vliegwiel langs beide kanten open te zagen (voorzichtig) maar ik weet niet uit welk materiaal dit gemaakt is, iemand een idee?

Bestaan er poelietrekkers met de haken naar buiten in deze grootte? Voor de auto heb ik die wel liggen maar die zijn uiteraard te groot.

Groeten
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Ik zou proberen met het plooien van een soort binnentrekken van verenstaaldraad: staaldraad dubbel plooien en de uiteinden kort haaks plooien, eventueel wat plat vijlen om er echter tussen te kunnen haken. De optie van Klaas dus met z'n haakje. Ik denk dat het plastiek niet heeel erg vast zit, en een redelijk makkelijk uitgetrokken kan worden.

Welke motor is dit? Graham? Roco?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

De opening voor de cardanas in het centerstukje lijkt me sterk op de kop van een torx schroevendraaier. Zou je een passende torx schroevendraaier niet kunnen gebruiken om dat stukje 'los' te draaien?

Belgaboy

Citaat van: traxx2837 op 28 april 2020, 07:58:56 AM

Hopelijk is dat kunststofdeel niet in het vliegwiel gelijmd, dan zal het beschadigd worden bij het verwijderen en zal een 3D-print hopelijk de oplossing moeten brengen.

Moet je voor een 3D print het onderdeel niet eerst volledig opmeten en een 3D tekening van maken? (STL file)
Hoe dat mogelijk gaat zijn zonder het stuk uit het vliegwiel te halen weet ik niet...

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: Michiel op 28 april 2020, 09:12:39 AM
Welke motor is dit? Graham? Roco?

Dit is een motor die in een Kato Gottardo treinstel zat, er staat niets verder op van merk...

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Citaat van: guy holbrecht op 28 april 2020, 10:01:05 AM
De opening voor de cardanas in het centerstukje lijkt me sterk op de kop van een torx schroevendraaier. Zou je een passende torx schroevendraaier niet kunnen gebruiken om dat stukje 'los' te draaien?
Lijkt me het proberen waard. Draaien en tegelijk proberen om het naar buiten te slepen.

Belgaboy

Citaat van: guy holbrecht op 28 april 2020, 10:01:05 AM
De opening voor de cardanas in het centerstukje lijkt me sterk op de kop van een torx schroevendraaier. Zou je een passende torx schroevendraaier niet kunnen gebruiken om dat stukje 'los' te draaien?

Hey Guy,

Geweldig bedankt voor de tip, ik had ze uit elkaar in een wip...een geluk dat mijn kleinste torx net pastte en dat ze niet gelijmd waren !



Vriendelijk groeten
Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Patrick, interessante constructie. Kun je ook laten zien hoe het aseind er uit ziet dat in dat busje gaat? Het lijkt me een versimpelde uitvoering van een homokinetische koppeling.

Belgaboy

Dag Klaas,

in dat busje past het uiteinde van een cardanas die dan weer verbonden is met de wielbogie.




In zijn totaal ziet de aandrijflijn er zo uit (enkel de linker helft op de foto, rechts is het precies hetzelfde)



Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Bedankt voor de foto's. Het is me helemaal duidelijk.