Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

DMS rijtuigen NMBS

Gestart door Michael, 26 april 2020, 08:45:59 AM

belgianrailways

 

Jurgen

Tja, blijkbaar is het bestaan van deze rijtuigen toch niet zo gekend...  ;D

Het gaat dus niet om die blauwe generatorrijtuigen, maar de DMS-generatorrijtuigen. Degene die LS nu op de markt gooit.

Dit zijn niet de standaard DMS-rijtuigen die gebruikt werden voor bagage of fietsenvervoer. Mijn vraag was waarvoor ze wel gebruikt werden.

Tot nu toe heb ik hier alleen maar speciale treinen zien langs komen zoals de K3, Clouseau of de Côte D'Or. Werden ze effectief enkel voor speciale treinen gebruikt of reden ze ook mee in de reguliere treinen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Brossel

Citaat van: Jurgen op 30 april 2020, 19:35:25 PM
Dit zijn niet de standaard DMS-rijtuigen die gebruikt werden voor bagage of fietsenvervoer. Mijn vraag was waarvoor ze wel gebruikt werden.

Tot nu toe heb ik hier alleen maar speciale treinen zien langs komen zoals de K3, Clouseau of de Côte D'Or. Werden ze effectief enkel voor speciale treinen gebruikt of reden ze ook mee in de reguliere treinen?

Nee, deze generator rijtuigen Dms reden niet in reguliere treinen. Enkel voor speciale treinen waar extra stroom voorziening nodig was. Bijv voor expotreinen die vaak langere tijd in een station stonden zonder een kostbare locomotief om de rijtuigen van stroom te voorzieb.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

the_gold

Ik snap niet echt waarom LS mikt op zo'n type dms i.p.v een gewoon inzetbare  ???

modelbaanHO

Werd de Dms in New-look iivrei ook alleen maar ingezet in zo'n speciale treinen ?

Volgens de link naar de Beluxtrains website (reactie #1 in dit draadje): http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/2010_2/2010-6853
reed die wel mee in reguliere treinen.

Kan iemand zeggen welke Dms rijtuigen de New-look schildering kregen en wanneer dat dan gebeurde ?

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter

#35
nee die DMS deden regelmatig dienst in treinen, trouwens ga er gewoon vanuit dat alle foto's van samenstellingen er zijn met een ordinaire DMS.Anders voor expositietreinen, zou er niet zo'n rijtuig kunnen meegereden hebben met treinen bij Job-dagen (al dan niet voor de Belgische spoorwegen)als stroomvoorziening of zou er toch een loc voor blijven staan hebben om snel na bijëindiging te kunnen doorrrijden ?

Michael

Citaat van: Michael op 29 april 2020, 19:22:57 PM
Ik heb net even gezocht maar op alle sites kom ik uitverkocht tegen. :-\

Toch nog eentje gevonden, deze is onderweg vanuit Duitsland, maar niet van bij de bekende zaken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ludwig

Altijd hetzelfde met die beperkte oplages.
Men krijgt niet eens de kans de rijtuigen te kunnen bekijken of ze zijn weer uitverkocht. ???
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Metpetergaathetbeter

#38
http://www.belrail.be/media/images/car/   hier staan er een aantal waaronder de DMS (zocht via Google afbeeldingen en kwam hier terecht
lijkt ook een expositietrein of een trein te zijn die bij speciale gelegenheden gebruikt werd zie richtingaanwijzer op perron
http://www.belrail.be/media/images/car/dms_nj_270304_mv.jpg

Brossel

Citaat van: the_gold op 30 april 2020, 20:54:53 PM
Ik snap niet echt waarom LS mikt op zo'n type dms i.p.v een gewoon inzetbare  ???

Het is een strategie...

LS Models kiest er voor om als losse rijtuigen de minder courante versies te leveren. Nu dus de Dms-en die tot hulptrein (de gele van Hasselt) of generatorwagen verbouwd zijn (de new-look en de bordeaux Dms).

De normale Dms-en die echt als bagagerijtuig dienst doen maken zij ook; alleen dan in sets onder de naam Models-World.
Wil je een normale oranje Dms? Dat kan... als je er minimaal meerdere rijtuigen bijkoopt. Tis allemaal omzet voor LS Models.
De normale oranje, de oranje met fietsenlogo's en de oranje van Railtour zijn zo al verschenen in set. Meer zullen volgen.

En tja, die generatorwagens zijn zo bijzonder; daar kan zelfs LS Models niks mee in een treinsamenstelling. Dus tja, die kunnen ze ook niet in een set van Models World slijten.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Brossel

Citaat van: modelbaanHO op 01 mei 2020, 08:16:01 AM
Werd de Dms in New-look iivrei ook alleen maar ingezet in zo'n speciale treinen ?

Zoals Peter al aangaf: de normale bagage variant werd ook in New-Look inderdaad normaal ingezet. Bijvoorbeeld op lijn 42 tussen Luik en Luxemburg maar ook in de IC Oostende - Eupen kwam je ze destijds tegen.

Echter is de New-Look Dms die LS Models als 42099 nu maakt geen bagagerijtuig... oftewel die werd niet op die manier ingezet.
Die versie deed dienst in bijv. expo treinen en andere zeer speciale treinen.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Jurgen

Dus, deze rijtuigen reden enkel in speciale treinen mee. Dat weten we dan ook weeral.

Zo sparen we ook weer geld uit.

Heeft iemand een idee welk rijtuignummer het rijtuig van de hulptrein heeft op dit model?

Ik heb zelf een model van de oude productie en weet dat het nummer op een bepaald moment gewijzigd werd. Alleen weet ik niet welk nummer LS nu op de markt gooit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Houdini

Citaat van: Jurgen op 01 mei 2020, 13:10:42 PM
Dus, deze rijtuigen reden enkel in speciale treinen mee. Dat weten we dan ook weeral.

Zo sparen we ook weer geld uit.

Heeft iemand een idee welk rijtuignummer het rijtuig van de hulptrein heeft op dit model?

Ik heb zelf een model van de oude productie en weet dat het nummer op een bepaald moment gewijzigd werd. Alleen weet ik niet welk nummer LS nu op de markt gooit.

Met de hulptrein bedoel je de gele van TW Hasselt?

60 88 99-00 057-4

Jurgen

Citaat van: Houdini op 01 mei 2020, 13:15:33 PM
Citaat van: Jurgen op 01 mei 2020, 13:10:42 PM
Dus, deze rijtuigen reden enkel in speciale treinen mee. Dat weten we dan ook weeral.

Zo sparen we ook weer geld uit.

Heeft iemand een idee welk rijtuignummer het rijtuig van de hulptrein heeft op dit model?

Ik heb zelf een model van de oude productie en weet dat het nummer op een bepaald moment gewijzigd werd. Alleen weet ik niet welk nummer LS nu op de markt gooit.

Met de hulptrein bedoel je de gele van TW Hasselt?

60 88 99-00 057-4


Dat is degene die ik bedoel inderdaad. Het nummer is dezelfde als die van mij uit de oude productie.

Er is in de oude productie ook een variant met het nummer 60 88 99-29 057-1 geweest, vandaar de vraag. Deze had referentie 42000.
De mijn heeft referentie 42012.

Bij de mijne staan de draaistellen dus niet helemaal correct, maar daarvoor ga ik hem nu niet weg doen. Op de baan valt dit nauwelijks op.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

Citaat van: Jurgen op 01 mei 2020, 13:10:42 PMHeeft iemand een idee welk rijtuignummer het rijtuig van de hulptrein heeft op dit model?

60 88 99-70 037-1