Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Maak je fluisterslepers zelf

Gestart door efl045, 25 april 2020, 13:20:34 PM

efl045

Koop bij bijvoorbeeld Opitec een rolletje messing veerband: https://tinyurl.com/yafs7g2f
Of bronzen verband, nog iets goedkoper: https://tinyurl.com/y8cln6sr

Knip er een stukje van iets langer dan de sleper (de breedte is al goed).
Leg het op de sleper en vouw het aan de uiteinden een beetje om zodat het vast zit.
Dan langs weerkanten vastzetten met een druppeltje soldeer.
Klaar.








En kijk naar je loc om te zien of hij rijdt want je hoort het niet meer  ;)

Psst...en niet zeggen op het 3rail forum, want er zou er daar eentje iets aan zijn hart kunnen krijgen of minstens van zijn stoel vallen, want een 3-rail loc zo stil laten rijden als een 2-rail loc dat vinden ze daar zo erg als een vent zijn ballen af snijden  :)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

adrievans

Hoi,
Eigenlijk heb ik geen verstand van drierail daar ik tweerail rijd , maar is het toegevoegde materiaal niet zachter dan het fluistermateriaal zodat het meer slijt.
Opnieuw vervangen zal geen punt zijn door het even los solderen , maar misschienwel even een puntje om te vermelden. :-\ :)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

efl045

Het is stiller en dus waarschijnlijk ook zachter, maar ik wil vooral dat het stil is en het vervangen kost bijna niks en vraagt nauwelijks werk. Je haalt de messing er zonder enige schade binnen de paar seconden weer af, waarom zou je het niet doen?
Brons zal wat duurzamer zijn en is eigenlijk bijna even stil.
Ik gebruik beiden door elkaar maar heb te veel locs die veel te weinig rijden, dus over de duurzaamheid kan ik niet veel zeggen. 't Is geleden van toen ik een kind was en maar 2 locomotieven had die alle dagen reden dat ik nog een sleper versleten heb  ;)
En om het al helemaal zonder kosten en risico te proberen kun je een versleten originele sleper overtrekken ipv hem in vuilbak te gooien.

raf

de originele slepers zijn verchroomd messing maar ik vermoed dat de opening ( de deuk)in de sleper er de oorzaak van is dat ze lawaai maken ;normaal zet je ze langs daar vast met dat schroefje

maar een mooie oplossing en goedkoper dan de roco fluister slepers
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Eigenlijk jammer dat ze die deuk en dat gat voor een schroefje voorzien want ik verwijder de slepers (meestal) vooraleer ze te overtrekken en zet ze achteraf moeiteloos weer vast met dat schroefje, de sleper kan (voorzichtig) genoeg opzij gebogen worden, de 'ophanging' is daar net flexibel genoeg voor. Blijkbaar zit die deuk en dat gat er voor mensen die minder fingerspitsengefül hebben, een kind moet de was kunnen doen bij 3-rail  ;)

Rangeerduivel

Ik heb van een paar LSModels M6'n AC ook de slepers verwijderd (omgebouwd naar DC), daar zit ook geen deuk of gat in n die zijn zeker nog bruikbaar,
Een 3-railer bij ons op de club was er zeer blij mee...

;)

raf

ik geloof (schiet me der niet op dood ) dat LS rocco fluister slepers gebruikt
die kun je der zelfs gewoon onder klikken dacht ik te hebben gezien ;niks schroefje

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

In ieder geval ligt het lawaai maken van de originele slepers niet enkel aan de deuk/vijsgat, ook over originele fluisterslepers ben ik niet echt tevreden, fluisteren is natuurlijk relatief, maar het kan echt nog stiller.

PietB

Die deuk was een verkoop praatje van Märklin.
Ze zouden dan beter door een wissel lopen, zonder evt sluiting.
Klinkklare onzin, andere fabrikanten bewezen dat(Roco enz).
Maar goed de Märklin purist was best bereid om er meer voor te betalen.
Want ja ze waren natuurlijk duurder dan de vlakke slepers.

grt Piet.

Ludwig

Franky bedankt voor de degelijke foto's en uitleg.
Hier kan ik mee aan de slag.  ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

efl045

Ik ben benieuwd naar de bevindingen  ;)