Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bloksystemen Märklin

Gestart door svvander, 23 april 2020, 15:29:04 PM

mahtoska1

CiteerVoor k rails een puko isoleren met een drupje secondelijm.

Dit begrijp ik niet. Zijn de puko's niet doorverbonden met elkaar?

erik de noorman

Je isoleert één of twee puko's bovenaan (zonder ze te onderbreken) met een drupje secondelijm of verf zodat het geen stroom meer doorlaat
Over het geïsoleerde stukje span je een stukje koperdraad dat naar de terug melder of schakel decoder gaat. Wanneer er een sleper over het contact punt glijd geeft deze stroom door via de niet geïsoleerde puko' naar het contact. Het contact geeft dan een melding door naar de S88. Je kan op een stukje rail meerdere contactpunten maken indien nodig.
Zo simpel werkt dat. Neemt ongeveer 3 min in beslag met de droogtijd van de secondelijm bij. Niks te solderen en geen extra aansluitingen en isolatielassen.
Ik schakel daar hele wisselstraten met bijbehorende seinbeelden en de blokseinen mee.

Erik.

Geert

Bij Erik zijn methode is bij analoog gebruik de spanning op de middengeleider regelbaar, het kan dan zijn dat deze niet voldoende is om een relaisspoel te bekrachtigen.  De kans bestaat ook dat de analoge lok zelfs op dat punt even sneller gaat rijden.

Bij digitaal moet de S88 terugmelder galvanisch gescheiden zijn van de centrale.

Zoals ik al schreef, je moet weten waar je mee bezig bent, dan kan alles...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

efl045

#18
Als dat de problemen zijn die jij ziet...
Märklin toont in zijn allereerste boek over digitaal in 1988 al het gebruik van de middenleider als ingangssignaal voor de S88 uit die tijd en ik heb dat sinds dan al toegepast, gemengd met massa detectie zonder enig probleem.
Galvanische scheiding moest toen bij wijze van spreken bij modeltreintjes nog uitgevonden worden  ;)
Ik vrees dat je dwaalt...




mahtoska1

Aha, nu valt mijne frank. Bedankt Erik voor de uitleg. Inderdaad zeer simpel.