Bloksystemen Märklin

Gestart door svvander, 23 april 2020, 15:29:04 PM

svvander

Naar aanleiding van mijn baanplan (Trans-Vaal), kreeg ik de terechte opmerking van sommige forumleden: "Zou je misschien niet beter een deel automatiseren?". Omdat ik een totale leek ben op dit gebied en ik veronderstel dat er nog zulke mensen op het forum zijn, leek het mij niet slecht jullie ervaringen eens te peilen.

Alvorens te antwoorden; Google... heb ik gedaan en heel veel info gevonden, maar ik zie de bomen niet meer door het bos. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar ik kan niet uitmaken welke voor mijn situatie nu juist de meest relevante is. Vooral, ik zoek te werken met wat ik heb en het liefst zo eenvoudig mogelijk te houden.

Omdat ik van mening ben dat het beter is dat ik stap per stap te werk ga, zou ik eerst een bloksysteem willen voorzien. (Nog zonder seinen, gewoon simpel).
Dus wat ik zie onder een bloksysteem: trein komt op een bepaalde plaats aan, dit triggert een signaal zodanig dat de trein die langs de andere kant zou toekomen automatisch stopt en voorrang geeft op deze of indien er een trein stilstaat op een bepaald blok, dat de trein die volgt stopt en dus niet inrijdt op de stilstaande trein.
Ik zou werken met het volgende materiaal:
-   Märklin C-rails voor dit project (op de baan later, gaan delen van K-sporen voorzienworden... hoe ik dit dan oplos, zie ik dan wel).
-   Mobil Station 2
-   Voorlopig geen PC aansluiting of andere
-   Liefst binnen Märklin blijven qua extra's (Plug 'n play is voor een leek als ik het eenvoudigste).

Uit wat ik allemaal van mogelijkheden tegenkwam leek mij het volgende scenario het makkelijkst voor mij uitvoerbaar. Spreek me tegen als het niet zo is, daarvoor heb ik dan ook gepost.
Ik zou willen werken met Märklin schakelrail 24994. Dus ik zou een blok moeten maken dat 2,5x (?) de lengte is van mijn langste trein. Stel dat ik een trein samenstel van 60cm (fictief voorbeeld, dus niet gaan reageren dat dit in praktijd ondoenbaar is, het is maar om een eenvoudig voorbeeld aan te halen), dan zou mijn blok 150 cm lang zijn. Correct?
Ik deel mijn blok in 3 secties: in-rijsectie, afrem-sectie en een stop-sectie.

Ok, ik zet voor het blok (aan de in-rijsectie) een schakelrail en ik zorg ervoor dat deze en de volgende rails "geknipt" worden en zodanig geïsoleerd zijn tot en met de laatste sectie, de stop-sectie. Nog steeds correct?
Op het einde zet ik terug een schakelrail.

Tussenin verbind ik deze rails met een S88 (60881) terugmelder. Nu hier zit ik al in de knoop.
1) Hoe verbind ik deze met mijn Mobil Station? Met een extra module? Maar dan dien ik ook een PC aan te sluiten met een programma zoals koploper? Hier ben ik helemaal de weg kwijt, helaas.
2) Kan deze dan werken zonder verdere tussenkomst van andere aparaten? Ik vermoed van niet, al lees ik het nergens 100% duidelijk.
3) Voortgaande op het vorige (ik wel het nog steeds zo eenvoudig mogelijk houden): is het dan misschien niet interessanter om direct een Central Station 3+ aan te kopen? Die heeft volgens ik lees wel geïntegreerde S88 aansluitingen...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben dus op zoek naar een eenvoudige oplossing, geen alternatief. Een andere centrale of andere sporen etc... reken ik al niet meer tot de eenvoudigste oplossing, al wil ik wel bepaalde zaken overwegen.... al is het maar uit praktische overweging.
En zijn er beperkingen (buiten mijn kennis en kunde), aan dit systeem waar ik rekening zou moeten mee houden?

Op voorhand alvast bedankt voor jullie bijdrage(n).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

ik ben begonnen met mijn klein baantje en mobile station 3 vorig jaar.

Zelf met Arduino de wisselbesturing gedaan, en zelfs een werkende blokdetectie gemaakt hiermee.   Alles goed en wel...
Dan het licht gezien (sorry voor het zo te zeggen) en een CS2 (tweedehands) gekocht, een oude PC en iTrain.

Ongelofelijk wat je daarmee kan, je brengt echt je baan naar een ander niveau.   Automatisch rijden, stoppen op de juiste plaats, wachten op vrije blokken.... en nog veel meer.
Drag en drop van een trein, verschillende snelheden per type trein, verschillend gedrag voor rangeren en gewoon rijden. (en het seingedrag gaat mee)

De wissels zijn nog steeds via Arduino maar luisteren nu naar iTrain (via de CS2) dank zij een klein printje.
Als ik eens wat meer tijd zou hebben dan kreeg ik de seinen ook af.   Het Belgisch seinbeeld is ook ondersteund in iTrain.

ik kan 3 automatisch treinen laten rijden op 2x1.2 meter, zelfs 4 lukt al eens.   Pendeldienst, passagiersdienst en goederen door elkaar.
Dat zou voor mij onmogelijk zijn met gewoon de Mobile station bediening.

ok, het kost wel wat.   Maar het is wel leuk om een trein op een cm na correct mooi achteruit te zien rangeren.

Patrick


svvander

Hoe meer ik erover lees op fora, hoe meer ik geneigd ben om door te sparen voor een CS2, een CS3 of zelf een CS 3+. Maar voor die laatste, moet ik dan eerst een nier verkopen ofzo.  :-[

PC is voorlopig niet aan de orde. Ik heb ooit, zoveel jaar terug getest gehad met koploper... het was mij toen eerder een kopbreker. Werkte an sich wel heel goed: maar wat een gedoe om het allemaal zo ver te krijgen. Toen heb ik het begrip try and error leren kennen. Ik denk dat dat toen ook wel een reden is geweest dat ik alles een beetje laten liggen heb toen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Ok ondertussen ook even bij onze concullegae op het 3-railforum de vraag ook gesteld.
MS2 is een no-go. Dan toch maar sparen voor een CS (of een andere systeem... ik moet de Pro's en Contra's nog maar eens naast elkaar leggen).

Wat ik ook geleerd heb: geen contactrails kopen, maar zelf maken. 2x de massa doorknippen, een nieuw draadje verbinden met de S88 en het rode isolatie-hoesje van Märklin over het contact.
https://youtu.be/mZ0X-CgvsPI (Trainroom... is Renée in tshe house?  8) )
Of:
https://youtu.be/HtF6BVrON9c dan toch met een MS2! Om maar aan te geven dat het niet altijd even duidelijk is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

#4
Sven,

Ik schakel via de middengeleider en niet via de buitenste rails. Ik vind dit veel eenvoudiger.
Voor k rails een puko isoleren met een drupje secondelijm.
Langs beide zijde van de puko een gaatje boren.
Een elektrische draad een stukje ontdoen van de isolatie.
Beide uiteinde door de gaatjes steken. Zorg ervoor dat het blote koperdraadje netjes over de puko past.
De draad in beide gaatjes vastlijmen.
Een van de uiteinde verbinden met een S 88 en je hebt je contactrail via de sleper. Eventueel camoufleren met een krokodil.
Voor c en m rails een gaatje boren tussen twee puko's.
Aan een klein nageltje een draadje solderen.
Het nageltje in het geboorde gaatje duwen op gelijke hoogte van de andere puko's en het gesoldeerde draadje verbinden met een S88 of een relais.

Je kan je blokken ook nog steeds analoog maken met een relais en toch digitaal rijden. Nadeel is de trein stopt wel abrupt en niet geleidelijk.

Erik.

svvander

Bedankt Eric. Ook dit is weer heel duidelijk. En het toevoegen van een krokodil (die moet dan wel heel laag zijn veronderstel ik?), is dan ook nog eens een leuke toevoeging.
Kan een foto posten van hoe je dit gedaan hebt?

Analoog was ik ook al aan het bekijken geweest: maar zoals je aangeeft is remt de loc dan heel abrupt.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Je kan ook een remmodule plaatsen. Ik heb daar nog ergens een artikel over. Ik zal die vanavond eens opsnorren en een foto plaatsen van mijn krokodillen.

Erik.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ramdani

Citaat van: erik de noorman op 25 april 2020, 11:34:05 AM
Sven,

Ik schakel via de middengeleider en niet via de buitenste rails. Ik vind dit veel eenvoudiger.
Voor k rails een puko isoleren met een drupje secondelijm.
Langs beide zijde van de puko een gaatje boren.
Een elektrische draad een stukje ontdoen van de isolatie.
Beide uiteinde door de gaatjes steken. Zorg ervoor dat het blote koperdraadje netjes over de puko past.
De draad in beide gaatjes vastlijmen.
Een van de uiteinde verbinden met een S 88 en je hebt je contactrail via de sleper. Eventueel camoufleren met een krokodil.
Voor c en m rails een gaatje boren tussen twee puko's.
Aan een klein nageltje een draadje solderen.
Het nageltje in het geboorde gaatje duwen op gelijke hoogte van de andere puko's en het gesoldeerde draadje verbinden met een S88 of een relais.

Je kan je blokken ook nog steeds analoog maken met een relais en toch digitaal rijden. Nadeel is de trein stopt wel abrupt en niet geleidelijk.

Erik.

sorry,maar via buitenrail is veel eenvoudiger,bij k-rail gewoon isolatie plaatsen en bij c-rail contactlipjes onderaan doorknippen en isolatie plaatsen,draadjes aansolderen en klaar;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

raf

#9
voor de club ook mee bezig geweest en marklin is heel eenvoudig
doe je het verkeerd brand je centrale door zo eenvoudig is het

marklin remt namelijk op gelijk stroom ;dus als de decoder gelijkstroom ziet op de pukkels dan remt hij de ingestelde rem weg
een blok moet bestaan uit een inloop strook ,stop strook en een stuk dood spoor
als de sleper namelijk over de stopstrook gaat door een verkeerd ingestelde remweg dan komt er dus gelijk stroom op je digitale stuk wat achter deze stop strook zit en dan is het einde verhaal met je centrale

https://static.maerklin.de/damcontent/a2/e9/a2e9f739a75dab8f95b1c75bdcb21b441572012932.pdf

hier wat meer uitleg over de marklin rem module

voor de club hebben we dus gekozen voor een ander systeem waar je dus geen problemen mee hebt ook wat lengte van de trein aan gaat ;wagons kunnen zelfs in twee of meerdere blokken blijven staan ;
daar we ook een 2 rail baan hebben kunnen de wagons van de twee rail mee op de marklin baan rijden want de detectie (over heel de blok)van de 2 railers is voldoende om ook detectie te geven op de 3 rail

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Sven zoals beloofd :

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's.

Het kleine koperpuntje op een van de puko's is het contactpunt.  Hiermee schakel ik zowat alles van bezetmelding tot signalen en wiisels via een S88. Zoals je kan merken moet je al goed zoeken waar het contactpunt zich bevind.

DSC04667 by erik de boeck, on Flickr

In de schaduwstations gebruik ik een schroef kan je makkelijk de juiste hoogt voor het contact mee afstellen.

DSC04664 by erik de boeck, on Flickr

Hoe zo'n krokodil werkt en gemaakt word vind je terug in het draadje uitbreiding van Kapelle op den Bos p. 8



erik de noorman

sorry,maar via buitenrail is veel eenvoudiger,bij k-rail gewoon isolatie plaatsen en bij c-rail contactlipjes onderaan doorknippen en isolatie plaatsen,draadjes aansolderen en klaar;

Ieder heeft zo zijn eigen manier van werken zeker.
Vroeger maakte ik ook gebruik van contactrails via de buitenrail maar ben daar van afgestapt.
Voor een geïsoleerd contact (druppeltje secondelijm) via de puko's heb je een draadje naar de S88 nodig.
Geen rails of railschoenen door slijpen geen extra aansluitingen.
Van c rails weet ik het niet maar K rails zijn bijna niet te solderen enkel aan de railschoen.
Je kan zowel geïsoleerde 2 rail assen als 3 rail assen door elkaar gebruiken ook omgebouwde 2 rail lok's met geïsoleerde wielen zijn geen probleem.
Een extra contactpunt later in de baan inbouwen zonder breekwerken ook geen probleem.
Voor mij heeft het alleen maar plus punten.

Erik.


svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Geert

#13
Erik,
Het is een mogelijkheid als je goed weet waar je mee bezig bent. Terugmelders via jou systeem en via massa-detectie door elkaar halen kan voor problemen zorgen.

Maar goed alternatief Erik,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

efl045

Citaat van: Geert op 26 april 2020, 10:05:35 AM
Terugmelders via jou systeem en via massa-detectie door elkaar halen kan voor problemen zorgen.
Kun je dat eens uitleggen Geert, ik zie niet direct problemen.