Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

vondst

Gestart door Alberke, 23 april 2020, 12:56:45 PM

Alberke

Aan Herwig
Tram twee reed inderdaad over de Suikerrui, ik heb hem jarenlang gepakt om naar school te gaan.
Ik weet nog dat er aan de Meir dikwijls een stroompanne was op het spitsuur, want als die PCC's tegelijk "gas gaven" sprong de zekering!  ;D
Een paar jaar later dook hij aan het station in de pre-metro en keerde onder de Groenplaats
File0226 by Hugo Albert, on Flickr

File0225 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Die blauwe ruit betekende inderdaad "éénmansbediening". Dat betekende dat wij snotneuzen op het stoeltje van de ontvanger konden zitten, naast de voordeur.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Ik heb nooit anders geweten. In Brussel rijden PCC-type tams al 60 jaar rond, en nog steeds. Dagelijks beeld toch? Maar ik ben geen tram-kenner.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: Michiel op 24 april 2020, 13:13:00 PM
Ik heb nooit anders geweten. In Brussel rijden PCC-type tams al 60 jaar rond, en nog steeds. Dagelijks beeld toch? Maar ik ben geen tram-kenner.

Echte enkelvoudige pcc's heb ik in Brussel al lang niet meer gezien. Maar het kan zijn dat die op lijnen langs de andere kant van het stad rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Wetenswaardigheidje:
Die PCC's van Antwerpen werden speciaal voor de T.A.O. geconstrueerd bij "La Brugeoise & Nivelles" en de elektrische uitrusting bij ACEC.
Dit was pas Belgisch! ;D
België was trouwens een groot exporteur van trams.
Waar is de tijd .

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Havoc op 24 april 2020, 13:20:53 PM
Citaat van: Michiel op 24 april 2020, 13:13:00 PM
Ik heb nooit anders geweten. In Brussel rijden PCC-type tams al 60 jaar rond, en nog steeds. Dagelijks beeld toch? Maar ik ben geen tram-kenner.

Echte enkelvoudige pcc's heb ik in Brussel al lang niet meer gezien. Maar het kan zijn dat die op lijnen langs de andere kant van het stad rijden.
Net zoals Antwerpen moderniseerde de MIVB zijn eigen trams, maar dan veel intensiever, zo werden er trams geleed gemaakt.
In Antwerpen werd de voorkant van de oude houten exemplaren een paar keer aangepast
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

En nu we het toch over Brussel hebben  :D
File0233 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

En hij verdween en vijftig jaar later was hij terug.  ;D
File0199 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Het uitgebreide bouwplan van Dacker voor de metalen pakwagens en bovenleidings modellen

Nu nog: waar blijven die bouwsets?????

Dacker 1 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#24
aan Hugo, alias  'bertje,

Nu maak je het helemaal verwarrend.
Kijk eens links naast die Brusselse PCC.  Wat staat daar op die luifel?   "Hulstkamp".
En waar was den  "Hulstkamp" ?  Ongeveer (links ?) naast de  "Locarno" op de Keyserlei aan de statie van 't stad, verdorie .
( Antwaarpse  'tavernes'  in den tijd van uw TAO-boekske ... )
Zie uw 2de foto in uw reactie #15,   café's aan de rechterkant van de Keyserlei, maar dan jaren voor de aanleg van die pré-metro-tunnel !

De Antwerpse PCC hebben toch ook een grote renovatie gekregen, o.a. met andere deuren,  niet?

Die laatste foto van de Rooseveltplaats/Atheneum, is dat de laatste boerentram, waarvan ook de bekende foto met Wannes Van de Velde mét doedelzak  ?

Alberke

Citaat van: Herwig op 24 april 2020, 14:26:37 PM
aan Hugo, alias  'bertje,

Nu maak je het helemaal verwarrend.
Kijk eens links naast die Brusselse PCC.  Wat staat daar op die luifel?   "Hulstkamp".
En waar was den  "Hulstkamp" ?  Ongeveer (links ?) naast de  "Locarno" op de Keyserlei aan de statie van 't stad, verdorie .
( Antwaarpse  'tavernes'  in den tijd van uw TAO-boekske ... )

De Antwerpse PCC hebben toch ook een grote renovatie gekregen, o.a. met andere deuren,  niet?

Die laatste foto van de Rooseveltplaats/Atheneum, is dat de laatste boerentram, waarvan ook de bekende foto met Wannes Van de Velde mét doedelzak  ?
Er was meer dan één Hulstkamp hoor. Zoals er meer dan één Ancien Belgique was.
Zo'n grote renovatie (langs buiten) was dat toch niet. De middenstijl van de deuren verdween, maar het was nog steeds een ramp om in te stappen, zeker met een "voituurke"
En dat was inderdaad de laatste boerentram, met Wannes, die ge nu op deze foto juist niet ziet.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

#26
Citaat van: Herwig op 24 april 2020, 14:26:37 PMNu maak je het helemaal verwarrend.
Kijk eens links naast die Brusselse PCC.  Wat staat daar op die luifel?   "Hulstkamp".
En waar was den  "Hulstkamp" ?  Ongeveer (links ?) naast de  "Locarno" op de Keyserlei aan de statie van 't stad, verdorie .

Dat is wel degelijk in Brussel. Lijn 55 langs de Anspachlaan en verderop de Lemonnierlaan. Denk dat deze van het Vredeplein naar het kerkhof van St-Gilles rijdt. Nu onder de grond. Ziet er mij ter hoogte van de beurs uit ten tijde van de werken voor de pre-metro. Aan de andere kant van het straat rijdt trouwens een 3-delige pcc. Die hebben nooit in Antwerpen gereden. Heeft ook blauwe strepen en letters. Toren op de achtergrond is de pensioentoren aan Brussel-Zuid. Dus op de foto is de beurs net achter de hoek links :)

EDIT: dit is het dichtste dat je nu kan gaan staan op die plek https://www.google.com/maps/@50.8483364,4.3498331,3a,75y,234.42h,97.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf82UqSxjnB6Pi-r0EdRTaw!2e0!7i13312!8i6656 De huizen links zijn nog niet zoveel veranderd en de pensioentoren staat er ook nog steeds.

EDIT2: je kan het eigenlijk ook zien aan de sporen. Antwerpen is meterspoor, Brussel normaalspoor (1.435m). Vergelijk maar eens waar de rails lopen tov de kast van de tram.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PaulC

Citaat van: Alberke op 24 april 2020, 13:11:17 PM
Die blauwe ruit betekende inderdaad "éénmansbediening".

Hugo,
Hadden die PCC's ook geen ontwaardingsapparaat voor de (ik dacht toen nog een 7 ritten) kaart aan de middelste en de achterste deur. Als het groene lampje brandde kon je door op de zwarte strip te drukken de deuren openen.
Zodoende kon je van ver al zien dat je niet allemaal aan de voordeur moest aanschuiven om op te stappen.

Paul

Alberke

Citaat van: PaulC op 24 april 2020, 14:53:09 PM
Citaat van: Alberke op 24 april 2020, 13:11:17 PM
Die blauwe ruit betekende inderdaad "éénmansbediening".

Hugo,
Hadden die PCC's ook geen ontwaardingsapparaat voor de (ik dacht toen nog een 7 ritten) kaart aan de middelste en de achterste deur. Als het groene lampje brandde kon je door op de zwarte strip te drukken de deuren openen.
Zodoende kon je van ver al zien dat je niet allemaal aan de voordeur moest aanschuiven om op te stappen.

Paul
Klopt helemaal!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: PaulC op 24 april 2020, 14:53:09 PM
Citaat van: Alberke op 24 april 2020, 13:11:17 PM
Die blauwe ruit betekende inderdaad "éénmansbediening".

Hugo,
Hadden die PCC's ook geen ontwaardingsapparaat voor de (ik dacht toen nog een 7 ritten) kaart aan de middelste en de achterste deur. Als het groene lampje brandde kon je door op de zwarte strip te drukken de deuren openen.
Zodoende kon je van ver al zien dat je niet allemaal aan de voordeur moest aanschuiven om op te stappen.

Paul
en nu met contactloos betalen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D