Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spookmeldingen, geen idee waar te zoeken

Gestart door Dirk, 20 april 2020, 18:07:02 PM

Alberke

Toevallig: bij de grote opruim vond ik nog een projectje terug van vele jaren geleden. Natuurlijk moest ik het even testen.
In de voeding is vrijwel direct een condensator in brand gevlogen! En ik bedoel wel met vuur en rook! De binnenkant van de kast is zwartgeblakerd. En die Elco was NIET verkeerd aangesloten of onder-gedimensioneerd. Het ding heeft jaren zijn werk gedaan.
U bent bij deze gewaarschuwd.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Geert

#16
Dirk,
Plaats eens foto's van de bewuste condensators op de PCB, dan kunnen we dat beter inschatten.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

efl045

#17
Wat valt daar nu aan in te schatten?
Zelfs aan een condensator die niet opgeblazen is kun je visueel niks inschatten, die kan al slecht zijn, daarom worden in een kerncentrale alle  elco's om de 10 jaar vervangen (en dat zijn er heel veel), wat valt er dan in te schatten aan een opgeblazen elco? Die is zeker slecht hé...

Geert

Ik betwijfel niet dat er iets mis is met condensators, ik wil enkel maar inschatten wat er mis is gelopen, zijn ze wel nodig (vermoedelijk in de voeding?) en is er een beter alternatief.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirk

even voor de duidelijkheid, De ik heb de maker gemaild met de melding dat de elco bol stond. Hij zei dat het niet veel kwaad kon.

CiteerRosoft
De condensator zit achter een gelijkrichter en voor een spanningsregelaar. Deze kan door kortsluiting op de baan niet defect raken. En al helemaal niet als je de modules met een eigen voeding van energie voorziet los van de baanspanning.

en

CiteerRosoft
Zolang er geen kortsluiting is op de Power aansluitingen, kan dat geen kwaad. En anders ontploft hij vanzelf, wat ik niet verwacht.
Of je moet de boel wel heel erg vreemd hebben aangesloten.

maar ik heb elco's binnen en ga er andere steken voor alle zekerheid. Dus insinuaties dat het slecht ontworpen is of dat het er teveel op zit zijn volgens mij totaal naast de kwestie, Ik heb al 15 jaar producten van Rosoft en tot nog toe geen of amper problemen.

Dirk


2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

Bepaalde producenten uit een bepaald land wilden wel eens een hogere bedrijfsspanning op hun condensatoren printen dan ze eigenlijk aankonden. Dat was o.a. de oorzaak van bepaalde pannes van TV's van een bepaald merk . ;D
Op de verpakking van de moederborden van een ander bepaald merk, waarvan ik er veel geplaatst heb, stond dan ook in grote letters dat ze geen condensators van dat land hadden gebruikt maar van een ander land.  ;D
Pfff...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Ik zou voor alle zekerheid de spanning maar eens meten over de elco's want heeft het bol staan wel iets te maken met de verwisseling van de draden of was dat er voordien misschien al? Is je voedingsspanning onbelast niet wat hoger dan je veronderstelt? Het zou jammer zijn de elco's te vervangen als er weer teveel spanning komt op te staan.

Dirk

voordat ik de keerlus eruit gehaald heb heeft het jaten gewerkt met koploper.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

efl045

Ah, voor mij moet je de spanning niet na meten, ik heb er geen last vast, dit is enkel goede raad, maar omdat het jaren met Koploper gewerkt heeft wil dat toch niet zeggen dat de spanning niet te hoog kan zijn? Als ik het goed voor heb werkt het nog altijd met die opgezwollen elco's...dat zegt dus niks...
Opgezwollen elco's op een pcb die nog werkt wijzen in de eerste plaats op overspanning. Het kan een gevolg zijn van de verkeerde aansluiting van de servo, maar ik betwijfel dat, ik denk eerder dat de opgezwollen elco's met dat voorval niets te maken hebben en dan verknoei je de nieuwe elco's ook binnen de kortste keren.

Havoc

Citaat van: efl045 op 23 april 2020, 21:36:16 PMOpgezwollen elco's op een pcb die nog werkt wijzen in de eerste plaats op overspanning. Het kan een gevolg zijn van de verkeerde aansluiting van de servo, maar ik betwijfel dat, ik denk eerder dat de opgezwollen elco's met dat voorval niets te maken hebben en dan verknoei je de nieuwe elco's ook binnen de kortste keren.

Kan van alles zijn als oorzaak: overspanning, verkeerde polarisatie, overtemperatuur, teveel rimpelstroom, productiefout... Het ergste is als condensators beginnen lekken, dan is dat corrosief voor de printbanen. En begin dan maar te zoeken want het zijn meestal banen onder de cap die stuk gaan. Daarom alleen al zou ik die vervangen.

CiteerRosoft
De condensator zit achter een gelijkrichter en voor een spanningsregelaar. Deze kan door kortsluiting op de baan niet defect raken. En al helemaal niet als je de modules met een eigen voeding van energie voorziet los van de baanspanning.

Dat een condensator op die plaats niet stuk gaat als je de uitgang van die regelaar kortsluit kan ik geloven. Als die achter een gelijkrichter zit kan die in principe ook geen omgekeerde polariteit gezien hebben.

Citaat van: Dirk op 21 april 2020, 16:09:35 PM
Zo, ik denk dat ik de fout heb gevonden. Ik heb een 5 dradige ringleiding, 1 digitaal rood, 1 digitaal bruin, 1 digitaal rood met diodebrug, 1 17V blauw en 1 17V bruin. en daar is de fout gebeurd, ik heb een digitale bruin verwisseld met 17V bruin.

Nu, als je op een digitale lijn 17V gezet hebt... Daar gaan een aantal componenten niet blij mee zijn. Welke spannings waarde hebben die caps? Staat er meestal gewoon op geschreven opzij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

CiteerNu, als je op een digitale lijn 17V gezet hebt... Daar gaan een aantal componenten niet blij mee zijn. Welke spannings waarde hebben die caps? Staat er meestal gewoon op geschreven opzij.

Alsje met caps de condensatoren bedoelt, daar staat 25V op.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Havoc

Die zouden met 17V geen probleem mogen hebben. Ook niet als daar nog eens 5V digitaal bijkomt.

Caps, capaciteiten, condensatoren, condensators... allemaal hetzelfde ;) (voor mij toch)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

#27
Als die 17V, ook onbelast, inderdaad 17V is zou er geen probleem mogen zijn, maar dan zouden de elco's ook niet bol staan... Ik vertrouw die voeding niet echt...
Toch niet uit het oog verliezen dat er wel degelijk een probleem is of geweest is, je zou het op den duur gaan vergeten, en dat de oorzaak het verkeerd aansluiten van een servo zou zijn lijkt mij toch onwaarschijnlijk, het betreft hier elco's in de voeding van de pcb, na een brug en voor een regelaar.

raf

een gelijkaardig probleem gehad met geschakelde voedingen
schiet me niet door als het niet klopt want het is reeds lang geleden

ik had twee geschakelde voedingen en door een stommigheid was ik er in geslaagd van beide de twee massa's aan te sluiten op een print
beide voedingen waren 12 volt en de condensatoren op de print waren 18 volt
deze stonden voor de 7805
opeens pats en de condensatoren waren open gebarsten en de 7805 was defect
bleek er nu 24 volt spanning te lopen over die 2 massa kabels die ik dus op de positief en de negatief van de print had aangesloten
later de kleuren van de massa kabels veranderd want bruin trekt naargelang de belichting en het dragen van een bril ja of nee veel op rood te trekken

of dit met de nieuwe geschakelde voedingen ook nog het geval is ????? geen idee

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 25 april 2020, 10:17:25 AMof dit met de nieuwe geschakelde voedingen ook nog het geval is ????? geen idee

Hangt af van de interne constructie. Als je volledig geïsoleerde voedingen hebt, dan kan je dat nog voorhebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.