Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spookmeldingen, geen idee waar te zoeken

Gestart door Dirk, 20 april 2020, 18:07:02 PM

Dirk

Zo, hier ook eens plaatsen.
Ik ben dus bezig met nieuwe bedrading op de baan. Een 2 rail aangestuurd met een DR5000. Het volgende vreemde probleem doet zich voor. Ik heb nu 1 S88 loconet en daarachter een gewone S88 voor 2-rail erachter, dit om te testen. Als ik nu een loc over de melders laat rijden, dan meld die zich zoals verwacht. maar alleen als de loc rijd, dus als ik de motor laat werken, al is het de laagste stand, als de loc stil staat heb ik geen melding meer, ook niet als ik de lichten laat branden. als ik dan af de meldsectie rij, blijft de melder bezet en gaat er een andere ook melden, alhoewel het een niet gemeld stuk is. als ik de loc eraf neem zijn de meldingen weg, zet ik de loc terug zijn die spookmeldingen er weer. Ik heb alles al verschillende keren na gekeken en vind niks dat verkeerd is. Ook als ik na meet zijn alle scheidingen in orde en zit er geen sluiting op. Het stuk waar ik nu aan bezig ben wordt gevoed door de booster van Digikeijs.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Koen

Dag Dirk,

Op welke manier maak jij de verbindingen? Ik heb deze met RJ45 connectoren gemaakt en om één of andere reden deed het systeem raar. Bij toeval heb ik een kabel vervangen en het probleem was opgelost.
Het zit hem dikwijls in kleinigheden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Een gelijkaadig verhaal langs deze kant dat ik vroeger heb gehad. Na lang zoeken kwam ik tot (mogelijk de verkeerde) conclusie dat sommige decoders hoog impedant worden wanneer ze helemaal uit staan en geen motor moeten sturen. De bezetmelder verliest dan de notie van de aanwezigheid.

Ik zet nu in alle locs een 2k2 weerstand over de twee wielen. De bezetmelder ziet steeds de loc, en alles werkt weer normaal.

Dit verklaart niet alle waarnemeingen die je hebt, maar dat voor mij was die 2k2 wel de oplossing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Zo, ik denk dat ik de fout heb gevonden. Ik heb een 5 dradige ringleiding, 1 digitaal rood, 1 digitaal bruin, 1 digitaal rood met diodebrug, 1 17V blauw en 1 17V bruin. en daar is de fout gebeurd, ik heb een digitale bruin verwisseld met 17V bruin. Dit door een servo decoder verkeerd aan te sluiten. Ik heb nog niks getest, dat is voor later, meer nu meet ik juist. Het is te hopen dat er niet veveel componenten gesneuveld zijn, Gisteren gingen er plots enkele servo's klapperen en heel raar brommen. Op enkele decoders van Rosoft is er een condensator die toch wel bol is komen te staan. Gisteren had ik al contoct met Wim, maar volgens hem zou dat geen probleem zijn.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

efl045

#4
Citaat van: Dirk op 21 april 2020, 16:09:35 PM
Op enkele decoders van Rosoft is er een condensator die toch wel bol is komen te staan. Gisteren had ik al contoct met Wim, maar volgens hem zou dat geen probleem zijn.
Dat geloof je toch zelf niet?
Een condensator die bol is komen te staan is wel degelijk een probleem, die is net niet ontploft...

Dirk

tja, we zullen zien of ze nog werken, anders heb ik belachelijk veel kosten, er zitten toch wel een 25 wissels in de baan.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

efl045

Wees nu toch verstandig, ook al werkt het nog, elektronica met opgeblazen condensatoren gebruik je niet meer, vroeg of laat vliegen ze rond je oren...

dani

Citaat van: Dirk op 21 april 2020, 21:17:00 PM
tja, we zullen zien of ze nog werken, anders heb ik belachelijk veel kosten, er zitten toch wel een 25 wissels in de baan.
Oei oei oei... ik zal maar niks zeggen met meer dan 60 wissels :(
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirk

Citaat van: efl045 op 21 april 2020, 22:54:45 PM
Wees nu toch verstandig, ook al werkt het nog, elektronica met opgeblazen condensatoren gebruik je niet meer, vroeg of laat vliegen ze rond je oren...

Tja, wat moet ik dan? Volgens de maker zou het wel los lopen, ik had nl gevraagd of ik de condensatoren moest vervangen, maar volgens hem hoeft het niet.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

Ik zou die toch maar vervangen. Behalve het risico, kan je je immers ook afvragen of ze hun taak nog wel goed doen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Als het de werking van de module aantast merk je dat vanzelf. En als er een ontploft is het nog geen bom die je hele spoorbaan verwoest.

Michiel

Gezien het maar "enkele" zijn die opgezwollen zijn, zou ik ze gewoon vervangen. Geen geld, geen werk, en snel gebeurd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#12
Mijn ervaring is dat als er op een pcb elco's opgeblazen zijn de andere, zeker de actieve, componenten nog weinig te goed hebben... Vaak werken ze nog maar lang niet altijd volgens hun specificaties.
Maar veel kwaad kun je er op een modelbaan inderdaad niet mee doen.
Begin misschien eerst met de kleur van je bedrading aan te passen  ;)
En de elco's zou ik zeker vervangen, de capaciteit van een opgeblazen elco is niks meer en ze zitten er uiteindelijk niet voor niks... nu zal je vermoedelijk last krijgen dat bij stroompieken op de pcb de elco's niet meer tussenkomen en je de voedingslijnen (kort) zult overbelasten en dan gaan op andere plaatsen de poppen aan het dansen. Makkelijker wordt foutzoeken, als er straks ergens anders iets mis gaat, er zeker niet op, geloof mij maar...





Dirk

Ik heb 20 elco's besteld, hopelijk is het genoeg, ik heb alleen maar enkele decoders na gekeken op het bovendeel. Het onderste niveau staat op een andere stroomkring met een apparte booster, dus die zullen wel nog leven.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

dani

#14
Ik heb dit draadje doorgenomen met een halve glimlach op de mond en een hele diepe frons in het voorhoofd...

Een fabrikant die zegt dat bepaalde componenten op zijn print  "geen kwaad kunnen als ze niet goed zijn" ?
Waarom zitten die er dan op ?    Bad Design ?   Of gewoon nonchalance ?
We zullen maar even in het midden laten wie de bewuste fabrikant met deze markante bewering is.   

In principe zou er niets  "teveel" op zo een print zitten dus best toch maar vervangen.
Baat het niet, ....      het beschermt dan misschien toch de andere componenten, zeker in het geval van een elco.

Als dingen kapot gaan is daar meestal ook een reden voor.   Dus zoek even verder dan je elco lang is, en probeer te achterhalen waarom dit gebeurd is.
Eentje kan ik aannemen, maar meerdere tegelijk  duidt vaak op een dieper liggend probleem  (of een slechte reeks componenten kan ook )
Je vermoedt dat het door een verkeerde aansluiting van een 17V is...    als je dat kan bevestigen dan zit je alvast safe.
Hopelijk is je vermoeden juist, en hoef je de fout niet te reporoduceren en nog meer op te blazen om je vermoeden te bevestigen.

Mijn bescheten mening ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.