Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

iemand vertrouwd met pc piep-codes?

Gestart door Havoc, 19 april 2020, 17:48:22 PM

OlivierV

Citaat van: Paulogic op 20 april 2020, 14:31:02 PM
Is er software op de controller zelf die je kan opstarten mits een toetsen-combo?

Misschien meldt uw Raid controller dat de raid degraded is en het tijd is om dit te bekijken?
SMART toestand van een der schijven die een fout geeft?

Haha, met combined IT-power, komen we er wel...

Normaal komt bios van de raid-kaart altijd na de post van 't bios van het gewone moederbord.
Allez, dat is toch het geval als ik een HPE P420i op een gewoon moederbord inplug. en dan is dat meestal iets in de zin van CTRL+I om in de raid-kaart te gaan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Heb eerst de kaart opgestart zonder schijven en de beeper uitgeschakeld in de config software. Kwestie van niet gek te worden.

Heel bizar. De array staat als "degraded". Die was gemaakt met 4 schijven van 1.5TB in RAID 5. Nu staat schijf 8 (de 4-de schijf (*)) als "free". Maar in de log staan geen errors. Wat ik wel zie is dat toen ik deze middag de pc opstartte schijf 8 een read error gaf en ook "device failed". Wat erger is, een "check volume set" is niet mogelijk. Het ziet er uit alsof die schijf op de een of andere manier uit de configuratie verdwenen is.

Soit, een volledige backup loopt nu. De rest zien we morgen dan wel. Eenvoudigste zal zijn de hele boel opnieuw te doen en de backup terug te zetten. En dan nieuwe schijven te bestellen. Eenmaal er eentje begint te begeven volgt de rest. Die zijn even oud en hebben evenveel werk achter de rug.

Merci om mee te denken mannen!

(*) tot vorig jaar ergens hingen er nog 4 andere schijven aan. Maar die zijn omdat ze te klein geworden waren niet meer aangesloten. De nieuwe grotere schijven zijn dan 5 t/m 8 geworden want de data is van de kleine naar de grote array overgegaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

@Johan,

Misschien de purple range bestellen. Ze zijn wel duurder maar deze zijn speciaal gemaakt voor videobewaking (om 24u/24u - 7/7 te draaien).
Bij ons wordt er enkel nog met deze schijven gewerkt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Denk dat die schijven ondertussen wel al vele jaren oud zijn. Die hele setup gaat van pc naar pc. Het is begonnen met de pci-133 versie van de kaart en 4x 160GB schijven. Dan zijn de 1.5TB schijven gekomen. En nu met de laatste pc is de kaart vervangen door een identieke op pci-e. Als ik het goed heb zijn die schijven nu zeker 8 jaar oud. En die gaan dus elke dag aan en uit wat eigenlijk slechter is dan 24/7. Enig pluspunt is dat ze in een aparte cage zitten met een ventilator, dus te warm worden ze niet.

En ik heb een volledige backup maar die ligt in het buitenverblijf. Daar kan ik dus nu niet aan met de covid toestanden. Anders zou ik zelfs de moeite van een backup niet doen en gewoon enkele dagen op de laptop werken.

Ik zal morgen eens rondkijken voor vervangers.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Zofman

Misschien kun je met de UltimatebootCD de smartdata lezen van je HD?

http://www.ultimatebootcd.com/

Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

Havoc

Ik kan via de console van de raid controller de smart data lezen. Die is voor de schijf met problemen niet echt afwijkend. Alles nog goed boven de drempelwaardes. Begrijp het niet goed waarom die schijf plots als "leeg" gezien wordt.

De volledige backup is genomen. Nu kan ik verder klooien ;) Ga eerst eens zien of ik de boel kan laten herstellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander



Sorry... ik moest spontaan hieraan denken  ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

OlivierV

Citaat van: Koen op 20 april 2020, 20:46:44 PM
@Johan,

Misschien de purple range bestellen. Ze zijn wel duurder maar deze zijn speciaal gemaakt voor videobewaking (om 24u/24u - 7/7 te draaien).
Bij ons wordt er enkel nog met deze schijven gewerkt.

Groetjes,
Koen
Type schijf maakt op zich niet zoveel uit, enkel wester digital greens zijn niet zo ideaal in raid setups. Ik heb dat hier in mijn pc met 3x 1TB disken (wd green), maar ook enkel omdat ze gratis waren, anders had ik wel een andere reeks genomen.

- Die purples zijn idd geschikt voor videotoestanden en 24/7, maar voor gewoon data zijn WD Reds ook meer dan voldoende, alsook voor 24/7, belangrijkste is dat ze niet te warm worden. Echter zoals Johan zelf schrijft, is dagelijks in- en uitschakelen voor zo'n raid-setup niet ideaal.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Als ik het goed lees, dan zijn die red's bedoeld voor NAS toepassingen. Dat is ongeveer wat het gebruik is, een nas in de pc zelf.

Wat me eerder tegen steekt is dat dat allemaal 5400rpm schijven zijn. Enkel de blacks zijn 7200rpm met een bijbehorende prijs. Als ik dan denk dat ik jaren geleden (zal nu bijna 20 jaar zijn!) ik 10000rpm schijven op scsi U160 in de pc steken had om te kunnen multi-tracken aan 24/44.1. Eigenlijk zijn we niet vooruit gegaan. Of ik moet naar SAS drives gaan, maar die prijs is er ook naar.

Nu ja, multi-track is er niet meer bij deze dagen. Dus die 5400rpm's zullen het wel aankunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Net nieuwe schijven besteld. Dat was niet zo simpel als gedacht. Vroeger was een harde schijf een harde schijf. Maar nu....

Kennelijk zijn er nu schijven die bedoeld zijn om een heel hoge capaciteit te hebben, 24/7 te werken maar dat maar goed kunnen doen als er 95% geschreven wordt en 5% gelezen. Dat zijn dan die WD Purple. Die WD Red heeft een speciale manier van wegschrijven en moet dus regelmatig tijd krijgen (niet gebruikt zijn) om dat in de achtergrond te kunnen doen. Etc....

Zijn een setje Seagate Exos 2TB geworden. Betere MTBF, minder block fouten, meer geschikt voor permanent random operaties.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

hopelijk werken ze goed want hier komt seagate niet meer binnen.Niks dan miserie mee.Een goede WD red is stukken beter voor dat werk.Hebben er hier enkelen in gebruik en nooit miserie mee.Ooit 3 seagates gekocht en alle 3 op rijtje niet werken of nagenoeg direkt defekt.Bij coolblue zeiden ze dan dat het normaal was voor seagate en zij ook WD aanbevelen.Net als in de gaming middens.


Havoc

Inderdaad Luc, dat is ook de reden dat ik schreef dat het niet zo simpel was als gedacht. Ik had een vergelijkbaar artikel gevonden waar dat probleem werd besproken. Die REDs zijn goed voor RAIDs die veel gelezen worden maar minder frequent geschreven. Als die 24/7 opstaan en maar af en toe eens iets te schrijven hebben, dan hebben die tijd genoeg om hun achtergrond taken uit te voeren. Die WD purple is zelfs speciaal gemaakt voor 95% schrijven en 5% lezen, typisch voor video surveillance waar permanent door de camera's geschreven wordt maar slechts af en toe die beelden eens uitgelezen.

Nu moet ik wel zeggen dat het rebuilden van een RAID na een probleem steeds een risico is en een trage schijf het minste van je zorgen. De harde schijven in een RAID zijn typisch allemaal tegelijk gekocht. Dus hetzelfde merk/type en productiebatch. En die hebben steeds dezelfde belasting, dezelfde power supply en dezelfde temperatuur gezien. Dus als de eerste tegen de vlakte gaat, dan zijn de andere even ver in hun levensduur. En het herbouwen van een RAID is een zeer intensieve belasting voor de schijven. Deze array is zeker 8 jaar oud dus ik vervang die helemaal.

Vandaar ook mijn keuze voor de Exos 2TB. Ook is de MTBF het dubbele en de block fout rate 10x beter dan de WD Red. Anders had het de WD Black geworden. Ze zijn onderweg. Met wat geluk komen ze deze week nog toe en kan ik dit weekend aan de slag gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.