Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

iemand vertrouwd met pc piep-codes?

Gestart door Havoc, 19 april 2020, 17:48:22 PM

Havoc

Plots, van het ene moment op het andere begint mijn desktop (*) hier te piepen. Beep - Beep - Beep -... Vrij snel het ene piepje na het andere. Heb die direct afgezet (gewoon via het menu).

Nu na een kwartiertje wil ik die eens terug opstarten en het begint al te piepen voor het opstarten begint. Voor zelfs het bios scherm verschijnt.

Moederbord is het enige dat kan piepen en dat is een Supermicro H11SSL-i. Staat niets in de handleiding over die piepjes (wat had je verwacht?).

Eigenaardige is dat die wel gewoon verder gaat met opstarten, maar dat betrouw ik niet, die dingen piepen niet voor niets. Google zegt dat bij Supermicro dat "oververhitten van de cpu" of "psu fout" zou zijn. Maar ja, hoe zie je het verschil? Ik heb eens in de bios gaan kijken, maar spijtig genoeg zie je daar geen temperatuur van de cpu staan.

(*) zit nu op de laptop
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Misschien is dit tabelletje verhelderend?


grt Piet.

Havoc

Die ene beep die komt en dan start hij inderdaad op. Maar daarna stopt het bep-en niet. Het zijn geen 5 enkele beeps. Het is een continue reeks vann beebs die enkel stopt als ik de boel uitzet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

kan van alles zijn.openmaken en kijken of het geheugen niet los is gekomen.Google : continu piepen pc opstart

Frank_N

#4
Voor een algemene "healty-check" kun je Speccy eens  proberen.
Denk trouwens niet dat je daar R2D2 sounds mee kan herkennen ;)

Verder vermoed ik dat er in de bios iets niet goed zit. Dat zou kunnen bij voorbeeld als je
in Windows een bios issue heb geprobeert op te lossen, zoals ik perongeluk eens deed :o
Vervolgens wilde Windows-opstarten het niet van de bios overnemen.
Door die bios chip te vervangen heb ik eens mijn flightsim pc van een wisse dood weten te redden..
My 2cents..

Groet van Frank

Havoc

Heb "iets" gevonden. Het ziet er naar uit dat het niet het moederbord is (OEF!). Als ik mijn vinger op de beeper van het moederbord leg, dan klinkt het niet anders. Vandaar dat die blijft opstarten als het beepen begint.

Maar de RAID controller (AI!), die heeft ook een beeper... En als ik die kaart er uit haal, dan stopt het beepen.

Dus geluk dat het niet het moederbord is. Wel minder plezant is dat die RAID controller de schijven waar al mijn data opstaat beheert. Enfin, nu eerst al de schijven afkoppelen en dan eens zien of het beepen stopt met de kaart er in. Dan kijken welke array een probleem heeft. Zoals verwacht staat er in de handleiding niet in welke de beep-codes zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Mogelijk dat er iets met 1 van je hd's loos (uit de pas loopt) is:

https://en.wikipedia.org/wiki/RAID
Groet van Frank

PietB

Citaat van: Havoc op 19 april 2020, 18:40:15 PM
Wel minder plezant is dat die RAID controller de schijven waar al mijn data opstaat beheert. Enfin, nu eerst al de schijven afkoppelen en dan eens zien of het beepen stopt met de kaart er in. Dan kijken welke array een probleem heeft. Zoals verwacht staat er in de handleiding niet in welke de beep-codes zijn.
Heb je geen documentatie van de raid controller, om achter de reden van de alarmen te komen?
En er zijn natuurlijk 6 raid levels.
Nu is het de vraag welk raid level jij het geconfigureerd.
Als er één van de disken defect is en je hebt raid 1  dan heb je geluk want dan staat er op de ene disk een exacte kopie van de andere.
En als je dan de defecte disk vervangt door een nieuw exemplaar deze vervolgens in de array migreerd ben je niets kwijt.
Bij alle andere configuraties moet je rekening houden met data verlies.

grt Piet.

Havoc

Ik heb de handleiding, maar die zegt dat de controller enkel piept "bij een reset op de pci bus". Fouten van de HD's worden gelogd en kunnen via een soort bios uitgelezen worden of via een webinterface of snmp berichten. Klein probleem dat ik wel heb is dat ik het scherm van de raid bios niet zie als de pc opstart en daar dus niet in geraak.

Dat de controller niet piept als een HD uitvalt weet ik omdat lang geleden (bij de vorige set HD's en pc) er eentje uitgevallen was en ik dat niet wist totdat ik via de webinterface gaan kijken was voor een totaal andere reden. Bij die HD was de sata connector gewoon afgebroken.

De setup is raid 5 met 4 hd's, dus 1 hd weg is geen probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

Om alleszins de moederkaart uit te sluiten:

- kan je de RAID kaart in een ander slot op de moederkaart steken?

- kan je een andere kaart in het huidige slot voor de RAID steken?

eventueel booten met linux van een DVD of USB-stick in de hoop dat je zo toch meer errors te zien krijgt.

Alleszins veel sterkte

ACFI

Havoc

Een ander slot proberen is zeker een optie. Maar ik heb geen andere 4x pci-e kaarten om het slot zelf te testen.

Er staat alleen linux op de pc :) Maar de kaart zelf geeft geen errors bij opstarten in de logs.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Is dat een raid controller met een cache batterij? Zoja, die kan plat zijn en biepcodes genereren?

Jouw moederbord heeft volgens wat ik zie toch wel enkele pci-e sloten? een x4 kaart kan je ook in een x8 of x16 slot steken, dat is geen probleem.


Heeft linux geen tools om temperaturen ofzo uit te lezen. ik dacht van wel, maar ken die niet uit het hoofd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Die raid kan een batterij hebben, maar ik heb er geen aangesloten.

Pci-e slots genoeg op dat moederbord. Ik kan zeker de kaart eens in een ander slot steken. Maar ik heb geen andere 4x kaart om te kijken of dat slot waar de kaart nu in zit eens te proberen.

Daarnet de schijven er terug aangehangen. Na opstarten binnen de 10 seconden terug gepiep. Pc start wel op en ik kan de data op de raid array wel uitlezen. Dus straks de software om die te configureren installeren. Eerst eens kijken of er geen fouten zijn. Dan de pieper uitzetten! En voor alle zekerheid nog een extra backup nemen.

Er zijn zeker tools om dat uit te lezen. Maar sinds ik niet meer overclock installeer ik dat niet meer. Zou eens moeten zoeken. Maar de cpu is het niet, dan zou het moederbord van zijn oren maken. Trouwens, die cpu staat toch bijna niets te doen bij opstart en dan begint het al.

Wordt toch tijd om eens werk te maken van die NAS die hier niks staat te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Ander slot maakt geen verschil. Volgend idee dan maar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

Is er software op de controller zelf die je kan opstarten mits een toetsen-combo?

Misschien meldt uw Raid controller dat de raid degraded is en het tijd is om dit te bekijken?
SMART toestand van een der schijven die een fout geeft?

Haha, met combined IT-power, komen we er wel...
mvg,
Paul(ogic)