Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

RobVille

Sven,

De draaischijf wordt van Cornerstone, 130 ', DCC. De doorsnede is 47,8 cm. De loodsen hebben een diepte van 44,3 cm met een eventuele verlenging met 6 cm.

Ik ben op dit moment bezig om alle elementen in een module te passen met een sjabloon van papier voor de draaischijf en de loodsen. De loodsen met draaischijf komen in de rechter bovenhoek op enige afstand van de rand in verband met aanleg van een natuurlandschap. De diepte aan de rechterkant van de module wordt ongeveer 150 cm. Door te kiezen voor deze diepte, met een schuine voorkant naar de eigenlijke module breedte, hoop ik voldoende ruimte te realiseren.
Eigenlijk wordt deze module 500 cm lang bij een diepte van 90 cm en een uitbouw van 150 cm. Wanneer ik alles heb, dan probeer ik zo smal mogelijk te bouwen. De maten zijn inderdaad niet zo duidelijk aangegeven.

Groetjes,
Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Dag Rob,

Verduidelijkt veel, als je die nog niet gekocht hebt zou je kunnen overwegen voor de 110' draaischijf, 130' werd enkel gebruikt bij de maatschappijen met zeer grote loc's en dan enkel in een handvol depots, ik dacht dat de Bv de UP maar een 6 tal 130' draaischijven had om de big boy's op te kunnen draaien (kunnen er ook mr 4 geweest zijn, Cheyenne, Ogden, Green River, ...) 

RobVille

Hallo,

Het project met het locomotievendepot wordt even niet uitgevoerd. Om persoonlijke redenen moet ik nu een keuze maken, hoe verder! De beschikbare ruimte voor mijn hobby zal sterk afnemen. Daarom ben ik nu bezig me te verdiepen in de N-schaal. In ieder geval wil ik doorgaan met een Amerikaanse modelbaan. De focus komt te liggen op het rijden van lange treinen met multitractie. Het wordt een eenvoudige modelbaan met de nadruk op het creëren van een mooi landschap. In dit landschap komen twee trajecten met dubbelspoor op verschillende niveaus. Bewust niet gekozen voor wissels  :)  Het is een doorgaande lijn, beide trajecten worden door spiralen aan de uiteinden van de modules met elkaar verbonden. Deze modelbaan wordt digitaal uitgevoerd. Een hoofdrol krijgen de seinen. Met iTrain kan ik deze seinen met diverse aspecten aansturen. Tevens kan ik een dienstregeling uitvoeren. Ik heb een aantal schetsen gemaakt, niet op schaal, om een idee te krijgen van het landschap met de treinen.







Cornfield Junction wordt gewoon afgebouwd :)

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

mahtoska1

CiteerCornfield Junction wordt gewoon afgebouwd :)

Dat stelt mij gerust. Ik volg al een tijdje je bouw avontuur en ik ben wel fan.

Ook succes met je N-project.

RobVille

Hallo,

Even een tijd van reflectie. Mijn Märklin modelbaan, Court du Bouton, is nu definitief verhuisd naar een nieuwe eigenaar. Afgelopen week heb ik alle rijdend materieel van Märklin verkocht. De bouw van mijn N-baan, Bypass Junction, gaat begin volgend jaar van start. Deze baan wordt gebouwd als een grote ovaal. Ook deze bouw wil ik documenteren op dit forum en heb alvast een topic geopend (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,33466.0.html).

Nu verder met Cornfield Junction. Op dit moment ben ik bezig met de bekabeling van de laatste drie modules.





De bekabeling leg ik ruim aan. Tot nu toe weinig elektrische problemen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

#260
Hallo,

De bakken hebben bij mij allemaal vlakke bodems. Door de lengte van de modules, heb ik besloten om aan de onderkant, aan beide zijkanten multiplex stroken aan te brengen om het torderen enigszins te beperken. Er blijft voldoende ruimte om bij de bekabeling te komen. Echter verder nog niet nagedacht over de constructie van de poten. Uiteindelijk een strook multiplex van 18 mm genomen als basisplaatje waarop de module gaat rusten. Aan deze plaat worden dan twee poten met stelschroeven bevestigd met twee stroken multiplex. De hele constructie wordt met drie bouten aan de module vastgemaakt. Op die manier kan ik deze modelbaan transporteren. En er is aan de voorkant nog ruimte voor een gordijn.





Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

... en de module staat.





Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 13 oktober 2022, 16:29:07 PM
....aan beide zijkanten multiplex stroken aan te brengen om het torderen enigszins te beperken.
Ik snap nooit zo goed waarom men het torderen zou willen beperken. Mijn ervaring is dat een module makkelijker waterpas te stellen is als er iets van torsie mogelijk is.

RobVille

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 oktober 2022, 21:38:00 PM
Citaat van: RobVille op 13 oktober 2022, 16:29:07 PM
....aan beide zijkanten multiplex stroken aan te brengen om het torderen enigszins te beperken.
Ik snap nooit zo goed waarom men het torderen zou willen beperken. Mijn ervaring is dat een module makkelijker waterpas te stellen is als er iets van torsie mogelijk is.

Teveel torsie geeft problemen. Mijn modules zijn 250 cm lang, bij een breedte van 60 cm. Het is voorgekomen dat het landschap scheurt en de rails los komt van het ballast.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

#264
Hallo,

Eindelijk, klaar met de houtbewerking van de drie smalle modules. Deze zijn nu aan elkaar gekoppeld en uitgelijnd.







Nog wat indrukken van de modelbaan.















Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald


RobVille

#267
Voordat de modelbaan van landschap wordt voorzien, wil ik nog een aantal technische zaken afgerond hebben. Deze week begonnen met het plaatsen van lichtmasten. Boven de ingangen van het administratiegebouw heb ik lampen aangebracht. Deze verlichting is van Woodland Scenics. Met de hub kan ik groepen schakelen en tevens de lichtintensiteit instellen.



















Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Bij het hoogspanningsstation heb ik alsnog een autobrug geplaatst.





Bij de overslag heeft de transportband zijn definitieve plek gekregen.













Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Luc

Echt fijn!

Die verlichting, is dat "Just Plug"? Ik heb dat ook al bekeken, en nog niet gedurfd; vindt gij dat goed?
Oufti!