Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

RobVille

Hoi,

Vandaag even terug naar de tekentafel. In andere topics worden voorstellen gedaan om een locomotievendepot te bouwen. Probleem bij deze ontwerpen, zijn de grote dimensies. Een draaischijf heeft al een doorsnede van 47,8 cm. Om maar niet te spreken over de oppervlakte van de loodsen. Deze hebben een diepte van 44,3 cm, je kunt ook kiezen voor een langere versie, dan komt er nog 6 cm bij. Een volledige ring van loodsen met de daarbij behorende draaischijf, ingepast in een landschap, is voor mij niet te doen qua ruimte. Op internet gezocht naar voorbeelden. Deze foto leek mij wel de moeite waard om te gebruiken in mijn ontwerp.



Ook heb nog een aantal tijdschriften bekeken. De enige voorwaarde die ik aan het ontwerp stel, is dat dit onderwerp op een module gaat passen.



Alle activiteiten in het locomotievendepot heb ik achter elkaar gelegd. Daarnaast is er een doorgaande spoorlijn. Bij de werkelijke bouw kan ik nog alles aanpassen. Ik ga proberen de diepte van de module te beperken. Rond de 80 cm moet mogelijk zijn.

Groetjes,
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Hallo,

Van de week samen met Annie naar een handwerkwinkel gegaan. In de schappen zag ik een plastic zak met stukjes hout. Deze meegenomen en gebruikt om een spoorwegovergang te maken. Aan weerszijden komen nog knipperlichten. Het hout moet nog verder afgewerkt worden.







Om problemen te voorkomen heb ik de afstand tussen het hout en de rails ietsje groter gemaakt. Voor mij telt de bedrijfszekerheid bij het rijden. Voorheen had ik deze houten overgang gekocht van het merk Woodlands. Niet gerealiseerd dat deze houtjes waren gebaseerd op Code 83 en niet Code 75 met alle gevolgen van dien. Ook de relatieve vochtigheid van de ruimte speelt een rol. Wanneer het kouder wordt dan 18 graden Celsius, dan zet het hout iets uit en botsen de locomotieven tegen het hout aan of de draaistellen worden opgetild. Om diezelfde reden zijn de flexrails niet strak tegen elkaar gelegd, om vervormingen te voorkomen. Over een afstand van 7,5 meter luistert dit wel nauw. Blijken de openingen toch storend, dan kan ik nog altijd stalen profielen aanbrengen.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Rangeerduivel

Citaat van: RobVille op 27 maart 2022, 17:43:45 PM


Hoe zou het toch komen dat ik opeens goesting krijg in lekkere frietjes...?  ;D

;)

Ronald


Johnnytrein

Oesje ik vrees dat die winkel zijn voorraad vlug zal op zijn
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

RobVille

Omdat het landschap rudimentair vorm is gegeven en de sporen zijn geballast maar eens begonnen met de bouw van de koof. Meteen een probleem. Bij het roteren van de modules bleven een aantal draden voor de stroomvoorziening hangen aan de schragen met als breuk tot gevolg. Om die reden maar eerst de stroomdraden aan de onderkant vastgezet.



Daarna gestart met de bouw van de koven. Aan de achterkant komt een multiplex plaat van 9 mm dik over de hele lengte van de module. Voor de stevigheid worden dan dunne multiplex stroken van 18 mm, verticaal aan de plaat geschroefd en aan de modulebak zelf. Later kan deze koof losgeschroefd worden waardoor je veel makkelijker aan het landschap kan werken.



Op de volgende foto zie je al een module met een kant en klare koof.



Op dit moment hopen de modules zich op. Gelukkig hebben we ruimte zat :)


De huidige werkkamer met werkbank.


De overloop.


De andere slaapkamer.

Deze week kwamen de Amerikaanse seinen van Richard uit de VS binnen.



Groetjes,
Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Special build seinen, Rob?

RobVille

Custom Signal Systems  :)
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Cozzy

Wat 'n klus, knap gedaan!
Succes met het vervolg.

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Ronald


DFS


RobVille

Hallo,

Een locomotievendepot blijft altijd boeiend. Op termijn wil ik dus een module toevoegen. Blijf dus bezig met het maken van schetsen. Voorwaarde is wel dat ik deze modules kan blijven vervoeren. In de volgende schets probeer ik toch een ruim depot op te zetten maar binnen bepaalde afmetingen te blijven. Dit is weer totaal anders dan de voorgaande schets. In dit geval niet gekozen voor een aansluiting op een doorgaande lijn. Het is in feite een "kopstation". Op deze manier, hoop ik, kan ik meer loodsen rond de draaischijf plaatsen.



Nog bedankt voor jullie feedback.

Groetjes,
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Hallo,

De modules zijn, qua houtbewerking, af. Alle drie de modules (250 cm X 40 cm) zijn nu aan elkaar gekoppeld middels twee bouten. Ook de koven zijn nu netjes, met twee bouten, aan elkaar vast gezet.


Bovenaanzicht van de koven.


Doorkijkje over de hele lengte van 750 cm.

Groetjes,
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald


DFS

Citaat van: RobVille op 04 april 2022, 15:36:03 PM
Hallo,

Een locomotievendepot blijft altijd boeiend. Op termijn wil ik dus een module toevoegen. Blijf dus bezig met het maken van schetsen. Voorwaarde is wel dat ik deze modules kan blijven vervoeren. In de volgende schets probeer ik toch een ruim depot op te zetten maar binnen bepaalde afmetingen te blijven. Dit is weer totaal anders dan de voorgaande schets. In dit geval niet gekozen voor een aansluiting op een doorgaande lijn. Het is in feite een "kopstation". Op deze manier, hoop ik, kan ik meer loodsen rond de draaischijf plaatsen.



Nog bedankt voor jullie feedback.

Groetjes,
Rob

Hoe groot is je schijf en hoe diep zijn je stallen? ziet er mij wat krap uit op 1m?