Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

Rangeerduivel

#45
Veeeeel mooier, Amerikaanser en echter dan die gekochte dinges,
Zoals altijd, wat je zelf doet doe je meestal beter...!

;)

RobVille

Hallo,

Bij de bouw van de haven op module 2, kwam ik er achter dat de layout van deze haven problemen zou opleveren bij het gieten van het "water". Er waren domweg teveel hoogte verschillen in het bekken. Nu ik toch weer een gedeelte moest slopen, heb ik nog ruimte kunnen maken voor een seinhuis en aan de rand van het bos, een houtoverslag met een weg. Een volgend karweitje was het koppelen van de twee modules en zorgen dat alle componenten op elkaar nauwkeurig aansluiten.




Nieuwe situatie met aangepast havenbekken, houtoverslag.



Beide modules.


Beide modules gekoppeld.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Heerlijke bouw :) Ik volg nog steeds met grote interesse.

Rob, even terug naar pagina 1; de baan is 7,5 meter lang? 3 modules van 2,50 meter?

RobVille

#48
Ronald,

Het worden inderdaad 3 modules, met elk een lengte van 250 cm. De derde module wordt genoemd in post 37. Ook deze module moet ik weer aanpassen aan module 2. In ieder geval is de koof demontabel. Met name de Big Boy geeft problemen met de tunnel, kortom, weer aanpassen. Het blijft een fascinerende hobby.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Ja, dat is het :) Uitdagingen blijven er altijd. Succes! 8)

DFS

ben benieuwd naar de verdere afbouw hier


RobVille

#51
Hallo,

Afgelopen dagen bezig geweest met het ballasten van de tweede module. Daarnaast heb ik het landschap gevormd met sculptamold.













Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

Cozzy

Erg knap Rob, vooral ook die slanke wissels op de eerste foto!
Beloofd mooi te worden...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

Inderdaad, die slanke wissels vallen meteen op.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#54
Waarom eerst ballast en dan pas het kleuren van landschap/ sculptamold en basis bodembedekking?


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Voor mij is de treinenloop het belangrijkste. Bij de bouw van deze baan maak ik alleen gebruik van slanke wissels en flexrail. Deze worden uitgelegd en wanneer alle rails en wissels een vaste plek hebben, worden alle isolaties en speciale lassen geplaatst en de elektrische verbindingen aan de rails gemaakt. Vervolgens worden de gaten voor de servo's (wissels) evenals de gaten voor de voeding en blokken (iTrain) geboord. Daarna worden de rails en wissels op hun definitieve plek gelegd. In de bogen worden 1 mm dikke styreen strippen ( 3 mm breed) aan de onderkant, buitenkant van de bielzen van de rails geplaatst (verkanting). Vervolgens wordt met boekbinderslijm op slechts enkele plekken de rails vastgeplakt. Nu kan ik gaan testen en eventuele problemen als kortsluiting nog oplossen. Omdat ik niet alle rails vastzet met schroeven en op strategische plaatsen slechts spaarzaam de lijm gebruik, krijg ik een vloeiende lijn in het verloop van de sporen. Bij problemen kan ik met een scherp hobbymes aan de onderkant van de rails, deze eenvoudig los snijden van het rubbergranulaat. Het ballasten gebruik ik eigenlijk meer om de sporen te fixeren. In een later stadium kan ik alsnog het ballastbed verder aanpassen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Rob, ik denk dat Evan dat wel begrijpt. Het is meer de volgorde die je gebruikt die zijn vraag oproept.

Mooie vorderingen, blijf het inspirerend vinden!

RobVille

Hallo,

Iedere modelbouwer heeft zo zijn eigen vaardigheden. Bij de bouw van deze baan komen tal van facetten aan bod, de onderbouw, spooraanleg, automatisering, en ga zo maar door. Mijn bedoeling is om deze baan in een later stadium uit te besteden voor de verdere afbouw van het landschap. Dat betekent dat ik de baan compleet functioneel wil hebben, dus met alle seinen, wissels werkend. Ook moet de programmering voor iTrain klaar zijn. De landschapsbouw is echter een brug te ver voor mij. Gelukkig wilde Wim mij destijds helpen bij de afbouw van mijn baan "Court du Bouton".

Groetjes,
Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Ok ik ben mee nu bedankt voor de toelichting  ;) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ramdani

Citaat van: RobVille op 10 oktober 2020, 10:40:51 AM
De landschapsbouw is echter een brug te ver voor mij.


met die basis van het landschap is er anders niks mis,ik denk dat je veel meer kan dan dat je zelf denkt,maar dat de durf ontbreekt  ;);

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0