Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

RobVille

Hallo,

Nu mijn laatste baan klaar en functioneel is, ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Zelf ben ik altijd gefascineerd door de Amerikaanse locomotieven. Kortom, nu komt het accent te liggen op het rijden met dieseltreinen. Het landschap is losjes gebaseerd op de staat Wyoming in de VS. Bergachtige delen worden afgewisseld door grote vlakten. Het thema is vrachtvervoer. Hoppers in lange, doorgaande treinen in multitractie. Daarnaast is er ook ruimte voor agrarische activiteiten. De Union Pacific Railroad en de BNSF Railway zijn de belangrijkste spoorwegmaatschappijen in mijn gebied. Deze baan wordt, net als mijn voorgaande baan, opgebouwd uit modules (250 cm x 60 cm) en gedigitaliseerd. Door het bergachtige landschap komt ook een weg te liggen waarop vrachtauto's gaan rijden.

Om jullie alvast een idee te geven van de layout, heb ik een tekening gemaakt met het sporenplan.



Op de volgende foto's is de layout van de rails goed te zien.





Groetjes,
Rob





Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Dag Rob,

Ik volg alvast!
Veel bouwplezier

doomslu

Mooi spoorverloop met slanke wissels. Daar hou ik van!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Mooi Rob! Ook de naam, lijkt een beetje op.... Cornfield Yard 8) :D :)

Maar... deze foto's heb ik eerder gezien? Op BNLS?

steamdriven

Niet te druk en veel landschap. Daar hou ik van. Ik ga dit ook zeker volgen, Rob!
Is dit ook het project waarvan je hier al enkele foto's met Sculptamold hebt gepost?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Prachtig, prachtig en zeker met die slanke wissels.
Zelf heb ik er de ruimte niet voor, dus blijf ik zeker dit draadje volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Mijn ding!  Alleen ben ik benieuwd hoe je die Haven gaat doen?  Je hebt al foto's van verder stadium getoond geloof ik in het draadje over Sculptamold.  Klopt t?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Inderdaad, Ronald, je hebt volkomen gelijk. Bart en Evan, ik heb inderdaad foto's geplaatst in een ander topic.

Het leek me een aardig idee om tijdens de uitvoering van dit project de bouw te documenteren. Voor mezelf geeft dit de mogelijkheid om mijn enthousiasme te temperen in die zin dat ik rustig te tijd heb om tijdens het schrijven het bouwproces te evalueren. Mijn tekening is de leidraad voor het project. In de praktijk blijken sommige onderdelen niet te realiseren of waren aanpassingen nodig. Ik wil aan de hand van de bouw van de eerste module, het rivierenlandschap, mijn werkwijze laten zien. Bij de bouw van mijn andere baan, in samenwerking met Wim, streef ik ernaar om bij iedere module een aantal "opvallende" objecten in te passen.

Een aantal jaren terug, heb ik nog gewerkt met rijdende vrachtauto's. Het leek me een goed idee om dit systeem nu te gebruiken. Verdere details zijn de betonnen brug voor deze auto's met de eigen gebouwde tunnels, een dubbele spoorwegbrug, een spoortunnel met deels gerepareerd dak na instorting, veel landschap.

De rails en wissels zijn los gelegd op rubbergranulaat strippen. Daarna zijn alle draden aan de rails gesoldeerd, blokken gemaakt (iTrain), gaten geboord voor de servo's. Na het testen, heb ik de rails en wissels met boekbinderslijm op een klein aantal plekken vastgeplakt. De reden is simpel. Door temperatuurschommelingen kan de rails uitzetten dan wel krimpen. Op deze manier kan ik nog aanpassingen maken aan de geometrie. Bijkomend voordeel, bij problemen kan ik de rails nog los snijden van de ondergrond met een scherp mes. Uiteindelijk zal bij het ballasten de rails definitief vastgelegd worden.

Op de volgende foto's zijn de nog kale modules te zien.







Het Car Systeem in aanleg.





Sommige bouwwerken wil ik toch zelf proberen te maken. Een groot dilemma is de schaal. Veel modelbouwers op dit forum maken fantastische projecten tot op de mm nauwkeurig. Dit is letterlijk een brug te ver voor mij. Om die reden zien mijn bouwwerken een beetje grof en lomp uit. In een latere fase van de bouw hoop ik deze te camoufleren en in het landschap te laten opgaan. Van een forumlid een mooi stuk hout gekregen. Hieruit heb ik latjes en planken gezaagd voor de autotunnels, damwanden .....










Het landschap wordt vorm gegeven door het stapelen van styrodurplaten van 2 cm dikte. Deze lijm ik met normale houtlijm aan elkaar. De hele plaat wordt zeer dun ingesmeerd en op elkaar gelegd. De eerste laag op de houten ondergrond zet ik nog even vast met een aantal schroeven. Na twee nachten drogen kan ik met een zeer scherp, flexibel mes de contouren van het landschap uitsnijden.






Citaat Rob --> Scenery
"De nadruk komt te liggen op het landschap. Daarbij speelt Sculptamold een belangrijke rol. Ruim drie zakken sculptamold gebruikt. Werkelijk subliem materiaal. Bedankt Wim (Kautenbach) voor de goede tip :)  Als je de sculptamold aanmaakt met wat minder water, wordt deze smeuïger en dikker qua structuur. Op die manier kun je dikkere lagen op de styrodur smeren Je modelleert het landschap met rudimentaire rotsen en overhangende kliffen. Na een korte droogtijd kun je al dan niet met sculptamold het landschap een meer definitiever vorm geven. De gegoten rotsen van gips en de Sculptamold vormen voor mij een ideale combinatie."






En niet te vergeten ...



De inbouw en aansturing van de seinen zijn een apart verhaal. Mijn kennis van de Amerikaanse seinen is marginaal. Op internet gezocht ... naar het schijnt heeft iedere maatschappij zo'n beetje zijn eigen systeem. Bij een aftakking komt voor de wissel een sein met twee koppen met elk drie LED's. Het bovenste sein regelt het verkeer voor rechtdoor, de onderste kop het afbuigende verkeer. Samen kunnen deze twee elf aspecten aan. Ik denk dat ik voor deze optie ga.



Uiteindelijk krijg je dit als resultaat. Mijn bedoeling is om alle modules op deze wijze te bouwen. De verdere afwerking van het landschap, de achterwand, het havengebied met de waterpartij, stromende rivieren, graanoverslag, komen dan pas aan de beurt.



Groetjes,
Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Hoi,

Nog even terugkomen op de vraag van Evan over het havengebied. Deze kleine haven, nog in opbouw, ligt aan een meer en is onderdeel van de lokale economie. Een kleine steiger met platform naast een opstelspoor, en een damwand met een laadplatform zijn de enige objecten. Vanuit de heuvels komt een pijpleiding richting haven. Vanuit de overslag kunnen dan kleine schepen geladen worden. De haven maakt een verwaarloosde indruk.









De derde module is nog in opbouw. Hier komen een aantal graansilo's. Daarnaast wordt graan overgeslagen op treinen en vrachtauto's.







Groetjes,
Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

mahtoska1

Indrukwekkend project. ik volg.

Kautenbach

 ;D ;D fraai Rob, indrukwekkende  silo's, , die heb je wel nodig, bouw zo door ;)

RobVille

Op dit moment ben ik bezig met de Amerikaanse seinen en de bouw van lokale wegen waarop (vracht)auto's volgens het MCC protocol gaan rijden.

In eerste instantie maar eens begonnen met module 1. Op dit segment komt een seinbrug te staan voor de Hosenträger met twee Double Head seinen. Veel Amerikaanse fabrikanten leveren mooie onderdelen en de daarbij behorende multicolour LED's met een mooie handleiding, alleen kan ik daar niets mee!

Omdat ik helemaal geen zin had om deze seinen zelf te bouwen en trouwens het geduld en de handigheid mis, heb ik moderne seinbrug van Atlas besteld. Al met al zijn dit 4 seinkoppen met elk drie afzonderlijke LED's.

"Op internet gezocht ... naar het schijnt heeft iedere maatschappij zo'n beetje zijn eigen systeem."

Omdat ik met deze baan ook met iTrain ga rijden, maar eens opgezocht welke moderne seinbeelden er mogelijk waren. Bij een aftakking komt voor de wissel een sein met twee koppen met elk drie LED's. Het bovenste sein regelt het verkeer voor rechtdoor, de onderste kop het afbuigende verkeer. Samen kunnen deze twee elf aspecten aan. Ik denk dat ik voor deze optie ga.

Seinbeelden —>

STOP —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Rood
Stop before any part of train or engine passes the signal

CLEAR —>
Sein 1 - Groen
Sein 2 - Rood
Proceed.

APPROACH —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Rood
Proceed prepared to stop before any part of train or engine passes the next signal. Freight trains exceeding 30 MPH must immediately reduce to 30 MPH. Passenger trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.
     
APPROACH LIMITED —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Groen flashing
Freight trains exceeding 60 MPH must immediately reduce to 60 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 60 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 60 MPH turnout speed be prepared to advance on diverging route


APPROACH ADVANCE —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Groen
Proceed. Freight trains exceeding 50 MPH must immediately reduce to 50 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 50 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 50 MPH turnout speed be prepared to advance on diverging route.

APPROACH DIVERGING —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Geel
Proceed prepared to advance on diverging route at next signal at prescribed speed through turnout.

APPROACH RESTRICTING —>
Sein 1 - Geel
Sein 2 - Uit (Wit)
Proceed prepared to pass next signal at Restricted speed, but not exceeding 15 MPH. When the next signal is seen to display a proceed indication, the requirement to pass next signal at Restricted speed no longer applies. Speed may be resumed once leading wheels of train have passed (next) signal.

ADVANCE APPROACH —>
Sein 1 - Geel flashing
Sein 2 - Rood
Proceed prepared to stop at second signal. Freight trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 40 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 40 MPH turnout speed be prepared to advance on normal or diverging route

DIVERGING CLEAR —>
Sein 1 -Rood
Sein 2 - Groen
Proceed on diverging route not exceeding prescribed speed through turnout.

DIVERGING CLEAR LIMITED —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Groen flashing
Proceed on diverging route. Speed through turnout must not exceed 40 MP

DIVERGING APPROACH —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Geel
Proceed on diverging route at prescribed speed through turnout prepared to stop before any part of train or engine passes the next signal. Freight trains exceeding 30 MPH must immediately reduce to 30 MPH. Passenger trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH.

DIVERGING ADVANCE APPROACH —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Geel flashing
Proceed on diverging route not exceeding prescribed speed through turnout and be prepared to stop at second signal. Freight trains exceeding 40 MPH must immediately reduce to 40 MPH. Passenger trains may proceed, but must be prepared to pass the next signal not exceeding 40 MPH. When signal governs the approach to a control point with a 40 MPH turnout speed be prepared to advance on normal or diverging route.

RESTRICTING —>
Sein 1 - Rood
Sein 2 - Uit (wit)
Proceed at Restricted speed, not exceeding prescribed speed through turnout when applicable.

Kortom, best een aantal aspecten. Ik denk niet dat ik ze allemaal nodig heb, maar best een uitdaging om deze te kunnen weergeven. Uiteindelijk bleek een OC32 alle seinbeelden aan te kunnen. Alex bedankt!



Ook een start gemaakt met de aanleg van een lokaal wegennet. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van wegelementen en op sommige stukken gleuven gefreesd voor de magneetband met de zenddraden. Bij de graanoverslag heb ik een servo ingebouwd waardoor een vrachtauto de afslag kan nemen naar een silo. Voorlopig even alles testen en dan kan ik de weg verder afwerken met een toplaag.


Inbouw servo



Inbouw servo



Nu nog de toplaag.

Groetjes,
Rob




Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Ja, die signalen zit veel verschil in zowel in maatschappij als ook tijdsbeeld. Een echte uitdaging dus.

Ik volg met grote interesse :)